Petrified Forest NP

17 november 2016 - Winslow, Arizona, Verenigde Staten

Het is stukken koeler, 21 graden, we zijn er erg blij mee. In het Petrified Forest is een grote concentratie versteende bomen ter wereld te zien die ongeveer 225 miljoen jaar oud zijn. Er zijn bomen van allerlei afmetingen. Geen enkele boom is heel. Door de verschillende mineralen die het hout vervangen hebben, vertonen veel van de brokken prachtige kleuren. Ze groeiden heel lang geleden in dit gebied dat werd doorsneden door vele rivieren. Ten gevolge van een hoge waterstand zijn de gigantische hoge bomen omgevallen en door de rivier naar hier toegespoeld. Ze werden overdekt door slib en zand waarin vulkanisch as aanwezig was. Daardoor werd de verrotting vertraagd, het hout verhardde en versteende. Dit proces heeft vele eeuwen geduurd. Naast de versteende bomen is er op vele plaatsen ook prachtige gekleurde erosie te zien zoals in de Painted Dessert.

Bij het Vsitor Center een prachtige film bekeken. Daarna begonnen aan onze 42 km trip. Zeer veel stops onderweg. We beginnen bij Painted Desert. We hebben het al verschillende keren mogen zien. Bergen en afgronden in allerlei afmetingen en kleuren. Het blijft schitterend. Zo hebben we de Tiponi- tot Lacey Point bekeken. Soms uitgestapt of er langs gereden. Vervolgens was Painted Desert Inn aan de beurt. Vroeger was het gebouw met petrified hout en klei gebouwd, maar na jaren is de klei niet goed meer en is het gerenoveerd door de CCC. Het was een van de huizen waar Fred Harvey (zijn naam zijn we in Phoenix in het museum ook al tegen gekomen) zijn restaurant had. Van binnen is nu een museum ingericht. Prachtige muurschilderingen die door een Hopi, Fred Kaboti gemaakt, zijn er te zien. Ook een kleinzoon, Navajo, heeft ons een verhaal verteld en een boek en foto’s laten zien over zijn opa. Hij is tijdens de oorlog met Japan verkenner geweest en heeft door President Bush de hoogste onderscheiding gekregen d.m.v. een medaille. Zijn oma die ook aanwezig was, was op een weefgetouw een kleed aan het weven. De verschillende  wol is op natuurlijke wijze door bessen gekleurd.

Het begint steeds harder te waaien, maar de temperatuur is goed. We komen uit bij de befaamde Route 66. Ook een stukje gelopen over deze beroemde Route 66. The Mother Road bestaat dit jaar 90 jaar!  De weg die van Chicago naar Los Angles. Routemarker stond er, een oude roestige auto, Studebaker uit 1932 en de oude palen. Verder naar  de ruines van Puerco Pueblo die 600 jaar oud zijn. Hier zijn ook rotstekeningen te zien. Een klein gebouwtje met museum. Bij Newspaper Rock zijn meer dan 650 petroglieven goed te zien door de verrekijkers die er opgesteld staan. Grote keien liggen er rond en dan een kale vlakte eindeloos lijkt het wel. Tussendoor liggen hier en daar gekleurde versteende boomstukken. Zo mooi. Blijf filmen en knippen. Blue Mesa dankt zijn naam aan de kleurrijke blauwe gesteente. Je ziet ook schaduwen van paars, rose, grijs en rood. We hebben met de auto een 5 km route gemaakt en ook kun je lopen door de prachtige gekleurde rotsen. Geen tijd voor. Er liggen liggen verschillende prachtige gekleurde versteende bomen op de top van een berg. Schitterend. Volgende punt was Agate Bridge. Deze heeft Jan alleen bekeken. Een 34 m versteende boom vormt een brug van de ene naar de andere kant. Volgende Jasper Forest, een prachtig beeld over de onderliggende vlakte met allemaal stukken versteende bomen. De rest zijn we voorbij gereden. Het park gaat immers om 17.00 uur sluiten. De tijd dringt. Onderweg nog verschillende foto’s van de versteende boomstukken genomen die langs de kant van de weg lagen. Bij het uitgaan van het park wordt gecontroleerd of je niets meegenomen hebt. Geen controle gehad. Stukje verder gereden en hier ligt een gift shop met een museum. Hier mag je gratis overnachten. Aan de ene kant $10, maar dan krijg je stroom. Waar wij staan voor niets. We hebben immers geen stroom nodig. Om 17.00 uur begint het te schemeren. Vroeg donker en het wordt een koude nacht. Vorst is aangezegd. Besloten om morgen een stuk terug te rijden en alles op ons gemak te gaan bekijken. Gebakken aard met spek en ui en groente klaar gemaakt. Heerlijk. Dank Elly voor de tip om hier te overnachten.

De volgende dag zijn we inderdaad terug gereden want er is zoveel te zien! In de veelzijdige badlands van de Painted Desert, Petrifield Forest NP, met historische structuren, archelogische sites en displays over 225 miljoen jaren oude fossielen. Grootste en meest kleurrijke concentraties van petrified wood van de wereld, landschappelijke wonder en fascinerende uitzichtspunten.

We hebben eerst bij het Rainbow Forest Museum en het Visitor Center aangedaan. Hier schoon water kunnen tanken. Er zijn skeletten en fossielen te zien van de oorspronkelijke bewoners. Ook een 0,6 km trail die langs prachtige versteende bomen loopt. Kan er geen genoeg van krijgen. Het is flink afgekoeld en nu is het zelfs koud! Een paar graden boven 0. Door gereden tot halverwege het park en in Blue Mesa heeft Jan een 5,6 km wandeling gemaakt door de prachtige gekleurde bergen. Erg vermoeiend om te lopen. Op de terugweg heb ik een kijkje genomen op de Agate Bridge. Daarna verder en bij Crystal Forest hebben we samen een wandeling gemaakt langs de  Long Logs en Giant Logs.Ongelooflijk mooi. Maar ijskoud! Wat is het hier mooi, kan bijna geen afscheid van het park nemen. Besloten om een eind weer naar het zuiden te trekken. Vannacht is het -8 aangezegd.

1. Bram en Trienke:
    27 november 2016
    Door de koude nachten is het wel aankruipers weer in bed, alleen de uienlucht die jullie dan produceren is natuurlijk niet aangenaam.
  2. Carla Hoedemaekers:
    27 november 2016
    Effe wennen, jullie niet in een zomerse outfit te zien maar in een dichte jas! Apart die versteende bomen, ik kan me voorstellen dat het steeds weer indrukwekkend is om ze te zien. Geniet ervan.
    Groetjes en liefs uit Kessel.