San Antonio 2

27 december 2016 - San Antonio, Texas, Verenigde Staten

Daags voor Kerst hebben we nog 2 Missions bezocht, wederom met fiets en scootmobiel. Het is droog en erg zwoel. Nu de andere kant van de River Walk. Opvallend dat er heel weinig mensen fietsen. Er is hier een fietsproject. Je kunt voor $35 een hele dag een herkenbare witte fiets huren. Mocht je problemen krijgen aan de fiets, onderweg staan palen met gereedschap, welke je kunt gebruiken.

La Mission San Juan Capistrano uit 1731 was deze keer aan de beurt. Een wit beschilderd gebouw. Van binnen speelde kerstmuziek en was mooi ingericht. Vervolgens hebben we de route verder naar la Mission Espada ook uit 1731 vervolgd. Hier stond een kerstboom buiten en in de kerk was een mooi kersttafereel te zien. Buiten aan een boom hing en vogelkooitje in de vorm van een kerk. Daarna zijn we weer langs de rivier terug gegaan naar de camper. Ineens stopt Jan er kronkelt een grote slang over het pad.

We stonden met de camper in een park en om 18.00 uur wordt alles afgesloten. Het is 15.45 uur en alle poorten waren dicht. We zijn over het fietspad gereden om op de weg te komen. De oprijblokken hebben we gebruikt om over de hoge stoep te komen. Het is gelukt. Nog Kerstinkopen gedaan. Om 18.00 uur sluit Walmart. Ineens zegt Jan, bij Walmart was baby  geboren op toilet en de moeder heeft baby in de vuilnisbak gegooid. Dit stond te lezen op zijn app. Nou, zeg!

Kerstdag kwamen we bij toeval uit bij een Kerstmis welke in “Conception”werd gehouden om 12.00 uur. We wilden de camper hier bewaakt stallen en dan naar het centrum fietsen. We hebben de mis bijgewoond. Heel apart. Er werd gevraagd of er mensen waren die hier nog nooit geweest waren. Ja, zegt Jan wij dus. We moesten gaan staan zodat eenieder ons kon zien en er werd voor ons geklapt en we werden welkom geheten. Na afloop werden handen geschut en door de deken werd nog een extra foto van ons gemaakt. Een Mexicaans orkest met violen, trompet en gitaren en een zanger speelden ontzettend mooi. Iedereen ging meedeinen op de muziek. De priester maakte tijdens de preek grapjes, dus de mensen begonnen te lachen. Men is hier erg gelovig. De kerk zit vol. Af en toe moet je eenieders hand vastpakken en de priester zegt een gebed. Na afloop kon eenieder naar voren komen en het voetje van kindje Jezus kussen. De priester en deken staan aan de buitendeur om eenieder de hand te schudden. Wij krijgen van vele mensen nog een handdruk en Merry Christmas en ook in het Spaangs toegewenst.

Na de middag hebben we  de King William area bekeken in downtown met de prachtige nostalgische huizen gebouwd  vanaf 1882. Een poedel met een kerststrikje in zijn haar wordt uitgelaten. ’s Avonds tijdens ons Kerstdiner in de camper kregen we bezoek van de politie. We werden verzocht om niet bij Walmart te overnachten. We snapten het niet, want voorgaande dagen was het in orde. Besloten om na het eten toch een ander plekje te zoeken. Een paar mijl verder was weer een andere Walmart en ook hier was politie aanwezig. Jan navraag gedaan of we mochten overnachten.  Geen probleem.

Tweede Kerstdag was het een zonnige warme dag  29 graden. Het is boxingday, dat wil zeggen kerstspullen wordt voor de helft van de prijs verkocht en daardoor is het in de winkels druk.

We hebben heerlijk langs het water “gefietst”. Het is heel raar, de bladeren vallen van de bomen, het lijkt wel herfst, maar de temperaturen zijn hoog, het lijkt wel hartje zomer en dan ineens bloeien er weer bloemen langs de weg. Opvallend dat de mensen hier truien dragen ook al is het erg warm buiten. Lekker uit gaan eten. ‘s Avonds genoten van de gekleurde lampjes. Het weer is zo goed dat we hebben besloten om nog enkele dagen hier door te brengen. Fietsen en lezen en het vogelrijk aan en in de rivier te bewonderen.

Wil graag eenieder hartstikke bedanken voor de vele apps, e-mail ,tel., foto’s en filmpjes voor mijn verjaardag. Hartverwarmend. SUPER!

1. Carla Hoedemaekers:
    29 december 2016
    Dat is echt een Merry Christmas samen met zovelen in de kerk.
    Het heeft wel iets om met Kerstmis effe toch een kerkdienst bij te wonen vind ik.
    Wij wensen jullie een fijne jaarwisseling en heel veel reisplezier de komende maanden in 2017!

Wim, Carla en Erik en Ruud
  2. Hub Achten:
    10 januari 2017
    Hallo Jan en Truus,
    Nog de allerbeste wensen voor 2017! Ik ben weer helemaal bij gelezen. Wat een prachtige reis en mooie indrukken.
    Hele goede reis!
    Groeten, Hub Achten.