Door verschillende Staten

24 augustus 2011 - Wheeling, West Virginia, Verenigde Staten

Woensdag 17-08 North Dakota met de plaats Minot.
Wederom vroeg opgestaan en eerst een stuk om moeten rijden, daar ze met wegwerkzaamheden bezig waren. In Estafan zijn we de Amerikaanse grens gepasseerd. We werden uit de rij gehaald en moesten even apart gaan staan. Een douaniere stelde allerlei vragen en vroeg of we uit wilden stappen. Ze heeft de camper van binnen bekeken. Ze vroeg of we wat aan te geven hadden, heb gezegd dat ik nog 1 tomaat had. Deze had ik niet meer in de verpakking zitten en hij werd in beslag genomen. De alcohol, groente en eieren heeft ze niet over gerept. Het was maar een kort oponthoud en ze wenste ons een fijne voortzetting van onze reis.Stukje van de border verwijderd stond een tanker opgesteld. Kwam even raar over.  Hier hebben ze vele mijnen opgegraven. Via hwy 52 naar Minot gereden. Dit is een echt Amerikaans stadje. Alles is in de Mainstreet te vinden.Verder door eindeloze uitgestrektheid. Wederom veel ja knikkers en graanvelden. Gras werd er op vele plekken gemaaid met enorm grote machines. Het zijn me toch een lappen grond. Veel grote vrachtwagens die complete houten huizen vervoeren. Het is erg heet, zeker 25 C en wij hebben eventjes van de zon genoten en toen weer verder. In Sykeston, mijl 209 weg 52-200, daar gebeurde het.!!! Een auto komt ons gewoon tegemoet. En jawel hoor een steen raakt onze voorruit. Een groot gat erin. Het glas ligt binnenin de camper. 5 barsten lopen over de ruit heen alle kanten op. Jan met grijze plakband het gat dichtgeplakt en maar verder gereden. Hopen dat de ruit erin blijft zitten. Het valt vies tegen. Besloten om niet meer naar de garage in Baltimore te gaan om te kijken of ze ons probleem aan de camper kunnen repareren.Zo wie zo hebben ze geen onderdelen, deze moeten we ook weer vanuit Nederland laten overkomen en daar hebben we veel problemen al mee gehad. We zorgen ervoor dat we binnen 1/2 jaar op de boot kunnen zijn, als de camper ons niet in de steek laat, en terug te keren naar Nederland. Anders moeten we hem bijverzekeren.Als we een nieuwe ruit willen hebben moet ook deze met de boot/vliegtuig overkomen vanuit Nederland, en dan zijn we weer 4 tot 6 weken verder.Vandaar ons besluit om terug te keren.Ook is het geval dat de camper al rijdend op de boot moet. Het is een roll on boat, anders mag hij niet mee. Een container is te klein voor onze RV. Jammer, maar helaas.In Jamestown overnacht. 608 km gereden.Prima.In Amerika wordt weer in Miles geteld.

Donderdag 18-08, Minnesota met de plaats Minneopolis en Wisconsin met de plaats Milwaukee.
Problemen met computer. Zou dat komen omdat we de staatsgrens over zijn gegaan? Weer alles gereset en hij doet het gelukkig weer.
We hebben besloten om naar huis te gaan. Dus we gaan de boottocht boeken en Kurt die ons helpt bij het uitklaren van de camper.Hopelijk halen we het.
De vliegreis moet omgezet worden, maar dit doen we het laatste moment. Als we zeker weten dat we in Baltimore aangekomen zijn.
Vanmorgen geskypt met Piet en Mariet. Leuk om de gezichten weer eens te zien. Ik wil eenieder hartstikke bedanken voor de vele mailtjes die we hebben mogen ontvangen en voor de bemoedigde woorden. Hartverwarmend. Vandaag heeft Jan alweer 718 km gereden. Wij rijden nog steeds! Super.

Vrijdag 19-08 Illianois met de plaats Chicago
Het is een zeer hete dag. Wederom op vele plaatsen aan de weg bezig. Wat een gaten allemaal, het is niet bevordelijk voor de barsten in de ruit. We zien de barsten gewoon verder lopen. Normaal als er een paar lijnen bijelkaar komen stopt er eentje, en gaat de andere verder. Nee hoor, ze gaan allemaal hun eigen weg verder! Gelukkig zit het meeste aan mijn kant. En heeft Jan nog goed zicht. Hopelijk dat het niet gaat regenen. Daar we dan problemen met onze ruitenwisser krijgen en waarschijnlijk ook alles nat wordt van binnen. Maar nu ziet het er nog niet naar uit. Het is zo warm dat we besloten hebben om een rustperiode in te lassen. We zijn inmiddels bij het grote meer Lake Michegan aangekomen. Het lijkt wel een zee. Op de heenweg hebben we hier ook een trail gemaakt maar dan wel op een andere plek. Nu een mooie plek gaan staan met prachtig uitzicht op de watermassa met zijn zeil- en motorbootjes. Kinderen, honden zijn volop in en rondom het water aan het spelen. Wat een ontspannend gezicht. Heerlijk. Daarna verder. Chicago, hadden we zeer goede herinneringen aan. Op zoek naar Wal mart, maar dit was niet waar we eerder geweest waren. Onbekende buurt. Bleek geen veilige buurt te zijn. Ook hier werd volop alles in de gaten gehouden met camera's en een mannetje. Besloten om toch te blijven staan. We vielen echt op, als blank persoon zijnde. Die nacht heb ik slecht geslapen. Het was drukkend warm, vele politieauto's met loeiende sirenes. Een jongen kwam keihard aanrennen. Een andere politieauto er achter aan, zoeklicht ging aan en werd gespot op de man. Even later was alles weer goed. Daarna hoorde ik een paar schoten vallen. Jan heeft nergens iets van mee gekregen. Gelukkig maar. Hij heeft heerlijk door alles heen geslapen.Vandaag 554 km afgelegd.Goed gedaan hoor.

Zaterdag 20-08 Indiana met de plaats Indianapolis.
De klok wederom 1 uur verzet. Wat is het vroeg donker.Erg heet buiten. Drukkend warm. De zon komt niet echt door, maar goed ook. Besloten om gewoon door te rijden, want eerlijk gezegd is het niet lekker buiten. Je bent drijfnat, zonder iets gedaan te hebben. Wat een grote stad is Indianapolis. Veel verkeer. Net voor ons gebeurde er een kettingbotsing. Jan stond net op tijd stil en achter ons ook. We zijn meteen doorgereden, anders ben je weer een hele tijd zoet.Er waren genoeg andere getuigen aanwezig. Langs de kant van de weg staan vele aanhangwagens met reclame opschriften. Nu heb je gelukkig weer rest area's, waar je even je benen kunt strekken. En overal staat wel iets leuks bij. Bv een grote koffiekan helemaal beschilderd met een kop koffie.In Cambridge overnacht. De kilometers gaan goed, 733 km gereden. Super.

1. Erica:
    24 augustus 2011
    Halllo Truus en Jan,

Jammer dat jullie nu eerder naar huis moeten komen, dat je de geplande reis niet af kan maken, door de problemen met de kamper. Ik hoop dat jullie zonder problemen op de plaats van bestemming mag komen. Verder hoop ik dat de rest wat er geregeld moet worden zonder problemen, en vlot verloopt. Ik wens jullie een goede reis toe voor het het laatste stuk dat jullie nog af moeten leggen. Ik reis in gedachte met jullie mee, en denk aan jullie, en hoop dat allle goed mag gaan. Heel veel succes met alles.

Groetjes Erica.
  2. Anny Wijnen:
    24 augustus 2011
    Hallo Jan en Truus
    Wat vindt ik dit vervelend voor jullie zolang naar uitgekeken en nu de reis moeten afbreken jullie hebben wel veel pech gehad daar. Wij hopen dat alles nu vlug naar wens verloopt en jullie ruit het houd . Wij denken aan jullie.
    Horen wel wanneer jullie terug komen.
    Jac en Anny
  3. Wim en Carla:
    Hoi Jan en Truus,

Veel succes voor de laatste kilometers.
    Door het skypen heb ik een tijdje jullie blog niet meer gelezen, maar ook nu weten jullie je gelukkig goed door al die ongemakken heen te slaan. Luitjes we denken aan jullie.

Groetjes Wim en Carla
  4. Antoinette Rutten:
    jan en truus
    nog veel suses en veel plezier met de verdere reis .
    en nog vele foto maken
    ik hen weer een certificaat met de fiets curcuris
    veel groetjes antoinet rutten
  5. Geert en Esther:
    25 augustus 2011
    Jammer dat het zo moet lopen.
    Succes met de voorbereidingen op de terugreis,

6. Wiel en Mariet van Rens:
    Hallo Truus en Jan.

Verdorie zeg! Wat is dit sneu voor jullie.
    Hopelijk is de ruit zo vriendelijk om het verder uit te houden .
    Maak er nog maar een fijne tijd van.
    Met Frank gaat alles zijn gangetje.
    Heel veel groetjes van Frank.
    Groetjes,en tot ziens.
    Wiel,Mariet en Frank van Rens.
  7. mathieu en carmen:
    26 augustus 2011
    Hoi jan en Truus, hopelijk hebben jullie de tijd die je in Amerika geweest bent WEL genoten. Jammer dat het zo loopt. Tot gauw. Groetjes vanuit een nat Blitterswijck
  8. Hans en Hanny:
    Hoi Truus en Jan,
    Wij hopen dat julie ondanks alles toch nog veel plezier hebben gehad.
    De reis zit hartstikke goed in elkaar je kunt de rest nog een andere keer doen, wat jullie gehad hebben is in iedergeval geweldig.
    Hier is alles weer een beetje beter, Hans is ziek geweest hij heeft ongeveer 5 weken in het ziekenhuis gelegen maar is inmiddels weer aardig aan het opknappen.
    Hij heeft alleen nog bijwerkingen van de medicijnen, maar dat gaat op den duur ook over.
    Tot binnenkort.
  9. Theo en Marianne Bos:
    28 augustus 2011
    Jan en Truus,

Jullie hebben al hartstikke veel gezien en er met volle teugen van genoten. Jammer dat het dan zo eindigt.
    Tot gauw weer in Blitterswijck.
    Groetjes.