Verschillende tijdzones en staat Iowa

18 mei 2011 - Albert Lea, Minnesota, Verenigde Staten

Inmiddels is er enige tijd verstreken en zijn 2 tijdzones verder. Van de Easter Standard Time=EST naar de Centrale Time=CT. Daarna naar de Mountain Time=MT. Tijdverschil 8 uur vroeger dan bij jullie.
Veel gezien onderweg. O.a. een Stavkirche uit Norway. Hier werden we verrast door the thunderstorm. In Blue Earth liepen we tegen een prachtige camping aan, je mocht er 48 uur staan met alle voorzieningen en zelfs hete douches, aangepast! Mooie ligging aan de rivier. Hier hebben we rond"gefietst"en kwamen we langs de Jolly Green Gigant, maar 55,5 feet hoog. Het dorpje telt 4000 zielen met 14 kerken! De volgende dag hebben we de Staat Iowa verlaten voor South Dakota. Sioux Falls hebben we met een bezoekje vereerd. Kleine 124.000 inwoners. Opvallend dat downtown heel erg rustig was. Voor de indianenstam "Lakota"heeft deze stad "Laughing Waters". Falls Parc hebben we doorgelopen met een uitkijktoren over de schitterende watervallen met veel schuim. Prachtige keiformaties en een beeldentuin. Met zijn tweetje kregen we een prive tour met een trolleybus door de stad, volop met uitleg. Bus was aangepast! De volgend dag hebben we de mooie Japanse tuin bezichtigd met bloeiende bomen en gansen met jongen. Deze kuikentjes kropen onder moeders vleugels en af en toe piepte er een koppie uit. Mooi gezicht dat jong grut. Trui en winterjas hebben we weer tevoorschijn gehaald. Daarna het Old Courthouse Museum bezocht, leuk om te zien. De I. 90 zijn we westwaarts gevolgd door the rolling prairielandschap. Nu zie je veel koeien met kalfjes in de groene weilanden. Ook veel ibissen en pelikanen in de waterplassen langs de kant van de weg gezien. We reden langs het plaatsje de Smet, waar Laura Ingalls-Wilder, bij ons beter bekend als de tv serie the Little house on the prairie. Ze heeft hier vroeger gewoond. Laura heeft 6 boeken geschreven "childhood memories". Hier wordt een stukje nagespeeld uit de tv serie. Is nu gesloten. In Mitchell hebben we de enigste"Corn Palace" van de wereld gezien. Was indrukwekkend. Het is in Moorse stijl gebouwd, 1892, met minaret. Dit gebouw wordt met 12 soorten en kleuren maiskolven, granen en grassoorten bedekt. Elk jaar in juni verandert men het motief. Binnenin is een multicultureelcentrum. Erg mooi. Ze waren net het geluid en licht aan het testen. We konden voor vanavond een voorstelling bijwonen van een rock popgroep. Maar toen we de foto's zagen, wisten we al dat dat niet voor onze oren bestemd was. Jammer!. We zaten goed en wel in de auto en de regen kwam met bakken eruit gevallen. Hadden wij geluk. We hielden het voor vandaag voor gezien. Als we een staanplaats nodig hebben, hebben we 2 vakken nodig. Maar er zijn erbij, die er 6 nodig hebben. We schrikken niet meer zo snel van iets terug. Campers worden de zijkanten van uitgeschoven, auto, boot erachter. Heb er eentje gezien die een helikopter erachter had hangen. Ongelooflijk.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hedwig & Nel:
    18 mei 2011
    Hallo Reizigers, even een berichtje van ons 2tjes. We hopen dat jullie het naar je zin hebben. Truus wij hopen dat je flink kunt pieken en geen misere hebt.
    Wij zitten nu gezellig te knutselen en bedachten dat we jullie wel even een berichtje konden sturen. Nu geniet er maar flink van we schrijven wel weer. groetjes van ons 2
  2. Wim en Carla:
    22 mei 2011
    Ha Jan en Truus,

Ongelooflijk mooie foto's, wat een landschap, het lijkt zo futuristisch.
    Alsof jullie op en andere planeet zitten, geweldig!

Groetjes uit Kessel