Vancouver

7 augustus 2016 - Campbell River, Canada

In Vancouver hebben we het Stanley Park bekeken. Wat een mooi park. Druk, de orginele Totem Poles waren erg indrukwekkend. Deze worden gemaakt van boomstammen van red cedar= reuzenlevensboom.Wat een mooi uitzicht op de skyline van  Downtown. Watervliegtuigen die landen en weer opstijgen. De Girl in Wetsuit lijkt op de zeemeermin van Kopenhagen. De Nine O’ clock 1816, wordt om 21.00 uur een schot afgevuurd. Bij Brockton Point is een vuurtoren te zien en van hieruit heb je een prachtig uitzicht op de Lions Gate Bridge uit 1939 over Burrard Inlet die Vanvouver met Noord Vancouver verbindt. Er vaarde net een cruiseschip onderdoor.Wat een fraai gezicht. In het centrale deel van het park staan heel oude grote bomen en sommige wel over 100 m hoog en met een omtrek van 10 m. Je voelt je nietig. Ook liggen er verschillende tuinen, waarvan Ted en Mary met vele rododendrons. In de Japanse tuin zie je een replica van het boegbeeld van de Empress of Japan, een stoomschip dat tussen 1891 en 1922 vanuit Vancouver 315 x de Grote Oceaan naar het Verre oosten overstak. Er zijn veel fietspaden in het park. De volgende dag hebben we de camper wederom in Stanley Park geparkeerd. Jakkes, een Chinees meisje sneed ons flink met haar auto, het was bijna raak. Met scootmobiel en fiets downtown bekeken. Het centrum bestaat uit een landtong, die wordt omringd door de English Bay. We hebben het drukke fietspad Seawall genomen. Hier staat de “Inukshuk” uit 1986 die model heeft gestaan voor het logo van de Olympische Winterspelen. De historische wijken  Gas- en Chinatown liggen niet ver van Main Street, die de stad van noord naar zuid doorkruist. Je ziet veel onderweg zoals een fietser met zijspan en daarin zit een hondje met pilotecap met bril. Natuurlijk hebben we de beroemde Steam Clock uit 1870 gezien en gehoord. Elk kwartier laat hij een fluitsignaal horen, die door het stedelijke warmwater wordt aangedreven. Canada Place, met zijn witte zeilen en glas is een architectonisch sprookje, dat plaats biedt aan een hotel, 2 congrescentra en een terminal voor cruiseschepen, werd in 1986 gebouwd. Nu ligt o.a. de Noorman van Holland America Line aan wal. Er waren verklede mensen op het plein te zien en je kon met hen op de foto. Meisjes zie je veel lopen met gekleurde haren, paars, groen. Ieder zijn eigen smaak. Chinese Garden, a Ming Dynasty Scholar’s Garden, met mooie waterlelies, schildpadden, limestone rocks in prachtige vormen, koi vissen, bonsai boompjes. De perfecte balans tussen yin en yang. Klein park met speelse effecten, zigzag paadjes. Daar tegenover staat dat het in het oude Chinese gedeelte van de stad echt aan het verloederen is. Je ziet heel veel zwervers, daklozen en drugs verslaafden. We zijn erg op ons hoede. Deze wijk is ouder dan de stad zelf. In 1970 werd deze wijk zelfs uitgeroepen tot historische stad! We hebben op een terras een broodje gezond gegeten en naar de mensenmassa gekeken. Het is weer eens wat anders dan al die bossen. Daarna terug gereden naar onze camper. Alles is nog in orde. Besloten om nog een rondje langs het water van het Stanley Park te maken, ruim 9 km, eenrichtingsverkeer. Heerlijk, genietend van de zeelucht en er is vanalles te zien. De grote vrachtschepen liggen voor anker om te wachten wanneer ze gelost kunnen worden. Daarna ons slaapplekje opgezocht. Vancouver is na Toronto de duurste stad van Canada dit wordt mede veroorzaakt door de extreme hoge kosten van ontroerend goed.

1. Daniel:
    13 augustus 2016
    Leuk hé, die steamclock, het gedoe rond de cruiseschepen en de watervliegtuigen die landen en opstijgen. Wat een stad. We waren er vanaf Burnabee Cariboo met de Skytrain naartoe gereden, geweldig, alleen iets slechter weer, het regende toen. Gelukkig hebben jullie lekker weertje zodat het fietsen en rolstoelen ( haha nieuw werkwoord ;-) gemakkelijker gaat. Geniet ervan.

Groetjes Marjon en Niël .... en Doortje.
  2. Cisca Ingenpass:
    13 augustus 2016
    wat zien jullie toch veel dat is genieten
    groetjes Cisca
  3. Carla Hoedemaekers:
    13 augustus 2016
    Zo te zien zitten jullie nu even in de drukte, op zich ook een leuke afwisseling met vaak bossen om je heen.
    Ben benieuwd of jullie de tips van Sjors voor Vancouver Island ook in de planning hebben opgenomen.
    Geniet ervan!