Rotswoningen

14 november 2016 - Clarkdale, Arizona, Verenigde Staten

Zaterdag 12-11 hebben we na het gezamenlijk koffie drinken met tranen in onze ogen afscheid genomen van allen in Mesa. Wat een bijzondere tijd hebben we doorgebracht, om nooit te vergeten, wat een lieve mensen er toch op de wereld zijn! Nu gaan we onze route in bijna goede gezondheid voortzetten. Gesterkt door de zeer goede zorgen in woord en daad door Jack en Elly. We kregen allerlei lekkere dingen mee voor onderweg. Jan heeft ondertussen in de camper allerlei aanpassingen gemaakt zodat ik achterover kan blijven liggen in mijn stoel en dat de zon van mijn buik wegblijft. Super!

Via de scenic route die al singerent door de Mingus Mountains gaat naar the City in the Sky, Jerome. Volgens Jan heeft Wilma en Swaantje ook deze route gereden. In 1582 kwamen de Spaanse missionarissen hier aan. Het staat bekend om zijn kopermijnen. 15.000 mensen waren hier toen werkzaam. In 1960 was het nog maar een ghost town, maar nu wordt het door kunstenaars en de toeristen weer leefbaar gemaakt. De huizen lijken tegen de berghelling aangeplakt te zijn, een heel bijzonder gezicht.

In Clarksdale hebben we het Tuzigoot N.M. bezichtigd. Het zou om 16.00 uur dicht gaan, maar het bleef nog 1 uur langer open. Dus we hadden geluk. Tuzigoot is het Apache woord voor crooked water.Het is een prehistorische American Indian pueblo met een klein museum. Uit steen en bot gemaakte gereedschappen en potten, textiel en schelpen zijn er gevonden. Ook nu weer een verhard pad, soms steil, dat om de ruines heenloopt. Ook een mooi wandelpad loopt de andere kant op met uitleg over de planten naar het uitzichtspunt over de Verde River Valley.

Daarna was het kortbij gelegen Clarksdale aan de beurt. Hier is een kopermuseum te bezichtigen en kun je een 4 uur durende treintrip maken door de Valley. Tegenover politiebureau wilden we gaan overnachten, echter er komt een politieauto aangereden en verteld dat dit privéterrein is, maar aan de overkant was geen probleem, maar hij vertelde meteen dat hij een veel mooier plekje voor ons wist. Maar ik was ondertussen het plaatsje gaan verkennen. Ze hebben gewacht totdat ik terug was en daarna zijn we achter de politieauto aan gereden richting Tuzigoot NM, hier stond een bordje:NO CAMPING. Het was inmiddels donker geworden, dus de volgende morgen hebben we de omgeving bekeken waar we stonden. Inderdaad een schitterde plek. Het was een gravelweg die langs een riviertje naar de canyon liep. WAUW! Dit was ons 1ste overnachtingsplek na het bezoek bij Jack en Elly. We vertoeven ons nu in het gebied van de Verde Valley en deze behoort tot de Top 10 US travel reizen volgens de Loneley Planet. Het is een prachtig gebied en zo veel te zien qua historie, natuur en cultuur.

In het op toeristen berust dorpje Cottonwood hebben we een wandeling gemaakt en hebben o.a. antiekwinkeltjes bezocht.

Door naar Montezuma Castle. Ook nu weer is onze pas geldig.Zeer goed toegankelijk. Ook hier bouwden de American Indian (South Sinagua) rotswoningen tussen 100 en 1300 bestaand uit een 5 tellende verdieping. Het kasteel is goed bewaard gebleven en bestaat uit 20 kamers en is alleen via een ladder te bereiken. Maar vanaf het pad heb je een schitterend beeld erop. Ongelooflijk, hoe men daar kon wonen!

Verder gereden naar het Cliff castle casino, weer eens heel iets anders, en hier hebben we overnacht nadat we een blik hebben geworpen in het zeer drukke casino.

De volgende dag zijn we naar Montezuma Well gegaan. Het is een oase in de woestijn. Een limestone sink dat heel lang geleden gevormd is wordt nu nog steeds gevoed door water. Ook hier zijn rotswoningen te zien die tussen 1125 en 1400 gebouwd zijn door de Southern Sinagua. Bestaand uit 1 kamer tot grote publeos. 100-150 mensen hebben hier gewoond. Een goed verhard pad gaat naar het meertje, echter steil, heb een handje nodig! En goed dat mijn remmen van de rollator het doen.Het is een schitterend meertje waarin watervogels zwemmen en ook nu weer, hoe heeft men dat vroeger allemaal klaargespeeld! We zien allerlei diertjes kruipen, o.a. kakkerlakken, sprinkhanen. Heb een baby scorpioen zien lopen. Het gaat de goede kant op met mijn ontsteking. Eenieder hartstikke bedankt voor de lieve woorden.

1. Toni en Franz:
    21 november 2016
    En da zou nog iemand zeggen, Americanen zijn alleen maar oppervlakkig.... Jullie wensen we een geweldige voortzetting van jullie reis in gezondheid!
  2. Wilbert & Mariëtte:
    21 november 2016
    Jan en Truus gezondheid gaat boven alles!
  3. Maria:
    22 november 2016
    Fijn om te horen dat het weer redelijk goed gaat. Heel veel beterschap
    en tot het volgende verhaal. groetjes Maria.
  4. Piet en Mariet:
    22 november 2016
    Super dat jullie de reis weer kunnen voortzetten, gesterkt door de voortreffelijke opvang van lieve mensen.
  5. Ger en Marly:
    22 november 2016
    Super dat jullie verder kunnen met de reis. Zou jammer zijn als jullie nu al terug hadden moeten komen.
    Beterschap en goede reis.
  6. Ruud en Sonja:
    22 november 2016
    Fijn om te horen dat jullie weer verder kunnen en dat het weer de goede kant op gaat met de gezondheid. Geniet er maar van.
    Lieve groetjes uit Blitterswijck.
  7. Hennie:
    22 november 2016
    wie goed doet, goed ontmoet........
    en nog steeds goede temperaturen aan de foto's te zien.
    heel veel (verder)reisplezier,
    groetjes en dikke knuffel, Fons en Hennie
  8. Maria:
    22 november 2016
    Top dat het beter gaat. Er bestaan toch echt nog hele goeie mensen.
    En dat is toch weer een mooie ervaring. Geniet verder van jullie reis dan geniet ik weer van de verhalen.
  9. Bram en Trienke:
    22 november 2016
    blij te horen dat jullie weer verder kunnen reizen na een "prettige vakantie" in Amerika. en nu weer verder genieten, ga maar niet in de grotten wonen maar ga maar in de camper.