San Antonio 1

23 december 2016 - San Antonio, Texas, Verenigde Staten

Het is een boeiende stad die toch wel het een en ander te bieden heeft. Het heeft verschillende Missions National Historic Parks. We hebben als 1ste de “Queen”van de Mission, San José y San Miguel de Aguayo met fiets en scootmobiel bezocht. Mooi weer. Dateert uit 1720 en men ziet de ommuring met de verblijven van de “indianen” rondom een groot binnenplein. Inclusief waterput en de bakovens. Door de taalbariere was het moeilijk om het geloof bij te brengen maar d.m.v. de symbolen die in de facade van de muur van de kerk zijn aangebracht kon men e.e.a. uitleggen. Zoals: hart, granaatappel, schelp, roos, engel. In 1785 is de facade van de hoofdingang bestaand uit 6 standbeelden die uit 1 steen gemaakt zijn, gereed gekomen.

Daarna hebben we de River Walk gedeeltelijk “ gefietst”. Wat een mooi pad en er staan borden met uitleg bij. Zoals bv bij de River Flood Control Tunnel die in 1997 gebouwd is. Een 110 miljoen dollar project. Het jaar erop hadden ze flinke overstromingen. Doordat deze tunnel nu klaar was is de binnenstad van San Antonio veel waterschade bespaart gebleven. Vele watervogels en schildpadden zijn langs het riviertje te vinden. Je ziet dat hier het water heel hoog heeft gestaan, de rotzooi hangt nog in de bomen. We bereiken downtown, sommige stukken mag je alleen lopen, dat doet Jan dus met zijn fiets aan de hand. Ik kan met mijn scootmobiel overal langs. Het is schitterend. De zon schijnt, mooie bloemen en planten langs de waterkant. Overal terrasjes met gekleurde parasollen. Muziekanten verhogen nog de sfeer door muziek te spelen en romantische liedjes te zingen. Bootjes met toeristen laveren behendig door de rivier. Je ziet overal kerstversieringen, in de bomen en langs het pad. Vuurkorven branden. Gezellig dus.

De volgende dag hebben we de camper bij een andere Mission neergezet en zijn vandaar uit gaan fietsen. De Mission of Nuestra Senora de la Purisima Conception was deze keer aan de beurt. In 1731 gebouwd. Een gids gaf ons uitleg. Rondom staan palmbomen en er is buiten een soort “Lourdesgrot” aanwezig. Daarna hebben we de River Walk gevolgd tot in het centrum, deze ligt hier onder het straatniveau. Heerlijk op het terrasje in de zon gezeten met een cappuccino en een pretzel. Op de achtergrond speelde een man  kerstliedjes op zijn panfluit. Daarna onze route verder vervolgd. Tevens een stukje door het centrum gelopen en bij Visitor Center info. ingewonnen. Een enorme kerstboom stond op het plein voor de Alamo. Hier hebben de Spanjaarden in begin 1700 een missiepost gebouwd. In de oorlog van de Texanen tegen de Mexicanen in 1836, hebben hier 200 Texanen gevochten tegen de overmacht van de Mexicanen. Uiteindelijk zijn ze allemaal gesneuveld, maar daardoor kon het Texaanse leger later het leger van Santa Anna, de Mexicaans bevelhebber, verslaan. Deze missiepost is dus het symbool geworden van Texas.  Er waren mensen in klederdracht die de geschiedenis van toen vertelden. De mooie tuin had 2 prachtige grote bomen. Bij scootmobiel en fietst terug gekomen stond een bruidje.

De hoge gebouwen hebben hier enorm hoge brandtrappen aan de buitenkant. Oud en nieuw staat kort bij elkaar. Daarna zijn we terug gefietst midden door het centrum, zonder fietspad. Ging allemaal goed.  We waren net voor het donker weer bij de camper aangekomen.

Vandaag hebben we een Mall bekeken. Het zijn drukke dagen voor Kerst, men wil nog snel een cadeautje kopen. Je gelooft het niet, maar er valt af en toe een druppeltje regen. De vogels kwetteren volop. Dat is lang geleden dat wij regen gezien hebben. Het is ruim 20 graden.’s Avonds als we door de stad rijden zien we mooie kerstverlichting.

1. Maria:
    27 december 2016
    Truus
    Het is nu 27 december. Gisteren was je jarig.
    Van Harte Gefeliciteerd! En dat je nog heel lang mag genieten van.........ALLES! ❤️
  2. Carla Hoedemaekers:
    27 december 2016
    Jan rond Kerstmis nog in de korte broek.
    Wim is er jaloers op.

Geniet ervan.