Grand Canyon NP

16 september 2016 - Cameron, Arizona, Verenigde Staten

Jan begint snotverkouden te worden. Maar ondanks dat we gaan vandaag toch de Grand Canyon bezoeken. Eerst hebben we de Little Colorada River Gorge bezocht, de Navajo Indianen vroegen om een donatie. Je kreeg hier al een klein voorproefje wat je dadelijk te zien krijgt. Steile wanden in een smalle kloof waar een riviertje doorstroomt. Alleen voor mij niet echt toegankelijk, maar heb een klein stukje gezien en de rest heeft Jan vastgelegd.

Verder gereden als je over een berg rijd zie je dat de grond opengescheurd is en cayons wir war door het gebied lopen. Mooi gezicht is dat. In het National Park hebben we verschillende uitzichtpunten bekeken. Grandioos. Zo heb de East South Rim deze is 42 km lang en start bij Desert View met zijn wachttoren. Onderweg passeer je het fraaie uitkijkpunt Mozan Point Outlook, het Usayan museum en de Tusayan Ruin (800 jaar oude woningen van de Anasazi Indianen) Mojave Point vonden we erg indrukwekkend. Ook nu weer zie je dat de zon en de wolken met het licht spelen en telkens voor andere beelden zorgen. We zien diepe en brede ravijnen en kloven  en de Colorado River zien we op verschillende plaatsen als een zilverkleurig lint in de diepte kronkelen. Bij Mather Point hadden we een geweldig mooi uitzicht met om ons heen spelende eekhoorntjes en iemand die een panfluit bespeelde, vliegende vogels met hun geluiden die weerklonken in de canyon. Iemand die aan het mediteren was hoog zittend op een rots. Een vrouwtje die aan het schilderen was. Schitterend en onder een strak blauwe lucht. In het VC hebben we een indrukwekkende film gezien. Hier hebben we hier een permit gekregen om het Westelijke gedeelte van de South Rim zelf met de camper te rijden. Deze weg is in de zomer alleen toegestaan voor shuttlebussen. Erg mooi, we hebben dit gedeelte op ons eigen gemak bekeken. Vaak gewoon vanuit de camper langs uitzichtpunt kunnen rijden en foto’s maken. Heerlijk. Wat een vergezichten allemaal.

Daarna zijn we terug gereden. Onderweg zijn we nu ook weer verschillende Nederlanders tegen gekomen waaronder een leuk stelletje uit Nijmegen. Ja Lieneke je ligt vast op de foto, hoor. Ook een ander stel die we al eerder ontmoet hadden op Vancouver Island waar we gezamenlijk  de oversteek hebben gemaakt naar Amerika. Wat een toeval. We waren allebei doodop. We wisten waar we een goed slaapplekje konden krijgen en nadat we een salade gegeten hadden zijn we snel genoeg het bed ingedoken. Petje af hoor Jan, ondanks je gesnotter, morgen gaan we een plekje aan het water zoeken waar we weer bij kunnen tanken.

1. Herman en Margo:
    24 september 2016
    Wat weer mooie foto's van de grand canyon. Geweldig. Dan komen bij ons ook weer de herinneringen naar boven. Het is ook zo' n bijzonder gebied. Heel mooi! Jan moet maar n lekker borreltje nemen voor t naar bed gaan. Beterschap. Wij zijn ons inmiddels aan t opmaken voor onze reis naar Nieuw Zeeland. We gaan met Kerst en dan een maand , uiteraard ook naar Stijn, maar ook met n camper van het Noordereiland naar t Zuidereiland. We zijn heel benieuwd.
    We volgen jullie!
    Groetjes Herman en Margo
    We volgen nu
  2. Carla Hoedemaekers:
    25 september 2016
    Jullie foto's zijn zo schitterend en ik wil me een voorstelling maken hoe ruimtelijk de vergezichten zijn die jullie zien. Effe proberen jullie beeld te zien maar ja jammer, dan moet ik toch echt naar de Grand Canyon toe...... Geniet ervan!!!!!!
  3. Bart en Lieneke:
    26 september 2016
    Hoi Jan en Truus! Leuk om te lezen, wij vonden het ook prachtig! Daarna nog Bryce, Zion, Vegas, Death Valley en Yosemite gezien en echt enorm genoten. Leuk jullie ontmoet te hebben. Wij vliegen nu terug naar Nederland, maar blijven jullie volgen. Fijne reis nog! Bart en Lieneke
  4. Fons:
    28 september 2016
    prachtige beelden...
    ja Jan een borreltje, dat zal je weleens heel goed kunnen doen.