Winnipeg

23 juni 2016 - Winnipeg, Canada

Vandaag hebben we de grens overgestoken van Ontario naar Manitoba. Wederom 1 uur tijdsverschil. Buiten bij het Visitor Center werden we in het Nederlands aangesproken. Een man met een joekel van een trailer was op pad naar British Columbia. Hij kwam oorspronkelijk uit Medenblik. Je voelt nu al dat het een warme dag gaat worden. Het Assiniboine Park hebben we alle eer aangedaan. Lekker rustig en een zee van ruimte om even bij te tanken. Heel veel groen en verschillende parken zijn hier onder gebracht. Heb English Garden en Leo Mol Sculpture Garden bezocht. Allemaal bronzen beelden, zelfs een beeld van de Zaaier. Voor alle Nederlanders die in Manitoba gesetteld zijn. Ineens komen er 3 grote limo’s aangereden en prachtige meisjes en jongens, helemaal opgedoft en in gala gingen hier foto’s maken. De chauffeur was van Arabische afkomst. ’s Avonds wordt er veel sport beoefent. Jan zat lekker in zijn stoel, komt er heel rustig een ree voorbij gewandeld. Ook nu weer veel aantaal. De volgende dag hebben we eerst Downtown verkent. The Exchange met zijn historische gebouwen waar nu winkels, restaurants en boutiques gevestigd zijn, is heel apart. Het museum voor mensenrechten is een modern prachtig gebouw. We hebben het niet bezichtigd, daar het weer fantastisch was, 27 graden. We willen buiten rond lopen. De Forks, ligt er langs. Hier vloeit de Red en Assiniboine River samen. Dit is de plek waar 6000 jaar geleden eerst de aborginal people leefden. Daarna kwamen de Europeanen. In het mooie park is alles in woord en beeld uitgelegd. Er is veel bedrijvigheid, er wordt van alles opgebouwd, in het week-end is er Feest. We trekken morgen weer verder. Ook zijn er veel eetgelegenheden en winkeltjes. En er worden festivallen gehouden, nu is het jazz festival gaande. We hebben daarna nog uren in ons geliefd Assiniboine Park doorgebracht en het Conservatory bezocht, een kas met tropische planten. Schildpadjes en een mooie kikkers. Stukje verder was er voor de kinderen een prachtig speelparadijs aangelegd, waar nu 100den kindjes aan het spelen zijn. Ineens krijgen we een regenbui. Het is drukkend warm. We gaan een slaapplekje zoeken. We kregen bericht dat er heel veel regen gevallen is in Limburg en nu veel schade is aangericht door hagelbuien. Helaas hebben wij thuis ook schade, maar gelukkig wordt alles goed geregeld. Hiervoor HARTELIJK DANK aan het thuisfront! De volgende dag zijn we door de prairie verder gereden. Wat een verschil qua landschap. Alles is heel anders, vlak, weiden- en koolzaadvelden. Kleuren groen en geel overheersen. Boeren met veel landbouw. In Portage la Prairie is het vannacht ook noodweer geweest. Overal liggen takken en er zijn bomen waar de bliksem is ingeslagen. De kroon is zo van de stam afgerukt. Ik moet aan een banaan denken die net gepeld is. Op het Island Park is een mooie, wederom gratis, voorziening waar je je camper kunt ont- en verzorgen. Deze plekken zijn ideaal voor ons. We hebben een omweg gemaakt en zijn naar het Riding Mountain NP gereden welke via east Hwy 19 zijn ingegaan. Dit is een gravel Road. We hebben ca 70 km over ook o.a. “wasbord” weg gereden. Vroeger was dit park een POW kamp waar Duitse gevangenen van Noord Africa die hier boswerkzaamheden moesten verrichten. Nu is het een recreatieoord, waar zeer veel dieren voorkomen. Echter we vonden het toch wat tegenvallen. We hebben enkele herten met jongen gezien, een lynx, maar te snel weg om een fotoshot van te maken. Wel een bizon met een paar dagen oud kalf. Navelstreng hing er nog aan. Schitterend. Veel vogels liften op de rug van de bizon mee en waren zich te goed aan het doen van het ongedierte. Ze staken de weg over. Moeders ging midden op de weg staan en wachte, het kalf kwam er aan en stak over en moeders ging zo voor het kalf staan dat het beschermd werd. Aan de overkant aangekomen liepen ze verder. Kalfje was moe en moest even bijtanken. Moeders kwam terug om het aan te moedigen om toch maar weer een stuk verder te gaan, meer in de beschutte omgeving. Ook lag er een omgevallen boom op de weg. We konden er net langs. Nu weer andere bloemen te zien o.a. lelie’s. Lekker weer, wel wind, aangename temperatuur ca. 24 graden. We zien orthodoxe kerken. Maar ook Indianen dorpen en reservaten. Sommige hebben ellelange namen. In Rossburn hebben we overnacht.

1. Carla Hoedemaekers:
    28 juni 2016
    Wat weer een belevenissen, zoveel variatie om van te genieten.
    Mooi hoor!
  2. Anny Wijnen:
    28 juni 2016
    Hoi Jan /Truus wij hebben op de camping wel flink onweer en regen gehad maar geen hagel bij ons in Melderslo alleen regen viel wel mee.
    Wat hebben jullie al veel beleefd en mooie streken gezien geweldig en mooie verhalen.
    Groetjes
    Jac / Anny
  3. Wilbert & Mariëtte:
    29 juni 2016
    Hoi Jan en Truus,

Wat een belevenissen allemaal. Het lijkt wel of je een verhaal leest uit een boek! Heel veel plezier met jullie reis. Tot een volgende keer! Groetjes, Wilbert _ Mariëtte