Regina

26 juni 2016 - Regina, Canada

Het heeft de hele nacht geregent en jammer genoeg een gedeelte van de volgende dag ook. Het is frisjes. Maar we waren toch van plan om vandaag door te rijden tot Regina. Dat komt dus goed uit, ca. 300  km. Inmiddels zijn we weer in een andere Staat nl. Saskatchewan, en weer is de klok 1 uur verzet. In Fort Qu Áppelle hebben we Fish Culture Station bezocht. We kregen de geschiedenis van verschillende soorten vis te zien van ei tot volwassen exemplaar. Als deze volgroeit zijn worden ze uitgezet in meren en de rivieren. Zo blijft de gezonde vissoorten instant. Langzamerhand wordt het droog. In Regina konden we voor het Capitol de camper parkeren. Het was niet druk. Met zijn 2en hebben we een rondleiding door een gedeelte van het gebouw gekregen. Heel interessant. De 1ste hoeksteen is gelegd op 4-10-1909 en op 12-10-1912 is het officieel geopend.  Kosten $1.8 million. Zo hebben we galerijen bekeken. Er hingen foto’s van mensen die de hoogste onderscheiding hadden gekregen, Order of Merit. Portretten van presidenten. Maar ook de First Nation met hun Chiefs. Deze hebben markante trekken in hun gezicht. De oorlogen werden ook niet vergeten. Ook de bibliotheek en de Kamer waar alle wetten worden gemaakt hebben we mogen bekijken. Opvallend zoveel marmer, telkens uit een ander land, veel uit Europa, ingevoerd.  Prince Edward is vorige maand nog op bezoek geweest, de rode loper lag er nog steeds. De 1ste premier Walter Scott heeft in 1905 gezorgd dat dit gebouw en ook dat er een park voor en om het gebouw werd aangelegd. Zijn woorden: This parliament is the building in which the laws of the province will be enacted for the benefit of all and not the individual. Het ligt schitterend aan het Wascana Lake. Deze is in 2004-2005 uitgediept en filters geplaatst voor de kwaliteit van het water. Kosten $18 miljoen! Vele ganzen bivakeren hier. Er staat ook een fontein, die van 1845 tot 1939 in London’s Trafalgar Square stond. Daarna nog een klein stukje langs het meer gelopen. Bij Walmart overnacht, wij hebben 2 plaatsen nodig, maar er zijn campers die 8 plaatsen nodig hebben! Vandaag is het 10 graden warmer dan gisteren. In Chaplin hebben we de zoutmeren bezocht. Doordat het zo’n mooi weer was, uren doorgebracht aan het meer waar veel verschillende vogelsoorten bivakeerden. Een tiental pelikanen kwamen overgevlogen. Van een stelletje uit British Columbia kregen we een lunch aangeboden. Stokbrood met kaas en een groot stuk gerookte zalm. Heerlijk en wat een gastvrijheid! In Swift Current het visitor center bezocht.

1. Carla Hoedemaekers:
    1 juli 2016