Mesa

10 november 2016 - Mesa, Arizona, Verenigde Staten

De dagen rijgen zich aaneen. We zijn al vele dagen bij Elly en Jack in huis. We worden erg verwend en met raad en daad ter zijde gestaan. SUPER. We lezen boeken en doen spelletjes. Mexican Train, erg leuk. Bijzondere verhalen worden verteld. We ontmoeten mensen van de Village. De mannen gaan boodschappen doen, de camper wordt gewassen, ze gaan naar de kapper en lopen blokjes om. Er worden allerlei klusjes gedaan. Tussendoor worden er allerlei lekkere dingen voorgeschoteld. De lemonpie is voortreffelijk, en zeer lekkere afwisselende maaltijden. Het houdt niet op. Ook Jack kan lekker snoepen. Maar natuurlijk hoop ik dat we dadelijk weer verder kunnen met onze reis. Even geduld hebben.

We hebben tussendoor leuke uitstapjes gemaakt o.a.naar Organ Stop Pizza. Terwijl je geniet van het heerlijke eten, rijst  vanuit het podium een orgel tevoorschijn waarop achtergrond muziek gespeeld wordt. Het orgel bestaat uit 6000 pijpen. Via ramen kun je ze zien, ook andere muziekinstrumenten. Poppen en lichteffecten dansen op de muziek mee. Het is een geweldig gezicht en wat een geluid van Bach tot Phantom of the Opera. Kippevel! We kunnen verzoeknummers indienen. Het orgel werd bespeelt door Lew Williams, een native uit Lafayette. Speelt concerten over de gehele wereld en is uitgeroepen tot Organist of the Year. Het is een genot om te zien hoe hij handen en voeten gebruikt om de knoppen, toetsen, pedalen te bedienen. Een duizendpoot.

Ook hebben we zaterdagmorgen om 8.00 uur in het clubgebouw met de aanwezige mensen die nu in het park wonen koffie gedronken met overheerlijke donuts. Elly stelde ons voor. Ook hier werden we zeer gastvrij ontvangen en met een applaus werden we verwelkomt. Ondertussen kennen we verschillende mensen in het park. Eenieder heeft zijn eigen verhaal. Dank dat we er deelgenoot van mogen zijn.

En wat vind ik het hier mooi, de gekleurde kolibries die even gedag komen zeggen, de cactussen met zijn vruchten. De sinaasappels, citroenen en de overheerlijke rode grapefruits. Wat zijn ze sappig en lekker zoet. Het is absoluut geen straf om hier te mogen zijn. Gelukkig zijn de temperaturen nu niet meer zo hoog, 30 graden. We maken wandelingen in het park, maar we zorgen ervoor dat we voor 10.30 uur weer binnen zijn want dan is de zon uitbundig aanwezig.

De volgende dagen hebben we verschillende uitstapjes gemaakt. We mogen gebruik maken van de auto waar airco in zit. Jack en Elly zijn met vrienden een uitstap aan het maken naar San Diego en we hebben dus nu een kleine week het rijk alleen. We wensen ze een heel gezellige tijd  met zijn allen.

Besloten om naar  the town of Fountain Hills te rijden en hebben hier “the worlds tallest fountain” bekeken. Gelukkig was er weinig wind dus we hebben hem kunnen bewonderen.2 pompen zorgen ervoor dat het water 100 meter gedurende 15 minuten in de lucht wordt gespoten. Bij speciale gelegenheden gaan alle 3 pompen aan en het water spuit 180 m hoog. Gelegen in een mooi park met beelden. In het groene water zwemmen veel waterhoentjes. Jan viel met de neus in de boter, op een groot parkeerterrein stonden allemaal oude auto’s die je kon bezichtigen.

Ook zijn we naar Saguaro Lake gereden. Een schitterende route langs vele Saguro cactussen gelegen aan een meer en op de achtergrond bergen die een groene kleur hadden. Je kon hier op vele plaatsen van de weg af gaan en genieten van het landschap.

Een bezoekje gebracht aan Costco, dit is een grootwarenhuis waar je van alles kunt kopen en lekkere dingen kunt proeven.

Erg mooi vonden we het Heard Museum in Phoenix. Lekker koel. Veel te zien over Native culturen en Arts. We hebben 2 rondleidingen op de benedenverdiepingen gedaan en uitleg gekregen over 20 stammen betreffende architectuur, eten, kleding, pottenbakken, sieraden maken, cultuur en spiritualiteit,door zeer enthiousiaste vrijwilligers. Ook nog een expositie van Kay Walkingstick gezien. Prachtig vonden we van klei en glas gemaakte gekleurde kunstvoorwerpen. De Katsina poppen, dit zijn houten figuren die uit een stuk populieren wortel uitgesneden zijn door Hopi mensen.Ze krijgen een plekje in huis en dienen als boodschappers tussen de mensen en de geestelijke wereld. Je ziet beelden van brons en steen. De geschiedenis van Fred Harvey met Santa Fe Railway en zijn restaurants naar Grand Canyon.

Toen we weggingen bleek dat er een helikopter boven het museum hing en tv stations aanwezig waren. Toen we “thuis”waren zagen we op tv dat McCain op bezoek kwam. 2 uur geleden hebben we daar nog gelopen! Vandaag is de dag van de verkiezingen in de USA. Clinton of Trump! Spannend wat de uitslag zal zijn. Opvallend is dat er weinig reclame over gemaakt wordt.

De Apache Trail hebben we gedeeltelijk gevolgd totdat het een onverharde weg werd. Een prachtige slingerende weg door heuvels die bedekt zijn met cactussen. We reden naar the Superstition Mountain en hebben Lost Dutchman Museum bezocht. Het is een Movie Ranch. In de Elvis Memorial Chapel kregen we van een Poolse uitleg. Elvis Presley en vele andere beroemdheden zijn hier geweest. Vele films zijn hier opgenomen. De 20 Stap Mill was indrukwekkend. Maar ook de treinmodellen en we werden in een ranch naar binnen geroepen en er werd een echt pistool uit een koffer gehaald en we mochten voelen hoe zwaar het wel niet was.Daarna werd het weer veilig opgeborgen. Vervolgens via de ghost town Goldfield naar Canyon Lake. Prachtige route. Alleen erg heet!

Inmiddels is bekend geworden dat de volgende president Trump is. Ben zeer benieuwd hoe het land verder geregeerd wordt.

We gaan onze reis verder voortzetten. Met mijn gezondheid gaat het de goede kant op. Wil bij deze eenieder hartelijk bedanken voor de lieve app's en mailtjes. De mensen in het park. Doet goed. Vooral Jac en Elly, dankzij hun zeer goede zorgen kunnen we nu weer verder op pad gaan. Wat een ongelooflijke gastvrijheid.

THANK YOU VERY MUCH!!!

1. Maria:
    11 november 2016
    wat fijn dat het weer goed gaat met je gezondheid.
    Sterkte en geniet er maar weer van.
    groetjes Maria
  2. Ruud en Sonja:
    11 november 2016
    Goed om te horen dat het weer beter gaat. Doe nog ff lekker rustig aan en geniet van de lieve mensen die jullie opvangen. Mooi dat er mensen zoals Jac en Elly zijn. Heeft Amerika nu wel nodig! Hou je taai en we blijven jullie volgen.
    Groetjes Ruud en Sonja
  3. Maria en Pierre Hendrickx.:
    11 november 2016
    fijn dat het weer beter gaat .
    dan kunnen jullie ook weer verder met de reis en weer volop genieten van al het moois en de lieve mensen daar.
    groeten uit het natte blitterswijck.
    Maria en Pierre.
  4. Jan en Ria Pluk:
    11 november 2016
    Gelukkig dat het weer beter gaat en jullie weer verder kunnen. Geniet er lekker van. Groetjes Jan en Ria
  5. Hans en Hanny:
    11 november 2016
    Truus hartstikke fijn dat je er weer bovenop bent . Veel plezier op jullie verdere reis. Ik ben jaloers op jullie temperatuur hier is het 4 graden, dus helemaal niks. Groetjes Hans en Hanny
  6. Bram en Trienke:
    11 november 2016
    Gelukkig gaat het de goede kant uit zodat jullie straks weer verder kunnen genieten van de reis van je leven. Geniet nog maar even in dat huis zodat je op krachten kan komen. Is de buurt daar voor Trump of hebben ze het daar niet over.
    Het vriest hier 's nachts enkele graden en overdag mooi zonnig weer met plus 6 graden, dus lekker fiets- wandelweer.
    De groetjes uit Oenkerk.
  7. Carla Hoedemaekers:
    12 november 2016
    Hoi Jan en Truus,
    Fijn, jullie weer bezig te zien tussen de prachtige cactussen in het zonnige Phoenix.
    We wensen jullie een goede voortzetting van de reis.
    En we zijn heel blij dat het beter met je gaat, Truus.
    Groetjes.
  8. Anny Wijnen:
    13 november 2016
    Geweldig verslag en mooie foto . dat spel hebben wij ook ben je wel meer als een halve dag mee bezig van 12 naar 0.
    Groetjes
    en beterschap .Jac/Anny
  9. Pjt.beckers:
    13 november 2016
    Hallo Truus en Jan,
    Fijn dat het weer beter gaat Truus en dat jullie weer verder kunnen genieten van deze mooie reis.Laat je nog maar even verwennen door jullie lieve vrienden.
    groetjes en beterschap Pierre en Marie-Rose
  10. Sra Wijnhoven:
    17 november 2016
    Jan en Truus Gelukkig ben je weer zover opgeknapt,dat je jullie fantastische reis weer gezond en wel kunt voortzetten en wij weer kunnen genieten van jullie geweldige reisverhalen groetjes Sra
  11. Annette en Richard:
    21 november 2016
    Wat heerlijk dat jullie daar kunnen blijven wat een lieve mensen toch. En dat 't met de gezondheid weer beter gaat. Blijf genieten van alles en van elkaar.
    Gr. Annette Richard en de mannen
  12. Nettie Achten:
    22 november 2016
    Wat fijn dat het beter gaat met je gezondheid. nog een heel fijne tijd en geniet van alles. groetjes Hub en Nettie