Canada, Quebec, door naar Montreal en Ottawa

26 april 2011 - Brockville, Canada

Montreal is op 1 na grootste stad van Canada. Het bestaat uit een 50 km lang eiland gelegen bij de samenstroom van de St. Lawrence- en de Ottawa River. De straten zijn in recht patroon aangelegd, waardoor de stad overzichtelijk is. Als ze maar niet aan de weg bezig zijn. De autoweg bestaat hier uit MAAR 12 banen. Niets voor mij om te rijden. Maar Jan ondergaat alles heel "Cool". De camper gelukkig goed kunnen parkeren, ook wederom gratis. De basillique Notre Dame is een katholiek paradepaardje uit 1829 en het bezit een rijk versierd, kleurrijk interieur. Een groot orgel 1887. Toegang $ 5. Het is niet te beschrijven wat je allemaal ziet. Ik werd in het Nederlands aangesproken door de kassiere. Ik keek even raar op. Het was best druk. Ook hebben we het Hotel de Ville, het stadhuis met wederom het groen dak, bezocht van waaruit Charles de Gaulle in 1967 tijdens de wereldtentoonstelling een uitzinnige menigte zijn: "Vivre Quebec Libre" uitriep. Veel standbeelden en oude gebouwen sieren de stad. Opvallend was dat je niet veel mensen op straat zag, behalve dan in Chinatown. Wat een lekker gebak hebben ze hier! De meeste mensen vertoeven in Ville souterraine, dit is een 30 km lange en tegen weer en wind beschermde winkelgalerij van de ondergrondse: Eton. We zijn met de camper naar het noorden van de stad gereden en van ver af zie je al de 190 m hoge Tour Olympique, de bekroning van dit park. Met indrukwekkende kabels fixeert de toren stijlvol het dak van het stadion waar 70.000 toeschouwers in kunnen. Je ziet de lift aan de buitenkant van de schuine torenwand die je razendsnel naar boven brengt. Wat een gebouw zeg! Vervolgens zijn we de stad uitgereden. Ons werd geadviseerd tussen 7.00 en 10.00 en 16.00 en 19.00 uur niet op de weg te komen i.v.m.de drukte. Het is te begrijpen. Wat een verkeerchaos. Al snel weer ons volgende slaapplek gevonden. De volgende dag zijn we eerst via de TCH 40 en daarna de toeristische route 148 East gevolgd. Wat een mooie route langs de rivier.  We werden vergezeld door duizenden ganzen. In Monteboleo heb ik een trail door het park gemaakt. Fantastisch, wat een verademing na Montreal. Even bijkomen. Veel zwarte, grijze, en bruine eenkhoorntjes dartelden om mij heen. Ook een prachtige gele bloem en mooie bizar gevormde bomen gezien. Onderweg hebben we de camper, diesel, gas, wc, water verzorgd. We kunnen er weer een paar dagen tegen. Het is stralend weer, koud wat is dit? Zo'n grote tegenstellingen soms zelfs binnen 1 dag. We zijn inmiddels in de Staat Ontario beland. De volgende morgen was het Pasen. Jammer dat we geen verbinding met internet tot stand konden brengen. Even met Piet gebeld, in ons kikkerlandje was het 15.00 uur en 26 graden. Bij ons was het 9.00 uur en 12 graden. We waren al zo blij met deze aangename temperatuur.                                 Voor eenieder hoop ik dat jullie Fijne Paasdagen gehad hebben. Wij in ieder geval wel.          Eerst hebben we in Gatineau een rode Covered Bridge bekeken. Jan heeft hier een trail gemaakt. Daarna zijn we Ottawa ingereden en hebben hier het Canadian Museum of Nature bezocht. Voor ons was het gratis parkeren. De camper werd tevens wederom goed bewaakt door de portier van het museum. Het museum is gevestigd in een prachtig Old Gotic Castle. In 1916 heeft hier 4 jaar lang The House of Commons and the Senate in geregeerd i.v.m. brand in het Parlementsgebouw. Dit is de plek waar in 1918 beslist werd dat de vrouw stemrecht kreeg! Het gebouw had eerst een hoge stenen toren, maar de kleigrond kon dit niet dragen. In 2009 bouwde men een spectaculaire glasconstructie. heel mooi, je ziet de wolken al spiegelend erin voorbij drijven. Je kon op 5 verdiepingen alles zien wat betreft: insecten, jakkes, fossielen van dino's, zeer geliefd bij de kinderen. Beren, mineralen, grandioos. Vogels en de thema's water en aarde. Overal werd duidelijk in woord en beeld informatie verstrekt. Films met effecten werden er vertoond. uitleg gegeven met levende dieren. Met een duidelijke boodschap" WEES ZUINIG OP DE NATUUR. Het was erg mooi en leerzaam. We waren wel doodop van al de indrukken die we hadden op mogen doen. Vanmorgen druppelde het, nu weer volop sunshine. Terug gereden naar ons slaapplekje. De volgende dag hebben we het Musee de La Civilisation bekeken. Gelukkig de auto ook weer goed kunnen parkeren. We mogen namelijk niet in een parkeergarage i.v.m. ons gas. Heel apart gebouw, ontworpen door Douglas Cardinal. De Grand Hall geeft een monumentale indruk dankzij de gevels, de totempalen en de tentoonstellingen over de indianen, 11 stammen wist een medewerker mij te vertellen, die aan de NW kust leefden was zeker de moeite waard. Een heel moderne plafondschildering in alle kleuren van de regenboog. In de Canadian kom je ineens in een andere wereld terecht. In chronologische volgorde wordt de sociale historische ontwikkeling van de Canadese maatschappij behandeld. Er worden duidelijke informatie gegeven over de periode van de indianen tot de kolonisten. op deze res door de tijd ontmoet je pelshandelaars en pioniers en je bezoekt een walvisboot, waarvan de eigenaars hun verhaal vertellen, en een kleine stad. Dit was eigenlijk een soort openluchtmuseum in een museum. Een hele rare gewaarwording. Het is allemaal onderverdeeld in verschillende levels. Er liepen ook jonge broekies rond in uniform van de luchtmacht. Toegang $13.50. Moe, van alle indrukken zijn we met de camper Sussex Drive op gereden, de straat met de zeer veel verschillende ambassades. De een nog imposanter dan de andere. Bij de "Fransen" hebben wij geparkeerd onder bewakend oog van de politie. Hier hebben we een prachtige waterval met regenboog gezien, daar waar de Rideau River uitmondt in de Ottawa River. Ook lag hier een plein met een oorlogsmonument. Het zonnetje schijnt heerlijk. Inmiddels is het 20 graden geworden. Overal zie je mensen in het gras liggen en lekker koesterent de zonnestralen opvangend. Wij hebben hier enkele uurtjes vertoeft. Vervolgens zijn we met de camper naar het andere gedeelte van de stad gereden en hebben we bij het Opperste Gerechtshof geparkeerd. Van hieruit zijn we naar de Parlement Building gewandeld met zijn 90 m hoge Peace Tower met 53 klokken. Een drukte van jawelste op de uitgestrekte grasvelden voor Parliment Hill. Veel politie-auto's aanwezig. Hier brandt de eeuwige Centenial Flame, waar mensen muntjes ingooiden, die door de jongelui er later weer uitgevist werden. Prachtige standbeelden o.a. van de 5 vrouwen die vochten voor het verkrijgen van het stemrecht. Erg indrukwekkend allemaal. Jongelui achter kinderwagen als schaatsend over de trottoirs. Er werd volop buiten geleefd. Heel gezellig aandoend. Later hebben onze vermoeide benen ons naar de camper gebracht. Ineens zag ik een groot eng beest naar onze camper rennen en hij kroop in de motor. Jakkes! Jan er heen gerend en gestart en getoeterd. De motorkap open en hij sprong eruit. Snel weg hier, voordat hij terug komt. De Tom hebben we een stukje verder geinstallerd. Zonder kun je hier niet, wat een uitvinding! Wederom naar ons zelfde slaapplekkie gereden. De volgende dag hebben we the beautiful City verlaten en via Hwy 416 richting Hwy 401 die langs Lake Ontarion loopt. Onderweg hebben we verschillende plaatsen bezocht. In Frankville hebben wij nog een "suiker-huis" bekeken. Deze was tevens als museum ingericht met een self made tour. Duidelijk werd ook hier weer in woord en beeld alles uit de doeken gedaan. Mensen zijn wel erg goed gelovig, je kon in de winkel zelf je boodschappen doen, produkten die van de Mapje Syrup werden gemaakt en er stond een doos waar je je geld in kon stoppen. Een bakje met wisselgeld stond er langs. Alles mocht je proeven. Verder naar Brockville, het plaatsje ligt in het 1000 eilanden gebied. Erg leuk om er doorheen te kuieren. Wederom leuke mensen ontmoet.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wim en Carla:
    6 mei 2011
    Hoi Jan en truus,

Ik was met moeder jullie verslagen aan het bekijken en kwam tot de ontdekking dat ik dit nog niet gelezen had. Dus bij deze, prachtig al die belevenissen, maar niet dat enge beest meer tegenkomen.
    Weten jullie nog niet wat het is geweest natuurlijk!

Heel veel groetjes van Wim, Carla Erik, Ruud en Moeder