Tucson 2

9 december 2016 - Tucson, Arizona, Verenigde Staten

We hebben een bezoek gebracht aan de Kartchner Caverns, van te voren gereserveerd, maar achteraf bleek het nu niet nodig te zijn. Deze levende grot is geweldig om te zien, er leven vleermuizen. Vleermuizen horen 10x beter dan ons. Ze gebruiken ultrasonische geluiden die door de neus of mond worden gevormd en wachten hoe lang het duurt voordat de echo terugkomt, zo kunnen ze in het donker vliegen. De paden zijn toegankelijk met een niet al te brede rolstoel en rollator. Alles is verhard en je rijdt op het terrein met een tram er naar toe. Opvallend dat deze grot ook gedeeltelijk boven de grond is. Uitgebreide uitleg, 3 rangers voor 6 toeristen en we hebben de Rotunda tour gevolgd. Het is vochtig en warm in de grot. Op het einde van de tour neem je plaats en gaat het licht uit. Prachtige muziek begint te spelen en hier en daar worden de bijzondere druppelende stalagtieten en de stalagmieten die naar boven groeien, belicht. De “Kubla Khan”de grootste gevormde rotskolon in Arizona is heel indrukwekkend. Toeval dat een broer van Robert hier heeft meegeholpen rond 1974 om door de smalle openingen te wringen om verder de grot te ontdekken. Zijn voetafdruk staat er nog steeds. Ook hier weer een mooi museum met een film die je kunt bewonderen. Hoor nog de echo van het druppelende water.

We zijn doorgereden naar het toeristische mijnstadje Thompstone. In 1880 werd hier zilver gevonden en werd Wyatt Earm als sheriff aangesteld. Beroemd is de gunfight in OK Caroll geworden, 3 doden in 1 klap. Verschillende malen verfilmd.  Je kunt hier geweergevechten zien. Het Crystal Palace hebben we bekeken, een vroeger bordeel en we kregen een mooie uitleg van de saloonwoman. Ze wees ons waar de kogelgaten in de tap en schilderij zaten. Midden in het westernstadje staat een kerstboom in de zon te schitteren. Paardenkoetsen rijden door de onverharde Mainstreet en cowboys zijn er te zien. Alleen de stuntmannen mogen hier wapens dragen, het is de enigste town waar dit is. Er is een klein kerkhofje bij met graven waarvan niemand op een natuurlijke dood is gestorven.

Het is zo’n mooi weer dat we besloten om een paar uurtjes hiervan te genieten. We staan niet zo ver van de grens van Mexico. Opvallend is veel bordercontrole. 9 politieauto’s met sirene’s  komen voorbij gestoven. Een politiehelicopter bleef boven ons aan het rondcirkelen. Het is een heel vreemde gewaarwording. Toen we weer thuis kwamen vertelde Robert dat er iemand vermoord was, hij had het op het nieuws gehoord. We wisten al van verschillende mensen dat je hier ‘s nachts niet zo maar moet gaan overnachten.

We zijn verschillende keren naar Sabino Canyon gereden. Prachtig vindt ik het hier. Het lijkt wel alsof de bomen van goud zijn, zo mooi speelt de zon en het licht ermee. Ze waarschuwen dat er mountains lions rond lopen.

De fourth avenue winter street fair hebben we zondag bezocht. Ruim 400 lokale en nationale kunstenaars proberen hun prachtige spullen te verkopen. En natuurlijk gaan we hier niet met lege handen weg. Meer dan 35 eettenten. Het is ongelooflijk wat je ziet de hoeveelheden voedsel die ze naar binnen werken. Live music is prachtig om te horen, soul, jazz, reggae en Southern music. We hebben uren genoten. O, ja, er was ook een kraam bij met allemaal honden waar ze hondenpetjes verkochten, ieder hond had weer een andere pet op. Komisch.

Het is de tijd van Kerst. Dus we gaan ook Winterhaven Festival of lights bekijken. Dit is de 67 keer dat het gehouden wordt. Deze keer mag je er niet meer met eigen auto doorrijden, maar wel met het daar aangeboden vervoer. We hebben besloten het te voet met de rolstoel te gaan doen. Dan kun je stoppen wanneer je wilt. Verheug me nu er al op.

De prachtige Cristate Saguaro gezien en hier hebben we onze Kerstkaart van gemaakt. Zie foto's.

Wij wensen eenieder Fijne Kerstdagen en een Goed, Gelukkig en vooral Gezond 2017.

P.s.                                                                                                             Sommige mensen ontvangen een kaart waar ik geen email adres van heb en anderen een mail. Kan zijn dat ik iemand vergeten ben, sorry hiervoor.

1. Wilbert & Mariëtte:
    Jan & Truus,
    Hele Fijne Feestdagen en vooral een Gelukkig en Gezond 2017!

Heel veel groetjes,
    Wilbert & Mariëtte
  2. Bram en Trienke:
    13 december 2016
    Jullie ook een fijne Kerstdagen en een gezond en gelukkig Nieuwjaar, met een hopelijk weerzien op Handicamp met een mooie film met verhaal.
    p.s.Ik zou toch maar een aanhangwagen kopen om al die gekocht spullen mee te nemen naar huis.
  3. Maria:
    Jan en Truus
    Ik wens jullie ook hele fijne kerstdagen en vooral ook een heel gelukkig, gezond,vrolijk,gezellig,nieuwsgierig 2017 !!!!
  4. Carla Hoedemaekers:
    13 december 2016
    In zomerkleren voor de kerstboom poseren, wat wil je nog meer.
    Fijne Kerst en een reislustig 2017!
  5. Ad en Els Hofmans:
    13 december 2016
    Ook jullie fijne feestdagen en een gezond 2017.
    Wij genieten nog altijd van jullie verhalen en de mooie foto;s
    Groetjes Ad en Els
  6. Ad en Hanneke Koets:
    13 december 2016
    Wij wensen jullie ook hele fijne kerstdagen , en een gelukkig gezond en een reis lustig 2017 hopelijk de volgende jaar wisseling
    weer in Biggekerke
    Groetjes
    Ad en Hanneke
  7. Ruud en Sonja:
    14 december 2016
    Ok vanuut Blittterswik fijne feestdage gewenst mak der un moj 2017 van. Weej geniete mit.
    Veul geluk en gezondheid.
    Ruud en Sonja
  8. Helmy Pirlo:
    14 december 2016
    Ook vanuit Venray de allerbeste wensen voor 2017 en nog veel reisplezier!
    Gerrit en Helmy
  9. Hans en Hanny:
    15 december 2016
    Jan en Truus fijne kerstdagen en een gezond en gelukkig 2017.
    Groetjes Hans en Hanny
  10. Annette en Richard:
    30 december 2016
    fijne feestdagen in het verre usa
    en een gezond enerverend 2017
    annette richard en de mannen