Marana

29 november 2016 - Marana, Arizona, Verenigde Staten

We gaan deze streek uitgebreid bekijken, want er is zoveel te zien. De temperaturen zijn een stuk gedaald, maar de zon is nog volop aanwezig en sterk. Eerst zal ik iets over de stad Tucson vertellen. Het is een plaats gelegen in een vallei en ligt 100 km van de grens met Mexico. Telt 800.000 inwoners. Het hooggelegen woestijndal wordt beschut door 4 bergruggen en staat vol met cactussen, vetplanten en palmbomen. Het uitdijende vlakke stad kent flinke afstanden. Droge en aangenaam klimaat in de -11winter, kent veel zonneschijn. Het 1775 oudste Spaanse stad heeft een groot dynamisch centrum. Veel studenten. De wijk Barrio Historico is in Mexicaanse stijl gebouwd. Belangrijk verkeersknooppunt en toeristisch centrum. De stad wordt doorsneden door 3 rivieren (washes). De Santa Cruz, de Rillito en de Pantano Wash. Ze staan meestal droog, maar ze kunnen in het regenachtig zomerseizoen binnen een mum veranderen in woeste stromen. Land- en mijnbouw m.n. koper, vormen de historische basis voor de economie. Leeft ook van de air force en de universiteit. Hightech bedrijven. Het historische gedeelte, El Presidio Historic District met zijn historische bezienswaardigheden o.a. Steinfeld House en het Julius Kantschnitt House. Zijn goed te voet te verkennen. De Snob Hollow, een buurt waarvan heel wat oude adobegebouwen galeries, kunstacademies en restaurants herbergen en een paar huizen staan die rond de vorige eeuwenwisseling gebouwd werden voor rijke vrijgezellen.

Wat we zoal gezien hebben. Zo hebben we het Sonar Desert Museum bezocht. Het is zeker een bezoekje waard. Er is zoveel te zien en te beleven. Er wordt uitleg gegeven over sommige dieren die hier voorkomen o.a. de ratelslang en gila monster. Als je gebeten wordt door een slang zo snel mogelijk naar ziekenhuis en krijg je een injectie. Een flesje van 100 ml kost $5000. Je hebt 20 flesjes nodig voor de hele kuur. Dus tel maar uit!  Je kon van dichtbij close ups maken. Mooi waren de kolibri’s die piepkleine nestjes in de boom hadden. De vogelshow, waar de vogels rakelings boven je hoofd vlogen en dan natuurlijke de vele soorten cactussen in zoveel verschillende vormen en kleuren. Prachtig. Her en der stonden rangers opgesteld en ze gaven je uitleg.

Ook hebben we Biosphere 2 bezocht. Dit is een wetenschappelijk project. Het is een uniek onderzoekcentrum voor de studie betreffende ecosysteemprocessen onder gecontroleerde condities maar dan op grote schaal. Verschillende universiteiten hebben er aan mee gewerkt. Zo was er een project van 2 jaar waar mensen zich zelf moesten bedruipen met de middelen die ze hadden of moesten uitvinden. Het gebouw was hermetisch (luchtdicht)  afgesloten. Ze kregen vee en groenteplanten bij aanvang van dit project. Ze wilden kijken of men ook kon leven op andere planeten. Daarna is door de Universiteit uit Arizona  in dit onderzoekscentrum ook een regenwoud  gecreeerd, waar zelfs planten voorkomen van meer dan 18 m hoog. Nu wordt er onderzoek gedaan naar ecosysteem capaciteit om lucht, zon, aarde, water en voedingen te recyclen voor het behoud van mens plant en dierenleven. Ik heb een gedeelte van de tour kunnen maken, daar er 150 trappen overbrugd moesten worden. Een persoonlijke rondleiding kreeg ik door een man die me met een golfkarretje na afloop weer netjes bij de receptie terug bracht. Jan heeft de hele rondleiding gemaakt en vond het erg leerzaam. Hij heeft nog met een Nederlandse professor gesproken, Joost, die al ruim 20 jaar hier werkzaam was. We hebben verschillende soorten films gezien. De film en de mooie voorbeelden van de mineralen vond ik erg leuk. Wanneer mag je een mineraal een mineraal noemen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wilbert & Mariëtte:
    Jan & Truus,

Wauw nog steeds op avontuur. Geweldig!
  2. Anny Wijnen:
    6 december 2016
    Geweldige cactussen zo groot heb ik ze nog nooit gezien , en de mooie foto s van de vogels . De trappenlopen had ik ook niet verwacht dat je ze allemaal zo nemen maar geweldig dat je met het karretje mee kon. Net de sinterklaas achter de rug en hier is het erg koud geniet nog maar van de lekkere warmten Jan en Truus Groetjes van Jac/Anny
  3. Anny Wijnen:
    6 december 2016
    Geweldige foto Ik heb een keertje van iemand van de veilingen 2 takjes katoen gekregen ik denk dat die wel 15 jaar gestaan hebben maar toen werden ze niet meer zo mooi ook de stof die er in ging zitten ik vond het wel jammer .
    Groetjes
    Jac / Anny
  4. Bram en Trienke:
    7 december 2016
    Ik hoop dat jullie een goede gezondheidsverzekering hebben i.v.m. die slangen, dus pas maar op. De camper zit nu vol met die mooie cactussen. Moeten we de douane nog waarschuwen voor de invoerrechten? ha, ha.
    Veel plezier.
  5. Carla Hoedemaekers:
    8 december 2016
    Prachtig zeg, de cactussen allemaal en natuurlijk de vogels.
    Hier zitten we met winterse temperaturen naar jullie zonnige belevenissen te kijken, wat een verschil!! Geniet ervan!