Monument Valley

15 september 2016 - Kayenta, Arizona, Verenigde Staten

Eerst hebben we de Four Corners Monument bekeken. Vroeger was het anders, weet nog dat we over een paadje ernaar toe liepen om een foto te maken, maar nu moet je 5$ p.p. betalen dan kun je doorrijden over slechte weg naar gravelparkeerplaats. Gebouw met restroom was gesloten. Het monument bestaat uit graniet en koper. Een cirkelvormig plein waar omheen kraampjes staan waar de Navarjo indianen hun spulletjes verkopen. Middenin het embleem van de 4 staten: Arizona, Utha, Colorado en New-Mexico. Natuurlijk ook een foto van het 4 landenpunt gemaakt. De Corvette club was ook aanwezig en Jan heeft ondertussen zijn nieuwe auto uitgezocht. Een Chevrolet-Corvette met vleugeldeuren, waar er maar weinig van op de wereld zijn. De eigenaar verruilde even zijn plaats.

Daarna binnendoor via Montezuma Creek naar Mexican Hat. De berg met zijn sombreo. Schitterende route via Kayenta naar Cameron. Onderweg waaide het enorm hard bij tropische temperauren. We zijn door Monument Valley gereden. Donkere wolken glijden boven ons en zorgen voor schitterende kleureffecten. Het is het grootste indianenreservaat van de V.S. Er is een bezoekerscentrum waar je informatie kunt inwinnen. Een van de wanden is beschilderd en geeft een beeld over de geschiedenis van de indianen. Het decor van de rotsformatie heeft voor menig Western film als set dienst gedaan. Maar ook veel reclamefilmpjes zijn hier opgenomen. Heb  een stuk over gravelroad gelopen met uitzicht over de bergen. Uitgebloeide cactussen en gele bloemen zijn talrijk aanwezig. Als je een stukje verder loopt zie je dat we echt in een indianengebied zijn beland, overal lege flessen alcohol, kapot geslagen en afval overal gedumpt. Dat is de keerzijde. Jammer. In het plaatsje hebben we bij de laundery drinkwater mogen tanken. No problem!

Doorgereden naar Cameron. Bij Burger King, waar je mag overnachten en zelfs een dumpstation is, heb ik ’s avonds weer van wifi gebruik kunnen maken. In het gebouw staan overal tv’s opgesteld, waar je naar oude films kunt kijken die hier opgenomen zijn, maar ook naar huidige tv programma’s. Best leuk.

1. Hennie:
    23 september 2016
    Wanneer zet Jan zijn nieuwe auto op de boot? Dan wil Fons hem wel afhalen!
  2. Hennie:
    23 september 2016
    Wat een weidsheid en prachtige kleuren.