Vervolg

26 april 2011

Vervolgens zijn we een stukje noordelijker gegaan naar Sainte Anne de Beaupre, hier is een indrukwekkende neo-romaanse basiliek te bezichtigen. Het is een bedevaartsoord. de kerk is gewijd aan de Heilige Anna en de patroonheilige van de zeelui. Het heeft een 90 m tweelingtoren en van binnen ontzettend mooi en er is zelfs een lift aanwezig om ook de beneden-kerk te bekijken. Best mooi. Wij stapten uit de lift en liepen naar buiten en staan zo oog in oog met onze camper. Net alsof we al jaren hier kwamen. Onderweg kwamen we een slaapplaats tegen met tire-shop. Hier hebben we 2 nachten gestaan in afwachting van een nieuwe band die ze voor ons besteld hadden. We hebben nogmaals een dag door the City gewandeld en deze keer over Place dÁrmes. Koud was het! Onderweg een hapje gegeten en wat een lekkere toetjes ze hier hebben. Mmmmmmmmmmmm. Ook nog even het CAA met een bezoekje vereerd. Maar goed dat we dit gedaan hadden. We kregen het advies op onze route anders te gaan maken i.v.m. hevige sneeuwval. Ons werd geadviseerd om de route onder langs de meren te volgen. Ze hebben maps gegeven en de nieuwe route uitgestippeld en wat de moeite waard was om te gaan bezichtigen. Geweldig. Wat hebben ze hier een stores, kilometers lang. Je kunt er gemakkelijk verstoppertje in spelen. Terug gekomen bij onze camper had iemand een briefje achtergelaten met een Frans verhaal erop. Het kwam erop neer of we contact met hun op wilden nemen. De volgende morgen naar de Canadian Tired gegaan om onze nieuwe band op te halen. Bleek dat ze hem niet voor ons konden bestellen, de maat was niet aanwezig. We kregen wel drinkwater, waar we heel blij mee waren. Besloten om verder te trekken naar Montreal. Gedeeltelijk hebben we de toeristische route gevolgd. Wat was dat mooi langs the River. strakke blauwe lucht, zonnetje erbij. Was niks mis mee. We hebben een Sucre Sharve aangedaan, waar de beruchte maple Syrup vandaan komt. De Acer Rubrum en Saccarum, dit zijn rode en suikeresdoorn worden wel 30 m hoog en hun stammen kunnen 1 m dik worden. 10 jaar oud moeten ze zijn voordat er geoogst kan worden. Dit gebeurt in maart-april. Er worden inkepingen in het hout gemaakt, waar een soort plug ingestopt wordt waar dan het sap van de boom in het daaronder hangend opvangemmertje druppelt. 40 l sap is nodig voor 1 l siroop. Het wordt nog altijd in de ketel met de hand geroerd. Van het hout worden meubels gemaakt. Het blad van de esdoorn is dan ook het Nationaal Symbool van Canada en sinds 1965 staat dit in de vlag. In Trois River hebben we overnacht. Echter om 19.40 uur keek ik naar buiten en tegen de avondlucht speelde er zich iets wonderlijks af. Het Noorderlicht of tewel Aurora Borealis, was er te zien. Het is een natuurfenomeen en lijkt veroorzaakt te worden door zonnewinden die de ionosfeer van de aarde zo'n 16 km boven het aardoppervlak binnendringen, dit is een luchtlaag rond de aarde. Hierbij komt energie vrij, die je dan tegen de avondlucht kunt zien en in allerlei kleuren. Meestal is dit in Yukon en North West Territorium waarneembaar. Ongelooflijk dat wij dit hebben mogen zien. Het was heel bijzonder. De kleuren oranje, geel, moeilijk uit te leggen. De volgende morgen was het wit buiten. Het bleef maar sneeuwen. Wat een viezigheid. oppassen geblazen. Verder gereden en jawel hoor. Vrachtauto's komen je voorbij geraast alsof het niets is. En eentje begint voor ons te schuiven. Hij gaat alle kanten op. Niet de goede kant dus. Wij reden er net achter. God zij dank, kan Jan er net langs glippen. Dat was schrikken. De andere auto stond in een hele rare houding tussen de middenberm stil. Schrik was op zijn gezicht af te lezen. Stukje verder een andere auto die in de problemen kwam. Je mag NOOIT remmen. Later ging de sneeuw over in regen. Dit heeft de hele dag geduurd. In Montreal via de CAA uiteindelijk een VW garage gevonden die voor ons een geschikte band heeft kunnen bestellen. Niemand had tijd om hem erop te leggen. Jan heeft dit zelf gedaan. Toch weer een gerust gesteld gevoel. Daarna zijn we de Metropool Montreal gaan bezichtigen.

1. Will Deriks:
    8 mei 2011
    Hallo Jan en Truus,
    Ik ben een collega van jan en had beloofd eens jullie reisverslag te lezen, het is geweldig dit te kunnen doen, als ik de foto`s zie dan is nederland in zijn geheel alleen al madurodam.jullie hebben nog wel sneeuw. maar je krijgt daar natuurlijk ook weer ander weer.
    Geniet er nog van en ik blijf jullie volgen.

gr will