Texas

18 december 2016 - Uvalde, Texas, Verenigde Staten

Inmiddels zijn we in El Paso aangekomen. Het waait vandaag behoorlijk hard, maar goed dat we in niet meer in de White Sands NM zitten. We zien in de verte de wolken gips de lucht in verdwijnen. Soms wordt zelfs de weg afgesloten.

Dun bevolkt gebied waar we doorheen rijden. Bordercontrole 2x. Maar alles was in orde. We zitten op de grens met Mexico. Onderweg zien we vele auto’s die een lekke band hebben, dat zegt voldoende over de staat van de weg. De temperaturen zijn goed en nog buiten kunnen genieten van de zon.

We hebben de Scenic Drive Overlook gedaan met een grandioos uitzicht op El Paso en de Mexicaanse stad Ciudad Juarez. Bekend om zijn geweld waaronder veel moorden. We houden de weersvoorspellingen goed in de gaten en besluiten om de komende 2 dagen grote afstanden af te gaan leggen en een andere route te nemen.

De volgende morgen kunnen we niet ver vooruit kijken daar het enorm hard waait. Zand en sagebrush en ander los afval vliegt over de weg. Het is oppassen geblazen. We zijn weer een tijdzone gepasseerd.

Texas is op Alaska na de grootste staat van de V.S. We zien veel jakikkers onderweg. Er wordt volop olie gewonnen. Veel vrachtverkeer op de I 10. De zon probeert door de zandstormen door te breken. Het is rond 27 graden. We hebben beschut door de camper nog even buiten gezeten. Vandaag de laatste sinaasappels uit Mesa gegeten. Wat zijn ze sappig en lekker zoet.

We rijden uren door een verlaten landschap. Af en toe wordt het onderbroken door grote veehouderijen. Per bedrijf staan soms 100den koeien op een afgebakend stuk terrein. Omdat daar niets te eten valt, worden ze van daarbuiten gevoerd, via vrachtauto’s wordt het voer aangeleverd. Ze staan keurig naast elkaar door het hek heen te eten. Dit zijn de melkkoeien. De vleeszusters of broeders lagen op gigantische stukken grond rustig te grazen.

Als de radiozender er doorkomt krijgen we kerstliedjes te horen. Wederom bordercontrole, wij rijden immers nog steeds langs de grens. Er wordt ons Merry Christmas toegewenst. De grens met Mexico is met draad afgezet en er loopt een zandweg achter. Hier en daar liggen 3 grote vrachtwagenbanden met ketting, deze worden achter een  border controle auto gedaan en over de zandweg getrokken. Te kijken of er ’s nachts Mexicanen illegaal de grens oversteken.

Het is koud en er liggen vele losse steentjes op de weg en het is kassa. Drie nieuw gaatjes in de voorruit, deze keer aan Jan zijn kant.

We worden verwelkomt in Fort Stockton door een standbeeld van de roadrunner in kerstkledij. Hier hebben we geslapen.’s Nachts -8 en ‘smorgens was het -1. Dat is wel een groot verschil.

We rijden door de mooie Seminole Canyon met de Pecos River naar Del Rio. Hier wemelt het van de security. We bezichtigen het Amistad Reservoir en zien veel dieren. Na Uvalde verandert het landschap. Veel akkerbouw, graan, zonnebloemen en maïs.

Net voor San Antonio krijgen we weer een cadeautje van een andere auto die ons inhaalt weer een steen tegen onze voorruit. Maar deze keer een flinke en de ster begint al snel uit te lopen in een barst. Op een plaats nagevraagd of het te repareren is en we worden verder doorgestuurd. Uiteindelijk komen we bij Ike een 81 jarige man uit die het voor ons heeft geprobeerd het te repareren. Tot 2 x toe, helaas. De ruit moet straks toch vervangen worden, we willen dit in Nederland laten doen. Dus we rijden nu verder met een gebarsten ruit.

We staan nu in San Antonio. De temperaturen hebben inmidels de 20 graden weer bereikt en het is aangenaam buiten. De komende dagen gaan we deze stad verkennen.

1. Wilbert & Mariëtte:
    23 december 2016
    Jan en Truus, Wat een avonturen! We willen jullie (alvast) Fijne Kerstdagen wensen en een gezond 2017!
    Truus een hele fijne verjaardag! We denken aan jullie!
  2. Grada:
    23 december 2016
    Hoi Truus en Jan , we wensen jullie hele mooie kerstdagen en een gezond 2017 toe.
    Geniet er maar van , maar dat is overbodig om te zeggen bij jullie , hihi

groetjes Hennie en Grada
  3. Carla Hoedemaekers:
    23 december 2016
    Hallo Jan en Truus, wat een pech met de voorruit zeg.
    Misschien geduld hebben en kunnen jullie ergens anders onderweg de ruit alsnog vernieuwen.

Truus geniet van je verjaardag met kerstmis!
  4. Leen en Jac:
    24 december 2016
    Wat een speciaal landschap,dat White Sands NM. We hebben inmiddels verschillende van jullie verhalen gelezen. Wat een belevenissen. Dat is genieten. Het moet ook allemaal verwerkt worden.
    Nogmaals een gezellige kerst en voor de rest van dit jaar en voor 2017 nog vele mooie reisavonturen in een goede gezondheid.
  5. Bram en Trienke:
    25 december 2016
    Een Prettige kerstdagen toegewenst vanuit Oenkerk, geniet er lekker van. En alvast een gezond 2017.
  6. Pjt.beckers:
    25 december 2016
    Hallo Truus en Jan
    Wij wensen jullie Prettige Kerstdagen en voor Truus een mooie verjaardag.Alle goeds voor het nieuwe Jaar 2017 met nog veel mooie reisverhalen. Veel lieve groeten Pierre Ingrid Marie-Rose.
  7. Hermann*Vita:
    26 december 2016
    Hallo Truss, hallo Jan,

vielen Dank für die tollen Berichte. Für uns ist es eine große Herausforderung die zu lesen!!!!

Wir wünschen euch beiden irgendwo da draußen im Westen schöne, gesegnete und gemütliche Weihnachten !!!!

Herbert und Vita
  8. Jan en Ria Pluk:
    26 december 2016
    Hoi Truus en Jan,
    Wij wensen jullie ook hele fijne feestdagen! En Truus, wat een bijzondere dag vandaag, 60 jaar worden, tweede kerstdag vieren én op vakantie zijn in zo'n mooi land!! Een dag om nooit te vergeten. Van harte gefeliciteerd en vele lieve groetjes en kusjes van ons.