De laatste dagen in Amerika en terugreis Nederland

11 september 2011 - Baltimore, Maryland, Verenigde Staten

Dinsdag 30-08
Het blijft erg warm.Besloten om wederom een dagje aan het water door te brengen. Opvallend dat je niet zomaar overal kunt gaan staan. Vele gebieden zijn privé. In Shady Side hebben we een schitterende plek aan het water gevonden. We werden door de bewoners aangesproken hoe we deze plek ontdekt hadden. Nou puur toeval, dus. Vissersboten legden aan om hun kooien om krab te vangen op te halen. Er wordt hard gewerkt.We zien dat er een schip die helemaal verankerd ligt d.m.v. touwen, langzaam weer zeevaardig gemaakt wordt. De storm is immers weer geluwd. Een broer en zus komen met de auto aangereden en komen foto's maken. Nostalgie. Ze zijn als kind hier opgegroeid. De man heeft ons een zeer goede tip gegeven, ongeacht waar we ook in de wereld mogen zijn, hij kan ons helpen als wij in de problemen mochten komen met de camper om deze toch, al kan hij niet meer rijden, op de boot te krijgen, of hij kent wel iemand die ons dan verder kan helpen. Dankbaar hebben wij zijn kaartje aangenomen. Je weet maar nooit. In de namiddag zijn we naar Greenbelt in Baltimore gereden om daar op een camping te gaan staan. Maar helaas, was deze gesloten i.v.m. de ravage die de hurricane had aangericht. We moesten immers de wc en grey water lozen. Besloten om een stukje verder te rijden en we zijn terecht gekomen in Cherry Hill Park. Hier hebben we een camping gevonden.

Woensdag 31-08
's Morgens hebben we grote schoonmaak in de camper gehouden. Alles opgeruimd. De gasfles resterende gas eruit laten lopen. Maar dat moet je langzaam doen, daar het anders bevriest. En het stinkt behoorlijk. De fiets werd weer door de raam op het bed gelegd. Alles werd goed vastgezet. Tassen ingepakt, wat willen we meenemen in het vliegtuig. Besloten om alleen de waardevolle dingen mee te nemen, als handbagage.
Daarna hadden we nog wat uurtjes over en deze hebben we nog aan de zee doorgebracht. Heerlijk.Maar wat was het warm.
Besloten om ons laatste nacht in het hotel door te brengen. Heerlijk in bad en niets meer doen. Even alles de revue te laten passeren.

Donderdag 01-09
Om 8.15 werden we door Kurt opgehaald. Eerst nog even genoten van een heerlijk uitgebreid ontbijt. Fruit voor onderweg meegenomen. Ben zelf met Kurt meegereden en Jan met de camper kwam achter ons aan.De hoge tolbrug over.  Bij de expiditeur werden de papieren in orde gemaakt. Ondertussen was de security auto ook op de parkeerplaats aangekomen. Ik ben achtergebleven in de auto van Kurt en ze zijn met zijn drieën naar de haven gereden. Eerst naar de douane, is de camper niet langer dan 1 jaar in Amerika? Daarna afgiftestation waar de papieren bekeken werden en de camper werd gecontroleerd. De schade aan de auto wordt gerapporteerd. Tekenen en de camper wordt nu achtergelaten. Met de securityauto wordt je naar de parkeerplaats terug gereden.Ze kunnen heel moeilijk doen, het ligt er aan wie je voor je hebt. Denk eraan geen gasaansteker in het zicht laten liggen, de gasflessen helemaal leeg en open laten staan. Bij Jan wilden ze niet de orginele papieren zien, maar er moesten vele copieën overlegd worden. Dus snel deze gemaakt en hier werden vele stempels opgezet. Daarna kon het grootste gedeelte weer vernietigd worden. Raar allemaal, maar niet tegenspreken. Maar al met al heeft het niet lang geduurd. Ze waren weer zo terug op de parkeerplek waar ik zat te wachten. Kurt heeft ons daarna naar Washington Dulles gebracht. Onderweg kregen we zeer veel uitleg over Washington en over zijn privéleven. Om bij het vliegveld te komen mag je niet de tolweg nemen. Er is maar 1 weg die speciaal voor het vliegveld is aangelegd. Bij de gate van British Airways naar binnen gegaan, maar we waren veel te vroeg aanwezig. Om 12.00 uur waren we aangekomen en om 22.00 uur ging pas ons vliegtuig.
We hadden electronische tickets en deze hebben we toen de balie open ging kunnen verzilveren. Daarna was het proberen om de tijd door te komen. Stukje wandelen, internetten, skypen, eten en wachten. Uiteindelijk was het zover om ons richting gate te begeven. Eerst door de douane, natuurlijk werd ik er uitgepikt en kreeg ik door een vrouwelijke beambte uitgebreide controle. Ze vertelde wel wat ze allemaal ging doen en of ik het vervelend vond. Nou, laat het maar gebeuren. De mensen moeten hun schoenen uittrekken, maar dat gaat bij mij wat moeilijker. De rollator en mijn schoenen kregen weer een andere behandeling en dat moest weer door een computer goed gekeurd worden. Al met al een heel gedoe. We vonden het allemaal heel rommelig gaan. Maar je moet er veel tijd voor uittrekken, deze hadden we ruimschoots. Daarna richting trein, deze bracht ons naar de werkelijke vertrekgate. Daarna instappen, gelukkig mocht ik ook hier als eerste in het vliegtuig. Dat is wel fijn, daar er altijd een paar plekken in het vliegtuig zelf zijn waar mijn rollator geplaatst kan worden. Gelukkig heb ik hem dan altijd bij de hand. Wat bij aankomst veel tijd scheelt en ik ook uit de voeten kan.We kregen prachtige vliegtuigstoelen aangeboden. Ruim en met extra beenondersteuning. Wauw! Jammer dat er 5 kinderen of tegelijk of om de beurt aan het huilen waren. Maar dat hoort er allemaal bij. Lekker eten en drinken. Films keuze meer dan voldoende. Kussentje en deken en proberen een oogje dicht te doen. De volgend morgen waren we om 8.00 uur in London aangekomen.

Vrijdag 02-09
Van 8.00 tot 10.00 uur hadden we de tussenlanding. We hadden een rolstoel geregeld. Daar Heathrow een erg groot luchthaven is en je moet zoeken waar je moet zijn. Jammer dat dit niet vlekkeloos verliep. Uiteindelijk belanden we net op tijd bij onze gate en we konden meteen doorlopen naar onze stoel. Daarna volgden de overige passagiers. Na 45 min. vertraging, daar het erg druk was met landen en opstijgen van vliegtuigen vertrokken ook wij uiteindlijk naar Nederland. Op Schiphol zijn we om 14.55 uur aangekomen. Hier werden we door de familie hartelijk verwelkomt.

HET WAS EEN ONVERGETELIJKE REIS MET UPS EN DOWNS. MAAR ZEKER DE MOEITE WAARD! ZEER VEEL GEZIEN, BELEEFD EN LIEVE MENSEN ONTMOET!

Wij willen eenieder HARTELIJK BEDANKEN voor de bloemen, cadeau's, kaarten en emails. Wat een reackties. ONGELOOFLIJK. HARTVERWARMEND!

In totaal hebben we 31 Staten bezocht in Amerika en Canada

1. Wilbert & Mariëtte:
    12 september 2011
    Hey Jan & Truu s,

WELCOME HOME!

Vandaag op onze laatste vakantiedag nog even op jullie reislogger gelezen hoe de reis naar Nederland verlopen is. We horen en zien jullie vast binnenkort een keertje.

Groetjes,

Wilbert & Mariëtte
  2. Anny Wijnen:
    15 september 2011
    Jullie zijn goed thuis gekomen maar wat een gedoe als ze je er uit plukken maar ook een belevenis als je het nooit meegemaakt heb .

Groetjes Jac en Anny
  3. Els Keijsers Jakobs:
    9 oktober 2011
    Hoi jan en truus. Fijn te horen dat jullie weer veilig thuis zijn en een geweldige vakantie hebben gehad. Hopelijk treffen we ons snel. Groetjes.
  4. Christa und Heinz:
    12 oktober 2011
    Liebe Freunde!
    Ich haben heute von dem Abschluss Eurer Reise gelesen, werde mich noch weiter in Eure Texte einlesen. Wir freuen uns, dass Ihr doch fröhlich und glücklich angekommen seid. Ihr, wir haben viel Schönes und Großartiges erlebt und werden noch viel davon träumen und erzählen. Wir melden uns wieder.
    In Liebe, eure Christa und Heinz.
  5. Jan & Tineke Hoogduijn:
    28 oktober 2011
    Hoi Truus en Jan ,
    Na thuiskomst van ook een paar weekjes camperen lazen we dat jullie weer goed zijn teruggekomen . Het laatste mailtje dat we ontvingen kregen we niet open , maar ik neem binnenkort kontakt met jullie .
    Groet Tineke en Jan
  6. Henk en Ellen Kroon:
    1 december 2011
    Beste Jan en Truus,

Wij hebben jullie reisverslag gelezen, geweldig een mooie ervaring rijker. Wij zijn in overleg (eindfase offerte) met Seabridge (Hamburg) voor het verschepen van onze camper, half april 2012 naar USA. Dus, volop in de voorbereiding.
    Graag willen wij jullie een aantal ervaringsvragen stellen als aanvulling op de voorbereiding van onze reis en hebben jullie eventueel nog iets voor overname, bijvoorbeeld: omvormer 110/220 volt, verloopnippel voor gas (LPG) enz.

Met vriendelijke groet,
    Henk en Ellen

NB. wij zijn samen 119 jaar
  7. Grada Janssen:
    26 december 2011
    Hallo Jan en Truus, ik wens jullie hel fijne feestdagen en nog een geweldige reis toe.
    Hebben jullie een nieuwe site voor jullie reis ???

Bedankt voor jullie kerstkaart!

Groetjes Grada
  8. Anny Wijnen:
    1 januari 2012
    Jan en Truus de beste wensen voor het nieuwe jaar 2012 en dat ale wensen uit mogen komen.
    Kunnen we deze reis ook volgen.

Tot wederhoren

Groetjes Jac en Anny
  9. Lambert van Vegchel:
    2 januari 2012
    hallo truus en jan .de beste wensen voor het nieuwe jaar. bedankt voor je kerstkaartje.alles goed bij jullie?hier ook .ook de groetjes van leo. tot ziens in blitterswijck. ik hoop dat mail aan komt.