1000 Islands

10 juni 2016 - Mallorytown, Canada

We hebben de 1000 Island Parkway gevolgd. Langs meer dan 1000 eilandjes, van klein tot groot. Sommige zijn bewoond, die mensen hebben het eiland gekocht en daar een huis opgebouwd. Van klein tot zelfs het kasteel van miljonair Boldt. In Kingston hebben we voor de City Hall de camper kunnen parkeren en hebben de ijsbreker die van 1958 tot 1984 werd ingezet, de Alexander Henry bekeken. Het is 25 graden, wat een verschil met gisteren. Het Bellevue House, gebouwd in 1843, waar Sir Macdonald! Canada’s First Prime Minister gewoond heeft hebben we bezocht. Uitleg gekregen door in klederdracht gestoken mensen. Daarna rte 33, Waterfront trail gedaan en lekker een paar uur aan de baai gezeten. Schitterend, ganzen met jonkies, eekhoorntjes, vogels die hun kostje bij elkaar aan het scharrelen zijn. Een meeuw die zich te goed doet aan een kikker! En vlakbij blijkt een vos te zitten. Hij is ook een smakelijk hapje aan het eten, jammer hoor eekhoorntje. Maar dat is de natuur. De volgende dag hebben we de route verder gevolgd. Wat is het hier mooi. We rijden helemaal binnendoor en vermijden zoveel mogelijk hwy 401. In Trenton hebben we het splinternieuwe Nat. Air Force Museum bezichtigd. Een aanrader. Je ziet er de enigste Mark VII Halifax bomber die gedregd is uit een Noorse meer. Hij is door een kogelschot in de vleugel neergehaald. Men liet het project zien. Zeer enthousiaste medewerkers, die zelfs in vele vliegtuigen gevlogen hebben vertellen hun verhaal. Een piloot was pas terug uit Amsterdam en had een vlucht over de bloeiende bollenvelden gemaakt en kennis gemaakt met de Queen i.v.m. een uitwisseling, hij was zeer onder de indruk van ons kikkerlandje. Ook buiten zijn veel vliegtuigen en helicopters opgesteld. In sommige mag je een kijkje nemen en in de cockpit gaan zitten. Ook liet men een documentatie zien over The Great Escape, die plaatsvond in de nacht van 24/25 maart 1944. 76 oorlogsgevangenen heeft men geprobeerd te redden met Operatie X, men heeft 4 tunnels gegraven, helaas zijn er maar 23 mensen terug gekeerd naar hun basiskamp. 3 mensen hebben het gehaald en zijn thuis gekomen. De andere 50  zouden worden geëxecuteerd, waarvan 6 Canadezen zelf een tunnel hebben gegraven en zijn ontsnapt, waaronder Ottawa native Keith “Skeets”Ogilvie , 1915 geboren, heeft een “Distinguished Flying Cross “ ontvangen en een brief van Koningin Wilhelmina van Nederland! Buiten kon men ook naast de vele airplanes, gedenktekens en stenen met namen van de piloten zien. Na de middag hebben we ettelijke uurtjes aan het meer van Ontario doorgebracht bij een temperatuur van 20 graden. Meeuwen proberen een visje op te duiken. De volgende dag hebben we een kijkje genomen in Sifton-Cook Heritage Centre in Cobourg. Zeer enthiousiaste medewerksers hebben ons uitleg gegeven over de geschiedenis van de plaats en de in 1854 langste,2,6 mile, houten spoorlijn die over Rice Lake gebouwd is om het ijzererts te vervoeren. Buiten is alles nagebootst met trein en gebouwen. Leuk voor klein en groot. In het gebouw kreeg je o.a. uitleg over de verschillende sporten, natuurlijk hockey en lacrosse. Dat spel hebben we onderweg zien spelen, een balspel, waar je da bal met een soort net aan een lange steel op moeten vangen en werpen naar een andere. Binnen een paar minuten hebben we 2 blessures mee gemaakt! Bleek in het centrum een groot straatfestival te zijn, dit in voorbereiding van de Schotse Highland Games komende vrijdag. We hebben toch een voorproefje gehad , doedelzak spelende mensen die marcheerde door de straten met de deelnemers in kilten en mannen op rode schoentjes met hakken, die straks met o.a. boomstammen gaan gooien en Schotse dansen gaan uitvoeren. (niet op die hoge hakken, hoor) Het was rond de 30 graden. Overal was wel wat te beleven. Uren zijn we blijven plakken. Later nog lekker aan Lake Ontario gezeten. Opvallend dat de mensen veel vriendelijker zijn als in Quebec.

1. Nettie Achten:
    14 juni 2016
    Lieve mensen, wij zijn sinds enkele dagen terug van een 14 daagse vakantie in Thuringen, erg mooi, schone camping, veel gelezen en geslapen, dus goed uitgerust, ik ga deze week jullie verhalen lezen, zo te zien hebben jullie het echt naar je zin, heel veel plezier, goed weer ja gewoon alles wat wenselijk is voor deze trip. tot ziens, knuffel voor jullie beide, Nettie
  2. Wilbert & Mariëtte:
    14 juni 2016
    Hoi Jan en Truus, Wederom een schitterend reisverhaal! Veel plezier met jullie reis!
  3. Carla Hoedemaekers:
    15 juni 2016
    Wat zal het een mooi uitzicht zijn al die kleine en grote eilandjes!
    Geniet van de fijne contacten en de mooie natuur om jullie heen.
  4. Veerle G.:
    17 juni 2016
    Lijkt wel of ik mijn reis van 1999 terug aan het maken ben ... genieten maar ... groetjes uit het doorweekte Vlaamse land.
  5. Truus:
    17 juni 2016
    Hier ,n paar woortjes van uit het buiige natte Blitterswijck gelukkig zal het aankomende week droog en zonniger worden .de eerste vluchtelingen aangekomen hoorde ik ik ben zojuist terug van het eetpunt ,t w as weer lekker je laat ons wel veelme!e beleven van jullie mooie vacantie nog heel veel goeds van mij Tr Fr