Watson Lake

21 juli 2016 - Watson Lake, Canada

Tegenover het V.C.van Fort Nelson ligt een heritage museum. We zijn door een prachtige omgeving gereden met mooie uitzichtspunten. Je ziet dat er veel bosbranden geweest zijn, het ruikt nog naar brand. Er staan veel borden langs de weg met no hunting!. We zien een verdwaalde roofvogel rondvliegen. Ja, zegt Jan die heeft de bus gemist. De rest van de dieren zijn allemaal met de bus van de Munckhof op vakantie! Zo weinig dieren zien we!. En dan zien we een kudde bizons. Schitterend. We reden door de plaatsen Steamboat, Tetsa River, Summit Lake, Toad River, langs het prachtige Muncho Lake. Hier zagen we berggeiten. Schieten rakelings voor een vrachtauto de weg over en klauteren zo de berg op. Veilig,. We rijden langs het 12 km lange schitterende Muncho Lake. Aan de ene kant het jadekleurige water en aan de andere kant de kale pieken van de noordelijke Rockies. De kalkstenen hellingen vertonen duidelijke sporen van 1000den jaren erosie door de gletsjers. Er zijn ook hooddos te zien. Maar wat zijn ze overal aan de weg aan het werken. We zagen een bord met 200 km loose gravel road. En inderdaad, oppassen geblazen, wij rijden voorzichtig, maar andere chauffeurs razen voorbij, dus weer een grote ster erbij in onze voorruit. Deze keer maar een plakkertje erop gedaan. In Watson Lake moeten we kijken of iemand er iets kan doen, anders rijden we gewoon door en zien wel. Denk dat we nog wel meer sterren zullen krijgen. Op sommige  plaatsen is het zand wel of niet nat gemaakt, dan wordt het een modderpoel en anders kruipt het stof naar binnen door alle kieren. Er is maar 1 weg hier om naar  Noord-West te rijden. Maar wat is het mooi hier. Ineens zie ik pa, met zijn imposante kop en ma en tussen hun in ligt een kalf te genieten in ze zon, bizons! De bermen worden breder en grassiger, weer een ander beeld. Voorbij Liard River Hot Springs ligt weer een bizon op de uitkijk op een helling rustig te herkauwen. We hebben afwisselende temperaturen i.v.m. hoogteverschillen. We zijn door  4 Provinciale Parken gereden: Northern Rocky Mountain, Stone Mountain, Muncho Lake, Liard River Hot Springs. De volgende dag komen we de ene bizon na de andere tegen, zelfs een grote kudde van ca. 70 met kalfjes. Wat indrukwekkend.We bereiken Yukon, weer een andere Staat. Nog aan Lucky Lake in de zon gezeten hier is een prachtig dagrecratiepark. Echter bijna geen bezoekers. In Watson Lake hebben we ons eigen gemaakt bord opgehangen bij de  Sign Post Forest. Je gelooft je ogen niet, 5 jaar geleden hebben we een stuk geplastificeerd karton opgehangen. Het hangt er nog, wel onze namen zijn bijna niet meer te lezen. Maar nu is ook ons mooi dorpje Blitterswijck aan de Maas vertegenwoordigt. Er hangen nu ruim 83.000 borden. Bij Dave hebben we een noodreparatie laten doen voor onze “sterren”, het is een man van 78 jaar die 5 jaar geleden zijn vrouw verloren heeft. 5 kids en 5 kleinkinderen heeft. Hij heeft een zagerij en werkt hier nog steeds, maakt dakspanten. Zijn kinderen willen het niet overnemen. Doet nog veel bijkomende klusjes. Hij is slechthorend. Na 1 ½ uur is de reparatie zo goed mogelijk als hij kon gemaakt. We hadden belooft om terug te komen bij het VC om de film over de historie van de Alaska Highway  en het museum te gaan bekijken. 11.000 soldaten en 16.000 bouwvakkers hebben onder barre omstandigheden in slechts 8 maanden en 12 dagen deze weg van 2451 km aangelegd in 1942. Na de Japanse aanval op Pearl Harbor in 1941. Volgend jaar wordt het 75 ste jaar gevierd. Opvallend is dat het nu heel lang licht blijft, 21 uur van de 24 uur! De volgende dag rijden we opnieuw door dicht bebost gebied, doorsneden met rivieren en meertjes, met op de achtergrond de bergen. Rancheria Falls hebben we bekeken. Een mooie korte wandeling over boardwalk naar het water. Mooie mossoorten zijn er te zien. Jammer dat jullie de geur van het bos niet kunnen opsnuiven. Zo lekker. Langs de berghellingen hebben mensen met stenen hun namen geschreven. Het is een bewolkte dag vandaag, maar het blijft droog. Een mooie ijzeren brug over de brede Natazin River gaat naar Teslin. Bestaat uit 450 inwoners. Vervolgens door naar Whitehorse.

P.s Staan nog 6 foto's bij reisverslag Alaska Highway, die bij dit verslag thuis horen.

1. Bram en Trienke:
    26 juli 2016
    super mooi dat de sterren zijn verdwenen, stel het wordt een scheur?
    Bedankt voor het mooie verhaal Truus, ga zo door.
  2. Carla Hoedemaekers:
    27 juli 2016
    Wat indrukwekkend, jullie naambord in Watson Lake. Mooi dat er na 5 jaar nog dat geplastificeerde stuk karton hangt.
    Perplex sta ik van de ontzettend mooie uitzichten!!!!!
    Wat zijn het toch geweldige foto's.