Saguaro NP

28 november 2016 - Marana, Arizona, Verenigde Staten

We rijden langs gevangenissen en katoenvelden. Door naar Ironwood Forest NM. Ironwood is de naam van 1 van de langs levende bomen in de woestijn van Arizona. De Irontree van 1000 jaar oud en heeft zo’n hard hout dat de tanden van de zaag erop slijten. De bomen bestaan uit: Mesquite, Palo Verde, creosoot en saguaro. Ironwood kan de vorm hebben van ofwel een meerstammige struik van ca. 2 m hoog, of een kapvormende boom met een dikke stam van 15 m hoog. Ragged Top Mountain is het kroonjuweel van dit Nationaal Monument. We hebben hier rondgereden, de weg werd steeds slechter en ging over in een gravelweg. Een andere camperaar verteld dat het beter was om te draaien. We hebben in de woestijn nog lekker van de zon genoten en hebben daarna in Marana een slaapplekje gevonden.

De volgende dag hebben we het Saquaro NP bezocht, het westelijke gedeelte dit ligt in het Tucson Mountain Districkt. Deze reusachtige cactus komt alleen in de Sonor Desert voor die in zowel Mexico als in de USA ligt. Het park is in 1994 gesticht ter bescherming. De saguaro handhaaft zich tussen de overwegend uit lage struiken bestaande woestijnvegetatie, die tot op een hoogte van 1200 m wordt gevonden. Tegen de tijd dat hij een hoogte van 6 m heeft bereikt, ontwikkelt hij zijn 1e vertakking. Hij heeft er dan al een bestaan van zo’n 75 jaar opzitten! Max hoogte van 15 m en kan een leeftijd van ca. 200 jaar bereiken. De Koninginnen van de woestijn kunnen meer dan 8 ton zwaar worden. Er staan 1,6 miljoen saguaro’s cactussen in dit NP. Temperaturen 40 C en jaarlijks 30 mm regen. In het voorjaar 4-6 bloeiende kolossen. Na zonsondergang opent zich een van de vaak meer dan 100 kleine witte bloesemknoppen die wacht tot hij de volgende ochtend wordt bestoven en dan nog diezelfde dag verwelkt. Je ziet hier o.a. de ocotillo, als hij bloeit heeft prachtige rode bloempjes. Als de bliksem in de cactus slaat ontploft deze. En als het hard vriest laat hij zijn armen zakken. Natuurlijk hebben wij ook hier het Visitor Center bezocht en een film bekeken. Aansluitend ging het filmdoek omhoog en opende de gordijnen zich en had je een prachtig uitzicht over een helling met de befaamde saguaro en de teddybear chollas, cactussen. We hebben de korte Garden Trail gemaakt maar je moet wel goed oppassen want er komen wel 6 soorten ratelslangen in het park en de Afrikaanse Honing bijen komen er voor, steken kunnen dodelijk zijn.

Jan heeft water kunnen tanken voor de camper. Ook hebben we een klein gedeelte van de Bajada Loop Drive gerden, is 6 mijl, maar we zijn omgedraaid, omdat het een wasbord weg was. Het zonnetje schijnt lekker dus we hebben een paar uurtjes er weer lekker van genoten. We hebben verschillende dieren gezien o.a. gopher snake, deze maken ratelslangen dood, deze zijn niet giftig, de roadrunner die een beestje gevangen heeft, gila monster, de elf owl in de saguaro cactus, gila woodpecker en de desert lguana. Vlak buiten het park wordt betoniet gewonnen.

ViWe zijn via de prachtige Gate Pass Rd terug gereden met uitzicht op de bergen met cactussen en het zeer uitgestrekte Tucson zien we in het dal liggen naar Marana. Ondertussen zijn we erin geslaagd om nieuwe rubbers voor de ruitenwissers te kopen, was moeilijk om er aan te komen. Dat had we niet verwacht.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bram en Trienke:
    5 december 2016
    Dus weer een mooie rit gehad, en gelukkig niet in één van die gevangenissen beland.
  2. Hennie:
    6 december 2016
    De afgelopen week heb ik mijn cactussen verplant. Jaloers op al die exemplaren die jullie zien. Geweldig!
  3. Fons:
    6 december 2016
    Jullie bezoek met foto' s aan dit woud van cactussen geeft mooi aan hoe bescheiden onze cactusjes in de vensterbank zijn.