Yosemite NP

5 oktober 2016 - Yosemite Valley, Verenigde Staten

De volgende morgen was het -4. Ijskoud. Maar de zon komt al snel door en het wordt al aangenaam warmer. Na het ontbijt gaat we dus de klus klaren. We moeten n.l.l de Tiogopas over en die is bijna 10.000 feet hoog. Dat zal waarschijnlijk voor problemen zorgen, daar we gemerkt hebben dat ik hoogtevrees heb maar ook de camper niet goed tegen hoogtes kan. Na 8000 feet begint de verbranding slecht te worden en gaat er een rood lampje branden. We hebben uit voorzorg al maatregelen getroffen. Om 8.45 uur zijn we vertrokken. De Hwy 120 in westelijke richting gereden. We stijgen al meteen naar het hoogste punt en net voor de ingang moeten we even stoppen. De waterval die we zien is magertjes. In de lente als de sneeuw aan het smelten is ziet het er heel anders uit. De beekjes die langs de weg lopen meanderen mooi door het landschap. Het water waar en dun laagje ijs op ligt schittert je in de zon tegemoet. We zien mooie uitzichtspunten en Tuolumne Meadows, dit is het grootste subalpine weidegebied in de Sierra Nevada. Schitterend gebied als je goed ter been bent om wandelingen te maken. Nog 2 keer hebben we even een stop moeten maken en Jan heeft van te voren nog wat cleaner in de tank gedaan. We rijden al slingerend van laag naar hoog door het gebied met veel bomen en grote keien en gladde rotsen naar de overkant.

Het Yosemite NP is in 1890 gecreeerd door de Schotse John Muir, deze streefde naar het behoud van unieke natuurgebieden. Zijn naam zijn we al op vele plaatsen tegengekomen. Het Park bezit 3 kenmerken: het ongerepte berglandschap, de groepen seguoiadendron en Yosemite Valley waarin Maripsoa Grove.

Daarna rijden we de door het dal van de Yosemite Valley, we zakken stevig. We komen al snel bij de Bridalveil Fall uit. Hier zijn we over een goed verhard, maar voor mij steil pad naar boven gelopen. Kan wel weer een handje gebruiken! Een hoge waterval stroomt naar beneden en de wind zorgt ervoor dat het water verneveld. De Half Dome zien we en een groot kaal granieten berg  El Capitan waar veel mensen aan het wandelen zijn en sommige bergbeklimmers zijn hier actief. Jammer dat ze aan de weg aan het werken waren en dat we niet de loup konden maken. We vinden het hier te toeristisch. Daarna besloten om een andere weg te nemen richting San Francisco. Hopen dat het bergafwaarts gaat. Weg 140 via El Portal naar Mariposa. Blijkt een schitterende weg te zijn langs een met keien bestrooid riviertje. Nog in het zonnetje gezeten. Haren gewassen.Ik had last van de hoogte was een beetje misselijk. In Mariposa even bij VC info ingewonnen. Ze heeft ons de beste route naar SF uitgetekend. Onderweg is niet veel te zien. Tot Merced wel weilanden en fruitteelt. In Merced hebben we bij Walmart geslapen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Carla Hoedemaekers:
    16 oktober 2016
    Hoogtevrees heb ik ook Truus, dus ik voel met je mee.
    Prima dat jullie goed voorbereid zijn en de nodige voorzieningen treffen. Jullie hebben de tijd om het rustig aan te doen.
  2. Bram en Trienke:
    17 oktober 2016
    Mooie natuur en schitterende foto's. Inderdaad goed voorbereid op pad gaan is het halve werk.