Lake Ontario

13 juni 2016 - Lake, Canada

De volgende morgen hebben we de HMCS Haida bezocht in Hamilton. Natuurlijk gesloten, maar voor ons werd er weer een uitzondering gemaakt en Jan heeft een privé rondleiding door het hele oorlogschip gemaakt. Geweldig. Het heeft gedient in de WO II, Korea en Cold War. 27 oorlogsschepen werden gebouwd, alleen de Haida is nog over. In 20 jaar tijd is ze 27 x om de aarde gevaren qua miles. Jan vond het erg interessant. Verder langs Lake Ontario gereden en we kwamen bij toeval uit bij het Welland kanaal met sluizen waar net een grote boot werd geschut. De brug ging open en het schip kon er net door. Het was cm werk. Wel leuk om te zien. Na de lunchpauze zijn we naar Fort George gegaan, 1796 gebouwd. Ligt in de schitterende plek Niagara on the Lake, met heel veel druivenvelden. Volop wijnverkoop, prachtige grote huizen. In het Fort zag je gereconstrueerde huizen, soldaten barakken, magazijn, keuken, gevangenis, bewakingshuis, geweren, kanonnen.  Overal waren mensen in klederdracht die met veel enthousiasme toelichting gaven. In de keuken hadden ze lekkernijen gebakken en die werden uitgedeeld. Een andere man liet muziekinstrumenten uit die tijd zien en hoe ze bespeelt werden. Erg leuk. Ook natuurlijk geweerschoten. Het is benauwd buiten, 28 graden.

1. Cor en Tiny Dirkx:
    18 juni 2016
    Wat een belevenissen ervaren jullie. Geweldig en vrij uniek denk ik.
    En Truus maar schrijven. Het gaat een heel dik boekwerk worden waar jullie later met veel plezier in terug kunnen lezen.
    Wij wensen jullie ook verder nog alle goeds met veel interessante en mooie dingen.