Peninsule de la Gaspesie

28 mei 2016 - Peninsule de la Gaspesie, Canada

We pakken weg 132 naar Peninsule de la Gapesie en dit is een ritje ( 600 km! ) langs slaperige vissersdorpjes. De weg slingert langs dorpjes met Engelse namen als Newcastle, hier heeft de Britse krantenmagnaat en politicus Beaverbrook zijn jeugd doorgebracht; hij heeft de stad genereus bedacht in zijn testament, New Richmond en Douglastown. In Grand Riviere  kun je “lozen” en drinkwater tanken. Speeltuin en zwembadje voor de kinderen is erbij. We boffen weer, want het is vandaag droog en het zonnetje verwarmt ons weer met zijn stralen. Je weet het des te meer weer te waarderen, als het een keer regenachtig is geweest. Wat een mooie uitzichten. Veel aangespoelt hout zie je langs het strand. Vaker zien we nu de Acadische vlag, Franse driekleur met een gele ster in de blauwe haan. Ineens zien we de rode rotsen van het Chic-Chocgeberegte die in zee uitmonden. Na een bocht komt de Rocher Peré in beeld, een blok kalksteen van 400miljoen ton dat oprijst uit de zee. Groeien geen bomen en heeft door de getijden uitgesleten bogen, vandaar de naam “geperforeerde rots”. We hebben hier een stukje over de boardwalk langs het water gelopen. De houten stoelen zijn versierd met meeuwenkoppen en het is heerlijk vertoeven in de zon. Vlakbij ligt het vogelreservaat Ile Bonaventure waar 50.000 Jan van Gents leven. De witte meeuwen met hun gele koppen en hun gekrijs hoor je hier volop. Via Gaspé rte 132 East verder gevolgd. Bij Mc Donald geprobeerd foto’s op de blog te zetten, maar de verbinding is te traag, vaak lopen we hier tegen dit probleem aan. Maar het ijsje smaakte voortreffelijk. Stukje verder staat het grote standbeeld van Jacques Cartier, die in 1534 hier met zijn boot is aangekomen. De Micmac Indianen noemen het hier “einde van de wereld”. De mensen die hier wonen hebben ook bepaalde trekken in hun gezicht en spreken ook een mengelmoes van talen, waar wij absoluut geen wijs uit kunnen worden. De noordkust is woester. De weg kronkelt hier langs de steile rotswanden van de hoogste bergen van Canada. Wat een hoogteverschillen met wederom prachtige uitzichten. De kleurrijke houten huizen met hun stoelen blijven een blikvanger. Op sommige plaatsen liggen bergen groot afval langs de huizen, ze hebben grote schoonmaak gehouden, matrassen, meubilair e.d. Ziet heel raar uit. We zien ook een hele grote vuilniswagen voorbij komen.

1. Bill Hunter:
    1 juni 2016
    Today, May 31, we met Jan and Truss on the Ferry ride across the St. Lawrence River from Riviere de Loupe to Saint Simeon. Very nice people! I hope that you will visit with us when you pass through the Calgary area. We will be following your blog.
  2. Sra Wijnhoven:
    1 juni 2016
    Jan en Truus, Dat jullie genieten begrijp ik nu, maar ik ook van jou prachtige reisverhalen Truus. Geweldig zoals jij je op dit reisavontuur hebt voorberied. Je bent gewoon een kanjer. Ga maar lekker door!! Groetjes van Sra Wijnhoven
  3. Carla Hoedemaekers:
    Ha Jan en Truus,
    Ik probeer een voorstelling te maken van je toverachtig mooie omschrijving van de omgeving. Er heerst natuurlijk een serene rust in de slaperige vissersdorpjes. Fantastisch!
  4. Daniel:
    Hallo Truus en Jan,
    Leuk jullie belevenissen zo mee te maken.
    Voor ons begint het nu toch kort dag te worden, we rijden zaterdag eerst doortje naar Lenne brengen en dan door naar het Schiphol Hotel.
    Pffff ... Calgary here we come !! ;-)
    Oja we lazen ook een reisverhaal van nederlanders (een stel met twee campers) die net na jullie in halifax aangekomen waren.
    Leuk om te lezen, maar het verliep niet zo vloeiend als bij jullie, lees maar eens op: http://www.dekeizersreizen.nl/home.html, maar uiteindelijk na wat oponthoud en vertragingen en paspoortperrikelen, zijn ze nu dan toch op weg en konden ze di 30 mei hun campers ophalen.
    Groetjes Marjon en Niël
  5. Daniel:
    1 juni 2016
    PS: haal wel de komma, achter html weg, anders werkt het niet ;-()
    Groetjes
  6. Petra hofmans.:
    3 juni 2016
    Geweldige verhalen,geniet er maar van .Gr Petra en Lambert.