Mesa Verde NP

13 september 2016 - Cortez, Colorado, Verenigde Staten

Indien er geen foto’s onder de blog staan, zoals de laatste keer, dan kun je die terug vinden boven de desbetreffende blog onder het blokje foto’s!

In Moab hebben we eerst nog de La Sal Mt. Loop gereden. Langs de Colorado River, rte 128 E. Bij Red Cliffs Lodge hebben we Movie Historic Museum bezocht. Op deze ranch en omgeving zijn heel veel films opgenomen met bekende namen zoals: Rio Grande, starring John Wayne en Maureen O’Hara, was de 1ste film die in 1948 hier is opgenomen. Ook zijn 100den reclamefilms op de ranch opgenomen. De rode rotsen zijn een prachtig decor. Je ziet aanplakbiljetten en attributen, handtekeningen. Een documentaire waarin stukken film met het decor wordt getoond. Best leuk. Enkele bekende namen Henry Fonda, Rock Hudson, Jimmy Stewart, Richard Bone, Lee Marvin, Antony Quinn, Tom Cruise, Johnny Depp en vele anderen.

Via Castle Valley door de bergen La Sal met prachtige vergezichten weer naar het zuiden van Moab. Je moet wel avontuurlijk ingesteld zijn, want de weg gaat al slingerend van laag naar zeer hoog, zonder vangrails en het wegdek laat soms te wensen over.Gelukkig weinig verkeer, en men rijdt behoedzaam. Open ranch, dus veeroosters en koeien op de weg.  Jan heeft de ramen voor de zoveelste keer schoon gemaakt, zodat ik mooiere foto’s door de raam kan knippen. Ze blinken weer, hoor. Bij een uitzichtspunt heb ik een motor onderuit zien gaan. Hij schrok van een auto die toch dichterbij was dan hij zelf dacht.  Jan snel er naar toe en heeft geholpen de loodzware motor overeind te krijgen. Gelukkig niets gebeurd. Bij Ken’s Lake hebben we enkele uren aan het meer doorgebracht en Jan heeft nog lekker gezwommen. Daarna zijn we zuidwaarts de Hwy 191 gevolgd naar Cortez. Inmiddels zitten we in de staat Colorado. Opvallend is dat de diesel stukken goedkoper is. Avondeten bestond deze keer uit vis met salade. Heerlijk. En inmiddels heeft het geregent. Dat is lang geleden. We zijn heel blij met de afkoeling, want de temperatuur was vanmorgen nog 34 graden. De volgende morgen is de zon weer volop aanwezig. Alleen vandaag had ik mijn dag niet, mijn lichaam stribbelde tegen. Maar we hoefden maar een klein stukje te rijden waren we al in het Mesa Verde NP. Eerst visitor center bezocht, waar je een goed beeld krijgt van de vroegere woonplaatsen van de Anasazi indianen. De vele vondsten verduidelijken de tijdperken, levenswijze, ziekte en kunstnijverheid. Zal een klein beetje vertellen over de geschiedenis. Omstreeks 550 verschenen de 1ste Prehistorische indianen. Ze woonden eerst in pithouses, in kleine, half in de grond verzonken, kuilenwoningen. Later ontwikkelende pijl en boog voor de jacht, temde de wilde kalkkoenen en vlochten steeds betere manden. In de 8ste eeuw bouwden ze grotere, bovengrondse nederzettingen. Rondom een open plek bouwden ze rechthoekige, naar buiten toe gesloten wooncomplex, de pueblo’s. Rond het centrale plein lagen 1 of meer kiva’s, ronde, ondergrondse vertrekken voor ceremonies. In 1200 werden de woningen in de beschutte holen gebouwd van de overhangende zandsteenwanden. Met plattegrond en folders klimmen we met de camper de steile weg naar boven. Af en toe heb ik het gevoel dat ik in een vliegtuig zit en door het raam naar beneden kijk, zo hoog zitten we. Prachtige vergezichten. Het  Chaplin Mesa Museum bezocht met leerzame film. Erg indrukwekkend. We hebben verschillende rotswoningen op een afstand bekeken.Spruce Tree is de best bewaarde ruïne stad. Hoogtepunt is Cliff Palace. Vraag  me af hoe hebben ze het vroeger toch allemaal voor elkaar gekregen. Zo hoog op een berg, zonder wegen en met canyons en dan die rotswoningen! We zijn diep onder de indruk. Je rijdt door stukken waar brand gewoed heeft. Daarna weer dezelfde weg terug naar beneden. We werden nog begroet door een stel herten.

1. Jack en Elly:
    22 september 2016
    Verandering van plannen voor ons. Vrienden van ons hadden autroproblemen. Zij wonen in hetzelfde park als wij. In het kort: onze vrienden zijn met onze auto naar Mesa vertrokken, wij gaan 5 October met onze camper daarheen. Maar komen dan rond 20 oktober in Mesa aan. Kunnen jullie zover vooruit denken met jullie California (Yosemite, King's Canyon, Giant Sequoia, Death Valley) of via Moab and Colorado zoals jullie nu net hebben gereden. Laat dus even je plannen weten.
  2. Bram en Trienke:
    27 september 2016
    Het is maar goed dat we niet meer in de grotten hoeven te wonen.
    Dank jullie wel voor het verhaal.