Muir Woods

11 oktober 2016 - Sausalito, California, Verenigde Staten

Langs San Pablo Bay richting San Francisco. Mooie meren met vele watervogels. Voordat we in San Francisco aankomen hebben we eerst nog een nachtje door gebracht bij de woonboten in Sausalito. In allerlei maten en vormen liggen ze er, sommige hebben zelfs een tuintje erbij. We hebben een scootmobiel/fiets tocht gemaakt en zijn de omgeving gaan verkennen. Eigenlijk wilden we de Golden Gate Bridge een stukje op gaan rijden, maar dat bleek veel te ver te zijn en vele heuvels. Wel door het centrum van Sausalito gereden en je had in de verte uitzicht over een brug. Het is hier toeristisch. Daarna andere kant uit en dat was mooier. Baaien en meertjes met vele verschillende vogels. Vaak gestopt om foto’s te maken, totdat de weg ook nu weer flink begon te klimmen. Rechtsomkeer gemaakt. Het is pompoenentijd. Kleurrijk worden ze te koop aangeboden. Bij de camper terug gekomen nog een wandeling gemaakt langs de woonbotenkolonie die hier ontstaan is nadat de ferrydienst is opgeheven naar S.F. In het begin woonden er hippies maar nu allerlei pluimage.

De volgende dag zijn we weer een stukje noordwaarts gereden naar het Muir Woods National Monument. Een klimmende en dalende bochtige weg gevolgd. Jammer dat het in het begin een beetje mistig was en het was niet  mijn dag, veel pijnklachten. Bleek dat onze pas ook nu weer geldig was. Het mooie van dit park is dat het goed rolstoel toegankelijk is. Super! In 1905 heeft Mr. Kent en zijn vrouw dit land gekocht en later geschonken aan de federale gouverment. President Roosevelt verklaarde dit park als Nationale monument. Hier is een Ancient Coast Redwood Forest te zien. Het ligt 12 Mile N van Golden Gate Bridge. Geadviseerd wordt om door de week het park te bezoeken i.v.m. beperkte parkeerruimte. Er gaat een goed verhard pad door het bos en de Redwood Creek meandert langs je heen. Je ziet enorme hoge bomen, sommige hebben holen en gaten en vervormingen. Er zijn 2 soorten Redwood, de Kust Redwood en de Giant Sequoia. De laatste zijn minder hoog en dikker van stam en kunnen 3200 jaar oud worden. Waar we nu zijn in het kustgebied, zijn ze slanker maar veel hoger en kunnen 2000 jaar oud worden. Bomen die hier nu nog staan zijn tussen 500 en 800 jaar oud. John Muir schreef naar Mr Kent: “This is the best tree-lover’s monument that could possibly be found in all the forests of the world. You have done me great honor, and I am pround of it”.  Ook komen we op onze rondwandeling een bordje tegen  waarop geschreven staat: op 10-10-1769 werd door de Spaanse missionaris Father Juan Crespi op papier het eerst iets over de rode bomen vast gelegd. Dat is dus rond deze tijd geweest, maar 247 jaar geleden! We zijn gelopen tot de Cathedraal Grove en toen de beek over gestoken en via de andere kant terug. Hoorde een Belg tegen zijn vrouw zeggen, Ja schat de toren van de cathedraal zijn erg hoog, en deze bomen ook, vandaar de naam. Je mag niet van het pad af lopen, maar somige klimmen over de afrastering. Jammer. Er waren verschillende bomen waar je in kon staan. Wel leuk. Een”indiaan” legde de hand van zijn moeder op de stam van de boom om het te laten voelen en begint een verhaal te vertellen. Ze kijken op een hele andere manier naar bepalde dingen. Wel mooi om dat te zien.

1. Jack en Elly:
    20 oktober 2016
    Wij zijn nu in Mesa. Je hebt het adres, stuur anders even een mailtje. Het is hier heet (36C), en dat blijft het tot dinsdag, maar met de airco is het in huis 24C. Heerlijk! Wij hebben hier 100 meter van het huis een verrukkelijk zwembad. Laat eens weten hoe dat voor jou gaat, Truus. Er wonen hier nogal wat mensen met beperkingen en de meesten kunnen het bad wel inkomen. Drie stapjes af naast een stevigf hekje om vast te houden. Zou dat lukken? Het is heerlijk koelend om nat te worden met dit hete weer!
    Jullie laatste verhaal was bij San Fransisco. Ik hoop dat jullie de Big Sur weg gaan rijden naar het zuiden?
    Nou, jullie zijn hier welcome hoor! Logeerkamer is klaar. Wij zijn waarschijnlijk weg van 6 - 10 November, met vrienden naar Imperial Beach, ten zuiden van San Diego. . Verder zijn wij gewoon hier.
    Vanaf volgende week en de maand November is het hier in de "Valley of the Sun" verrukkelijk weer.
    Wij zounden het heel leuk vinden jullie hier in Mesa te ontmoeten!!

Jack en Elly