San Francisco

12 oktober 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

En dan is het eindelijk zo ver we gaan de big city bekijken. Telt 800.000 inwoners ligt aan de baai en spreidt zich uit over 34 heuvels. De straten zijn soms behoorlijk steil zoals de Lombard Street, ook wel the crookedest Street in the World genoemd. Het ligt in de Russina Hill en heeft 8 scherpe haarspeldbochten van 40 graden en is In 1920 gebouwd. Andere straten golven in een recht patroon over de heuvels.Sf Is een van de belangrijkste financiële en handelscentra aan de Amerikaanse Westkust. Er zijn veel bezienswaardigheden, zoals o.a. the Golden Bridge, Alcatraz, the Cable Car en Fisherman’s Warf met zijn bandjes en Pier 39 met zijn zeehonden. En natuurlijk het Golden Gate Park. Via de automatische tol Golden Gate Bridge kwamen we Downtown binnen. De brug was gedeeltelijk in de nevel gehuld. Doorgereden naar het Marine District , de Jefferson Street en hier hebben we Palace of Fine Arts bekeken. Er kwam net een gehandicapten parkeerplaats vrij voor vans, dus net groot genoeg voor ons. Mazzel hadden we. Het is gebouwd in 1915 ter gelegenheid van het  Panama-Pacific Expositie bestaand uit Griekse Romeinse architectuur. Met grote vazen en beelden op het gebouw. Ervoor ligt een vijver waar eenden en andere watervogels vertoeven. Een man en vrouw, hun hele lichaam met goudverf bedekt en met gouden kleding aan waren er foto’s aan het maken in acrobatische standen. Leuk gezicht. De temperatuur is 15 graden minder dan gisteren. Dus voor ons is het ijskoud!. We zijn naar de zee gelopen en hadden uitzicht op de beroemde brug en Alcatraz. Ook hier ging men een reclamefilmpje draaien. Daarna met de camper door gereden naar Fisherman’s Wharf. Weer was het geluk met ons en een van gehandicapten parkeerplaats kwam vrij. Schrik niet, parkeren is hier peperduur, per 15 minuten moet je $3 betalen. We stonden voor Hyde Street Pier. Deze pier is in 1922 gebouwd om met de ferry auto’s te vervoeren van Sausalito naar San Francisco. Het was toen de doorgaande US 101,  er was nog geen Golden Gate Bridge. Wat bleek onze pas is ook hier geldig. We hebben een kijkje genomen op en in verschillende schepen. De Balclutha,1886, de schoener Thaye, 1895 en de Alma en de Hercules 1907. De side wheel ferry Eureka 1890. Het leuke vond ik de ferry waar zelfs de oude auto’s nog op stonden. Sommige schepen hadden ze rolstoelvriendelijk gemaakt. Voor de kinderen was er een heel leuk programma opgesteld. Daarna zijn we richting Pier 39 gerold. Een en al toeristisch, heel veel mensen, winkeltjes, eettenten, mooi vond ik de bandjes die op straat speelden. Erg gezellig en ze speelden nog goed ook. Nog de zeehonden gezien die naast en op elkaar lagen. Je ruikt ze al van ver. Sinds de aardbeving in 1989 is dit de nieuwe plek voor de zeehonden geworden en de marina ontfermt zich over hun. In november 2009 waren er 1701 zeehonden! Maar elk jaar verandert het. Hier kwamen we een stel uit Roosteren tegen, ze was net in verwachting en Blitterswijck kennen ze ook goed, vanwege werkzaamheden. Hoe klein is de wereld!

We hebben onderweg van mensen advies gekregen waar we het beste “gratis” konden overnachten. Is moeilijk, maar het wordt tot nu toe getollereerd op straat bij Safe Way! Dus hier hebben we 2 nachten geslapen.

We hebben daags erna een gedeelte van de Scenic route 49 gevolgd. Dit is een 74,5 km uitgestippelde route door de stad met enkele interessante stops en viewpoints langs de weg. In 1938 opgericht omdat  het jaar daarna Golden Gate International Exposition was. Wij beginnen na ons ontbijt met uitzicht op GG Bridge en Alcatraz. Voor ons zwemmen zeehonden en grote schepen varen voorbij. Daar tussendoor laveren de zeilbootjes. Ook komen pelikanen over vliegen. Wat een uitzicht. Bij de Marina beginnen we met onze drive en we komen al snel uit bij het Paleis voor Schone kunsten, de meest prominente resterende structuur van de 1915 Panama Vreedzame Internationale Expositie., maar nu zien we het via de andere zijde. Vervolgens gaat de weg door het Presidio. Dit gebied was 200 jaar lang een militaire basis. Nu is er een Walt Disney Family Museum gekomen. Langs de begraafplaats naar Fort Point. Camper geparkeerd en al snel kwamen 2 politieauto’s en de mannen waren om onze camper aan het lopen. Dus Jan terug, alles was in orde. Maar ze waren zo nieuwsgierig naar onze camper en hadden vele vragen. De agenten vonden het schitterend. Ze zouden de camper in de gaten houden, we zagen dat er veel glas op de weg lag, inbraak? Nu gaan we op weg naar de GGB. Ineens komt er een fietser aan, een Nederlandse Schone, Janneke uit Drachten. Ze gaat de burg over fietsen. Gezellig gekeuveld. We waren de 1ste Nederlanders die ze hier tegen gekomen was. Ze heeft in haar eentje met scooter een reis naar Rome vorig jaar gedaan. Schitterend! We hebben al lopend met rollator een gedeelte van de Golden Gate Bridge gedaan. De brug wiebelt en ik wordt een beetje misselijk ook van de hoogte. Maar we hebben het toch maar mooi gedaan! En er was geen mist te bekennen. Een heldere zonnige dag. SUPER.

Zal iets vertellen over de Golden Gate Bridge, het is de Highway 101 North. De bouw duurde ruim 4 jaar en in 1937 is hij gereed gekomen. Telt een lengte van 1,2 mijl. 11 mensen zijn omgekomen bij de bouw. De kleur is “International Orange”, goed te zien bij de mist voor de schepen. De twee grote staalkabels, zijn 80.000 mijl! lang.  Bijna altijd is de brug omhult door dikke mist. Voetgangers en fietsers hebben via een aparte ingang gratis toegang, van 15.30 tot 21.00 uur heb je geen toegang, i.v.m. spits. Vanaf de brug heb je een mooi uitzicht op Marine Headlands en op Alcatraz.

Denk dat eenieder wel eens over Alcatraz gehoord of gelezen heeft. Het was het eiland met maxiumum beveiligde strafinrichting voor criminelen zoals de Mafia. Al Capone, Machine Gun Kelly en Robert “Birdman”Stround.  600 cellen en 1 bewaker op 3 gevangene. Het eiland ligt maar 1,25 mijl van de kustlijn af. Ze hadden zelfs warme douches, om te voorkomen dat gevangenen het ijskoude water insprongen. 14 gevangenen hebben geprobeerd in 29 jaar te ontsnappen. Meestal met een slechte afloop. Denk aan de film Escape from Alcatraz met Clint Eastwood. In 1934 tot 1963 was het een gevangenis. Robert Kenneddy besloot toen om het te sluiten, de kosten waren te hoog. “The Rock”is nu een populaire toeristische atrractie en je kunt met alleen een georganiseerde boottocht gaan bezoeken.

We gaan verder met onze route via de bovenkant van de baai naar het westen met mooie uitzichtspunten. Langs Lincoln Park waar museum Legion of Honor is het is een kleine versie van het gebouw in Parijs Palais de la Légion d’Honneur. Buiten staat The Thinker van Rodin. Binnenin staan nog 70 andere sculpturen van deze meester. Schilderijen van Angelico, Picasso Rembrandt van Rijn en nog veel meesterwerken zijn er te bewonderen en aan de overkant een monument van de Holocaust. Er gaat toch een siddering door je heen als je dit ziet en denk meteen aan Auswitch. Al snel zien we de Pacifische kust opduiken. Hier zijn veel survers. We rijden langs de zoo naar het zuiden.Via Park Merced naar het Golden Gate Park. Hier rijden we doorheen en komen langs de Japanse tuin van de Thee, SF Botanical Garden en de California Academy of Sciences . Daarna raakten we de wegbordjes kwijt. Opvallend was dat sommige bordjes verweerd waren of de pijlen ontbraken. Jammer. Besloten om terug te gaan naar Jefferson St. Via de vele heuvels, oppassen als je een stopbord tegenkomt, je bent verplicht om te stoppen, en het zijn er zeer vele, alleen heel vervelend als je op een steile helling staat. Veilig beneden weer aangekomen zijn we met scootmobiel/fiets op pad gegaan. Deze keer naar de Oostzijde van de grote stad. Er is zeer veel te zien.

Deze keer hebben we de Cable Car is goed bekeken. De Cable Car, enkel ritje $7 retour $14. Wachttijd ruim 1 uur. We hebben staan te kijken hoe het werkt. Er staan tig lege wagons te wachten op de lading toeristen die op hun beurt in de rij staan te wachten. Het schiet niet op. De bedieners hebben alle tijd van de wereld. De Cable Car is 2-8-1873 opgericht nadat er een ongeluk was gebeurd met een wagon met paarden. Daarna ging men ook op de heuvels woningen bouwen. In 1906 was er een grote aardbeving en brand, deze vernielde bijna alles. Daarna werd de stad weer opnieuw opgebouwd. De wagons worden met de hand omgedraaid op een draaischijf, zodat ze weer met de neus de goede kant op staan. Jan heeft alles gefilmd.

Daarna verder via Fisherman’s Wharf, hier iggen de vissersboten. Er omheen is volop vertier. Ripley’s Believe it or not museum, Madame Tussauds, The SF Dungeon en de Red en White Fleet. Ghradelli Square bekend om zijn chocolade! Bij Pier 45 zie je de USS Pampanito, oorlogschip van de WO 2. Via de omzoomde palmenlaan naar The Embarcadero met zijn ferry gebouwen. Dan rijden we over het voetgangerspad en dan weer over de weg. Besloten om om te keren en terug te rijden net voordat het donker werd weer terug bij de camper. Nog even boodschap gedaan bij Safeway. Is toch stukken duurder als Walmart!. Op ons vertrouwde plekje overnacht. De volgende dag heeft het zeer veel geregend. Tijd om de blog bij te werken. Als we nu internet nog tot onze beschikking hadden was het helemaal top.

1. Daniel:
    Beste reizigers ;-)
    Het blijft leuk om mee te lezen en te "reizen" zeker omdat jullie zoveel voor ons bekende plekken bezocht hebben.
    Geweldig.
    Kunnen jullie alles nog onthouden :-)) ??
    Zoveel indrukken en dingen die je meemaakt.
    Neem de tijd.
    Veel plezier in Monteray als jullie het het grote aquarium bezoeken.
    En als jullie nog de 12 mile drive rijden, doe ze de groeten in Peblle Beach ...
    Gr. Marjon en Niël
  2. Bram en Trienke:
    21 oktober 2016
    Wel veel indrukken, mooi dat je er een film voor maakt. Kun je op Handicamp een uurtje vullen met een mooie filminpressie.
  3. Carla Hoedemaekers:
    21 oktober 2016
    Ongelooflijk veel bezienswaardigheden, geweldig wat jullie zien en meemaken. En zoveel zeehonden in San Francisco dat wist ik niet. Wel die hoogteverschillen in het wegennet dat is bekend en die gevangenis.
    Evenals de Golden Gate Bridge.
    Inderdaad kunnen jullie alle indrukken nog een plekje geven?
    Natuurlijk alles wordt genoteerd door jou, Truus en dat doe je heel heel erg gedetailleerd. Zo kun je alles nog effe terug zoeken. Super hoor!!!!