Aardbeving en Hurricane

30 augustus 2011 - Uniontown, Pennsylvania, Verenigde Staten

Zondag 21-08 Ohio met de plaats Columbus
Vanaf vandaag gaan we het rustig aan doen. We zitten zeer goed op schema. Het is weer erg heet.Hwy 70 verder oostwaarts. We zijn niet zo ver gekomen, maar dat hoeft ook niet. In Moundsville hebben we uren in een park doorgebracht. Met lekker een stukje wandelen en van de buitenlucht te genieten. Af en toe dachten wij dat het begon te regenen, maar gelukkig waren het maar een paar druppels.Vannacht blijven wij hier slapen. Het is rond de 30 graden. In Alaska koelde het 'snachts lekker af, maar hier blijft het erg benauwd. De ventilator komt heel goed van pas.Een hertje met 2 jonkies stonden te grazen in het Grand Vue Park. Leuk gezicht. Maar ze kregen ons in de gaten en weg waren ze.vandaag hebben we 107 km afgelegd. Heerlijk rustig aan.

Maandag 22-08 West Virgina met de plaats Wheeling
Vandaag reactie Seabridge afgewacht, accoord terugtocht? Bleek dat de boot niet elke donderdag terugvaart.
Afwachten, wanneer de rederij antwoord geeft. In Wheeling hebben we in de bibliotheek wat bijgewerkt op onze weblog. Vaak hebben we problemen met internet. Krijgen we geen verbinding. In Wheeling hebben we langs de rivier heerlijk gezeten in het genot van een overheerlijke zoete milkshake. Vandaag 88 km gereden.

Dinsdag 23-08 Pennsylvania met de plaats Uniontown
We hebben onder tropische temperaturen de historische route, weg 40 gevolgd.Prachtige landschappen. Houten huizen met op de veranda's schommelstoelen. In Brownsville hebben we wederom bij een rivier verschillende uren doorgebracht. Op een gegeven moment begint alles te schudden. Heel rare gewaarwording. Het hield 20 seconden aan en toen was het over. Het lijkt wel of het een kleine aardbeving geweest is. Besloten om weg te gaan. We staan onder een hele hoge brug. Je weet maar nooit.Vele treinen rijden hier met kolen. Mijnindustrie. Vannacht waren vele jongeren met auto's en motoren rond aan het rijden, met gierende banden waren ze rondjes aan het rijden. Ja die jeugd! Vandaag 75 km gereden.

Woensdag 24-08
Vandaag veel werk verricht om alles geregeld te krijgen voor de terugvlucht. Ook dit ging niet vlekkeloos.
Maar om een lang verhaal kort te houden. Alles is geregeld. We zijn op 02-09-2011 weer terug in Nederland. Door de omstandigheden, veel vroeger dan oorspronkelijk de bedoeling is geweest.Maar wat hebben we veel mogen zien.We hebben nu nog enkele hete dagen voor de boeg.Deze keer hebben we het Forbes State Forest aangedaan met het Lick Hollow Area/Whitetail Trail. Prachtige goed onderhouden bos met vele picknickplaatsen met een watertje. Je kunt er heerlijk wandelen. Vele grote vlinders zijn er te zien. Maar niet op de gevoelige plaat vast te leggen. Krekels hoor je overal. Wat een temperaturen. 30 graden. We zien vele herten.
Vandaag 172 km gereden.

Donderdag 25-08 Staat Virginia met de plaats Winchester.
Vanacht wilde het maar niet afkoelen. Temperatuur 23 graden. We hadden alle ramen open staan, dat bracht toch wat verlichting. We moeten hier toch wel even aan wennen.Bij de bibliotheek in Romney hebben wij de vliegtickets uitgeprint en de familie op de hoogte gebracht. Wij hebben nu nog precies 1 week voor de boeg, voordat we de camper in de haven afleveren.Het onweert even en er valt een buitje. Heerlijk, maar het is maar van korte duur. We zitten nu in de wijnstreek. In Winchester hebben we het stadje bekeken. Een charmant plaatsje is het. Mooie gebouwen en huizen. In een antiekzaakje hebben we wat rondgekeken en we zien Delfs Blauw aardewerk staan. Volendam e.d. Even later hoorden we de eigenaar met Nederlans skypen. Ze waren hier naar toe geemigreerd. De temperatuur loopt op tot in de 30 graden. We hebben vandaag 75 km gereden.

Vrijdag 26-08
Vandaag was het een erg warme dag. Je hoefde niets te doen of het zweet brak al spontaan uit. Draag de hele dag een handdoek bij me en het is wissen en wissen. Je ziet ook geen mens op straat. We lazen in de kranten dat er inderdaad een aardbeing is geweest. Later troffen we een vrouwtje, die ons spontaan begroete alsof we familie waren. Ze was getrouwd met een man die uit Schiedam kwam. Ze vroeg of we niet bang waren geweest. Wij doodnuchter, eigenlijk niet. Ook kregen we een mededling mee dat men hier nu een hurricane kon verwachten. Nou, we zien wel. Het is bloedwarm en geen zuchtje wind. We hebben ons dus vandaag rustig gehouden. Uren hebben we aan de waterkant bij een creek doorgebracht in de schaduw van de bomen. Later op de dag hebben we een wandeling door Leesburg gemaakt. Soppen geblazen!
Die nacht koelde het niet af, het bleef nog 25 graden buiten. Overdag was het dik in de 30.C
Met alle ramen open zijn we wederom de nacht goed doorgekomen.

Zaterdag 27-08
Een zuchtje wind, nou dat zou welkomn zijn.
Eerst zijn we door het Balls Bluff Battlefield Park gaan lopen. Het is nog erg vroeg. Maar desondanks loopt het zweet alweer in straaltjes omlaag.
Heerlijk in het bos langs Poptomac River. Maar de achtergrond is best bizar. Hier is op 21-10-1861 per accident a not planned attack uitgevoerd waardoor vele soldaten het leven hebben gelaten. Getuigen de gedenkstenen en de vlaggen en kanonnen. Ook hier klinkt weer het geluid van de grote sprinkhanen. Een eenkhoorntje vlucht de bomen in. Ook gezinnen komen hier met hun honden om de benen te strekken. Daarna zijn we doorgereden naar Fairfax. We wilden eventueel van hieruit de grote stad Washington DC gaan bekijken. Echter er komt me toch een donkere lucht aan en de regen valt in bakken omlaag. Het begint me toch te waaien. En ineens lijkt het wel herfst. Zo raar is dat. Eigelijk zijn we er niet rauwig om. Brengt een beetje verkoeling met zich mee.We reden langs Washinton Dulles. Daar vertrekken we komenden donderdag met onze vlieger naar huis! Maar eerst willen Washington DC en dan langzaam noordelijker naar Baltimore rijden.

Zondag 28-08
Gisteravond en nacht is er een hurricane geweest. Was best raar. Geen wind doodstil en gloeiend benauwd. En ineens begint het me toch hard te waaien, de camper gaat op en neer en de regen valt met bakken uit de lucht. De volgende morgen zagen we de ravage. Vele bomen met wortel en al uit de grond gerukt. Besloten om naar Washington te rijden en hier naar het Arlington National Cemetery te gaan. De tom tom bracht ons er naar toe. Sinds de Burgeroorlog zijn soldaten en politici met bijzondere verdiensten hier begraven. Bv  De Onbekende Soldaat, met permanente erewacht en die van John F. Kennedy en zijn weduwe Jac. Bouvier Onassis, ook Robert Kennedy. De slachtoffers van 11-9-2001 .Boven de begraafplaats kijkt Arlington House uit over Washinton. Het is een enorm groot begraafplaats, 624 acres groot. Vele monumenten staan opgesteld. Jammer dat het graf van Kennedy niet bezocht kon worden. We hebben het wel van de boven en opzij kunnen zien. Hier was ook een grote boom uit de grond gerukt. Vele mensen waren bezig om deze te verwijderen. Je zag de ravage die door de hurricane was ontstaan. Op sommige plaatsen waren de grafstenen vernield en gebouwen.Terwijl we rond aan het lopen zijn wordt het steeds benauwender. De begraafplaats is a place of Honor, remembering Our Heroes.Daarna      besloten om downtown in te rijden en daar al wandelend de Mall gaan bezichtigen. Wat was het heet.

Een vat vol tegenstrijdigheden. DC = District ofColumbia.                                                                Aan de ene kant is er het officiële imago van de fier hoofdstad met haar monumentale panden.Aan de andere kant kent de stad een aantal trieste sociale statistieken. In 1993 bereikte het aantal moorden een nieuw record van 450. De echte Washingtonan leeft vandaag de dag binnen de Beltway, een ringweg om het Greater Washinton heen. De ambassades verlenen de stad een kosmopolitische flair, ofschoon het geenszins een wereldstad is. Een netwerk van brede boulevards ten gevolge van straten die gerangschikt waren in een strak geometrisch patroon.Het hart van de stad is de Mall, een brede 3m lange boulevard tussen het Capitool en het monument van Abraham Lincolm. De VS als republiek en wereldmacht wordt gesymboliseerd door de witte, neoclassisistische gebouwen waarin de overheid en musea gehuisvest zijn. Het aan het O. eind gelegen Capitool is de zetel van de beide huizen van het Congres waar de leden van het huis van afgevaardigden en de leden van de Senaat vergaderen. Het huidige Capitool 1793 werd de eerste steen gelegd werd dit later een impossant bouwwerk.De enorme koepel, domineert het uitzicht over de daken.Het bronzen standbeeld, het symbool van de vrijheid, staat weer op het dak. Onder de koepel ligt ligt de Rotunda, de centrale zaal, waar schilderijen historische gebeurtenissen afbeelden. In de Statuary Hall zijn beelden van beroemde Amerikanen te zien. Aan de Oostzijde van Capitol Hill bevindt zich de majestueuze Supreme Court, de grootste bibliotheek ter wereld met een collectie van ca. 100 miljoen boeken.Aan de Westzijde liggen de musea van het Smithsoninan Instituut.       In de gebouwen aan beide kanten van de Mall vindt een prachtige verzameling kunst- en cultuurvoorwerpen. Het Witte Huis, met wellicht het beroemdste adres ter wereld is 1600 Pennsylvania Avenue.De elegantie van het gebouw dat in de 18de eeuw werd ontworpen door James Hoban, maakte van het Witte Huis op onopvallende wijze tot symbool van presidentiële macht. De 1ste verdieping daar hebben bijna alle presidenten gewoond.  Ervoor staat de 170 m obelisk mer de vlaggen van de Staten van de Federatie.                                                                     Aan W. einde van de Mall verheft zich het Lincoln Memorial, dit is een bouwwerk uit 1922 is een eerbetoon aan de president die de Burgeroorlog leidde, de Federatie redde en de slaven bevrijdde. Het is het decor geweest van een aantal historische gebeurtenissen bv van dr Martin Luther King in 1963, I have a dream.                                                                                                                           Op de onafhankelijkheidsdag op 4 juli drommen ruim ½ miljoen mensen rond het monument samen om dit te vieren.  In 1982 werd door een onbekend student architect een monument van zwartgraniet ,Vietnam Veterans Memorial , gemaakt en dit ligt verstopt in Constitutional Garden die de Reflecting Pools omlijsten. Enkele passen hiervandaaan staat een bronzen beeld als eerbetoon aan de vrouwen die in Vietnam gevochten en geleden hebben. Ten Z. van de Mall,  een eindje van de weg staat op een kunstmatig heuveltje Jefferson Memorial,1943, een van de onafhankelijkheidsverklaring mede hielp. Aan de overkant van de Potomac staan het Watergate Complex(politiek schandaal dat begon met een inbraak door 6 mannen in het hoofdkwartier van de Democraten, de opdracht kwam van de toenmalige president Richard Nixon, die in 1974 aftrad, voordat hij door de Senaat aangeklaagd kon worden) en het Kennedy Center for the Performing Arts, waar toneel en muziekvoorstellingen worden gehouden.
Washington is een grote stad met prachtige gebouwen, vooral het monument van de 2de wereld oorlog was indrukwekkend.
Het Capitool en het Witte Huis en de parken. Echter de gezelligheid, bloeiende bloemen e.d. zijn niet aanwezig. Steekt wat magertjes af, vooral als je het vergelijkt met Anchorage! Het was weer bloedwarm.

Maandag 29-08, wederom erg warm. We hebben de dag aan zee doorgebracht.
Nu zien we pas de ravage die de storm heeft aangericht. Je wordt er gewoon stil van. Grote bomen die ontwortelt zijn en op huizen zijn gevallen. Hopelijk dat de mensen toen niet thuis waren. Auto's, boten en noem maar op allemaal naar de knoppen. Op vele plaatsen is de electriciteit uitgevallen. De politie en het leger zorgen voor een  goede doorstroming van het verkeer. We hebben verschillende helicopters over zien vliegen.    Vele wegen zijn afgesloten, i.v.m. opstakels. Gelukkig is met ons alles goed.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jan en Ria Pluk:
    Hoi Jan en Truus,
    Vervelend dat het met de camper allemaal zo gelopen is. En nog veel vervelender dat jullie de reis nu moeten afbreken. Dat is echt wel balen. Maar jullie hebben wel heeeeeeel veel gezien en meegemaakt. Wij zijn super nieuwsgierig naar jullie verhalen.
    Een voordeel van terug komen is dat jullie gewoon bij het vriendenuitje op zondag 23 oktober kunnen zijn :-)
    Goede reis en tot snel,
    Jan en Ria
  2. Lambert van Vegchel:
    30 augustus 2011
    hallo truus en jan wat jammer dat jullie nu al naar huis moeten komen boyke zal het wel niet erg vinden,al hoewel hij zich in leunen goed amuseert.wij wensen jullie goede reis terug. tot zo....gr petra en lam leo en een kusje van boyke.
  3. Erica:
    Hallo Truus en Jan,

Ik ben blij te lezen dat alles goed gaat met jullie. Ik heb heel vaak aan jullie gedacht deze dagen, en me vaak afgevraagd of jullie geen last hadden van het weer wat er in Amerika was. Ook vroeg ik me af of jullie gewoon konden reizen en dat jullie toch goed en veilig jullie eindbestemming konden bereiken. We hoorden via radio en op de tv zagen we ook beelden over het weer in Amerika. Ik vond het dan ook heel spannend of het bij jullie allemaal goed ging vanwege het weer. Ik wil jullie alvast een goede terugreis naar huis wenssen.

Groetjes Erica
  4. Wim en Carla:
    31 augustus 2011
    Ha Jan en Truus,

We wensen jullie een goede terugreis. Verwen jezelf maar lekker in het hotel voor een nacht. Ik steek voor jullie een kaarsje aan dat alles goed verloopt.

Groetjes Wim, Carla Erik en Ruud
  5. Miet Hesen:
    2 september 2011
    Hoi Truus en Jan,
    We zijn jullie reis aan het bekijken, het ziet er prachtieg uit, ik wens jullie nog een fijne reis,
    tot ziens in Venray
    Miet en Lenie[dochter]
  6. Wilbert & Mariëtte:
    2 september 2011
    Hoi Jan & Truus,

Ontzettend jammer dat jullie je reis hebben moeten afbreken!
    Maar o wat hebben jullie veel avonturen beleefd en zeer veel gezien.
    We hopen dat de terugreis naar Nederland goed zal verlopen.
    En uiteraard zien en spreken we elkaar als jullie weer helemaal ingeburgerd zijn.

Heel veel groetjes, Wilbert en Mariëtte