San Simeon

20 oktober 2016 - San Simeon, California, Verenigde Staten

De volgende dag zijn we zuidwaarts getrokken via de schitterende kustweg Hwy 1. We maken zeer veel stops om toch maar weer van de geweldige mooie uitzichten te genieten. De Bixby Creek Bridge is 200 m lang en 80 meter hoog en is de hoogste single-span concrete bridges van de wereld. Staat zelfs vermeld op een postzegel. Ineens zie ik 2 walvissen zwemmen. Wauw. Veel pampagras groeit tegen de bergwand. De temperaturen lopen weer flink op en we hebben enkele uren hiervan geprofiteerd.

Hier is het verboden om vrij te overnachten dus we hebben een staatscamping opgezocht waar we 2 nachten hebben doorgebracht. Ondertussen hebben we een bezoekje gebracht aan het Hearst Castle. Dit is een prachtig kasteel dat heel hoog op een rots ligt. Je kunt er alleen met een georganiseerde tour komen. Zelfs een tour is helemaal rolstoelvriendelijk gemaakt. Geweldig. Wat een service. Eerst ga je met een aangepaste bus sterk klimmend al slingerend naar boven. Hier staat een golfkarretje klaar en deze brengt je nog verder tot de achterkant van het kasteel waar je gemakkelijk toegang hebt om de begane grond van binnen te gaan bekijken. Natuurlijk kun je dan maar een klein gedeelte zien, want het bestaat uit verschillende verdiepingen. Maar je kunt je wel een goed beeld vormen. In de bus krijg je het e.e.a. uitgelegd en daarna nog door 2 andere personen. Ze vertelden zeer enthousiast hun verhaal, maar ook bijzonderheden. Het kasteel telt 115 kamers, waaronder 38 slaapkamers en nog eens 50 kamers verdeelt over 3 gastenhuizen. Het is een enorm groot oppervalkte aan heuvels en weilanden.  Vroeger leefden er 100 verschillende soorten dieren. Nu nog koeien en zebra’s. De inmense oprijlaan wordt omringd door fruitbomen die naar het Casa Grande met zijn zwembaden gaat. De tuinen worden door beelden, fonteinen, zwembaden opgesmukt en er zijn veel terrassen aanwezig. Je kunt de hele omgeving bekijken van de bergen tot de zee. De voorkant bestaat uit 2 torens, hier werd hij geïnspireerd door de cathedraal in Rhonda in Spanje. We zien er wel wat van in terug. De bouw begon onder leiding van Julia Morgan in 1919 en duurde tot 1947.  De bouwplannen werden telkens veranderd. Het is nu nog altijd niet afgerond. We hebben de keuken, biljard-, ontvangst-, eetkamer en de bioskoop bezichtigd. Tennisbanen en zwembaden. Het binnenzwembad is in Romeinse stijl met beelden van o.a. Neptunis gebouwd. Het is ongelooflijk. Miljoenen glasdelen uit Murano, sommige zelfs met bladgoud zijn er in verwerkt. Daarna zijn we weer onder deskundige begeleiding naar beneden gebracht. Vervolgens hebben we een 45 minuten durende film gezien in een zeer goed uitgerust theater, waar we weer apart werden begeleid naar onze plaatsen. De historie van het kasteel. Hoe een droom werkelijkheid werd en om dit te delen met andere mensen. De ouders van William Hearst, George en Phoebe, zijn zeer rijk geworden door de zilvermijnen. Ze hebben nog op 7 andere plaatsen veel land en gebouwen staan. Het huwelijk verliep niet zo goed, en hij wilde scheiden, maar Phoebe wilde dit niet en kreeg 51 % van de aandelen. In 1891 is hij gestorven en zijn vrouw in 1919. Ze hadden 1 zoon William die vroeger met zijn moeder In Europa veel heeft rondgereisd. Waarschijnlijk heeft hij hier heel veel indrukken opgedaan en op latere leeftijd, hij was al  ruim de 50 gepasserd,heeft hij geprobeerd dit in een gebouw te verwerken. Hij dronk geen alcohol, las elke dag alle kranten, deze werden elke dag met een vliegtuig apart ingevlogen. Ontving heel veel belangrijke mensen tot presidenten toe. Zorgden ervoor dat zijn gasten niets te kort kwamen. Hij is in 1951 overleden. In zijn testament heeft hij alles voor 1 dollar verkocht aan de Staat met de voorwaarden dat het voor het publiek opengesteld moest worden. Dit is gebeurd op 2-6-1958!  Miljoenen mensen hebben het inmiddels bezocht, waaronder wij 2. Blijkt waar we overnachten dat dit ook allemaal tot dit State Historical Monument behoort. Eeveneens de Elephant Seal Boardwalk.Daarna zijn we naar een kolonie van zee-olifanten gereden. “The rookery”. Met 100 den liggen ze langs de kust in de zon te slapen, snurken, spelen en soms vechtend. Dan duiken ze weer de zee in. Het mannetje kan wel 5 m lang worden en 2300 kg wegen. Ze kunnen 100 dagen zonder eten en drinken. Van 2 tot 4 maanden op zee blijven zonder aan land te komen en ze duiken bijna aan 1 stuk met een rutperiode van 2 minuten tussendoor en blijven 20 tot 30 min onder water. Record is 2 uur. Alleen bij de mannen als ze 5 jaar zijn, in hun pubertijd,  groeit de zgn olifanten neus. Het vrouwtje  maximaal 4 meter lang en   800 kg. Ze kunnen bijten. Van januari tot mei komen hier 1000den dieren voor. Begin december komen  de volwassen mannetjes, die over de 2 ton wegen, aan wal om hun plekje te veroveren. Half december komen de vrouwtjes die in verwachting zijn aan wal om te baren. Ze vormen harems om een mannetje heen, die de mooiste locatie uitgezocht heeft.  De geboorte vindt meestal binnen 1 uur plaats en de pup weegt 32 kg en is 1 meter lang. In 4 weken tijd wordt de pup groot gebracht met vette melk en weegt 140 kg om daarna het ruime sop te kiezen.Het vrouwtje heeft veel van haar gewicht verloren. De mannen gaan pas weg als alle vrouwen de wal hebben verlaten en hebben dan 1 ton aan gewicht verloren.De pups trekken na 3,5 maand  noordwaarts naar de Golf van Alaska en keren na 6 maanden weer terug zonder om aan land te komen. Opvallend is dat ze aan land erg sociaal zijn, passief en niet eten en in zee zijn ze solitair, erg actief op zoek naar eten. In april/mei komen ze nog 1 maand aan wal om te vervellen om nieuwe huid en haren te krijgen dit ter bescherming tegen weersinvloeden. We hebben ze in grote getalen aan wal zien liggen in de zon. En menigeen was zich met zand aan het besprenkelen. Wat is de natuur toch bijzonder.

1. Bram en Trienke:
    26 oktober 2016
    Bedankt voor de geschiedenis- en de biologieles. Hadden we dat vroeger maar op school gehad.
  2. Carla Hoedemaekers:
    28 oktober 2016
    Indrukwekkend hoe mooi en harmonieus de natuur is als je ziet hoe de dieren ook genieten van luieren in het zonnetje.