Ottawa

8 juni 2016 - Ottawa, Canada

We hebben Quebec verlaten en zitten nu in  Ontario. Vandaag hebben we de hoofdstad van Canada bezocht.  En wat is het koud!  13 graden. Maar nu gelukkig wel droog. Al vroeg waren we uit de veren en hebben we de camper op het Parliament Hill geparkeerd. Hier mogen alleen de ministers de auto neerzetten en wij dus! Als ik door het panoramadak naar buiten kijk zie ik de kamers met de torentjes waar ze druk doende zijn om het land te besturen. En de politieauto’s komen om de haverklap voorbij rijden om te kijken of alles in orde is. Geweldig toch. Natuurlijk op de foto voor de eeuwige Centenial Flame. Het grasveld werd ‘s-middags helemaal in beslag genomen door mensen die aan het sporten waren. Ook nog uitgenodigd voor de thee door de vrouwen die 1ste stemrecht hebben verworven. Vlakbij liggen de laatste 8 sluizen van de Ottawa Locks. Hoorde later van Jean-Denis die in de buurt van Montreal woont, dat er 47 sluizen zijn van Kingston naar Ottawa, het Rideau Canal, over een lengte van 202 km om het enorme hoogteverschil te kunnen overbruggen. In 1832 werd de 1ste sluis geopend. Hij maakt met zijn vrouw de route langs deze sluizen. Verder met Ottawa. Naast de sluizen ligt het luxehotel Chateau Laurier. Stukje verder het peacekeeping Monument, maar maakt de gedachte niet waar, aangezien de oorlogen die overal heersen. Het National Gallery of Canada is een opvallende cultuurcentrum met zijn fotogenieke grote spin bij de ingang. Er tegenover ligt de prachtige Cathedral Basilica of Notre Dame. Daarna had ik de pijp leeg en gelukkig had ik mijn rolstoelgedeelte uit voorzorg meegenomen en heb hier dankbaar gebruik van gemaakt. In deze Basilica heeft Jan de “rollzmotion” binnen 1 minuut omgetoverd. Door het Parc Major’s Hill “gelopen.” Men was volop bezig om nieuwe bloemen aan te planten. We zagen dat er “iets”was gebeurd, het hele regiment was uitgerukt en t.v. was ook aanwezig. Wegen werden afgezet en omgeleid. Precies in het midden van het centrum, Wellington en Rideau! Door de winkelstraat, hier had men voor de kinderen een enorme zandbak gemaakt, lol !,  en vervolgens door het het zakenwereldje gelopen. Hier was wederom Tim Horton aanwezig waar we van een heerlijke capuccinno met een caramel apple triffle hebben genoten. We geven toch wel de voorkeur aan de bossen dan deze blinkende wolkenkrabbers. In de middag zijn we naar het mooie Rockcliffe Park gereden. Hier werden we verwelkomt door 8 roofvogels die sierlijk aan het zweven waren in de lucht. De Rideau River mondt hier vlak bij uit in de Ottawa River met een brede waterval. Weet nog dat het 5 jaar geleden erg druk was. Nu waren we bijna de enigste aanwezig. Daarna rte 416 en rte 2 naar Brocksville gereden.