Kings Ranch

17 januari 2017 - Kingsville, Verenigde Staten

Inmiddels hebben we afscheid genomen van Chuck en Sandy, Mary en Lu. Afscheidsmaal bij Big house burgers met een BBQ pit, dit is bief dat ze heel lang hebben laten stoven en daardoor een heel lekkere malse smaak heeft gekregen. Alleen zoveel! Jan heeft gesmuld! We hebben toch nog 2 nachten bij de loods van Chuck doorgebracht, aangezien dat het hard waaide en we nog een tochtje met scootmobiel en fiets hadden gemaakt en deze weer opnieuw vol geladen kon worden. Elektriciteit, water, dump, alles was aanwezig. Zelfs een gevulde koelkast!

Inmiddels zijn Jack en Elly gearriveerd. Wat een geweldig weerzien. Jammer dat ze onderweg zo’n slecht weer gehad hebben en ook waterschade hebben opgelopen door een lek bij het raam. De 2 J’s zijn meteen aan de slag gegaan  om het lek met ducke tape te repareren.

De volgende dag we gaan gezamenlijk verder op pad. In Kingsville hebben we de King Ranch met zijn museum bezocht. Chuck was daags van te voren met ons een ritje gaan maken om te laten zien waar het een en ander te bezichtigen was. Een paard dat 40 jaar ! oud was stond in een van de vele weilanden te grazen. Een ieder kent eenieder. Dus vaak wordt onderweg gestopt en een praatje gemaakt. Toen we ons tochtje met scootmobiel en fiets aan het maken waren werden ook wij door een ieder begroet. Een truck stopte zelfs en vroeg of we iets wilde drinken. Hier wordt niet gefietst, de afstanden om ergens te komen zijn erg groot. Mijn rollator krijgt veel aandacht en wordt vaak op de foto vast gelegd en waar ze het kunnen kopen, die vraag horen we heel vaak. Blijkt dat je hem ook bij Walmart kunt  kopen voor $1000. We hebben de King Ranch Saddle Shop bezichtigd, je moet wel een zeer dikke beurs meebrengen. Je kunt hier zien hoe de zadels met de hand gemaakt worden.

De volgende dag zijn we met Elly en Jack naar Kingsville naar het visitor center gegaan en daarna hebben we de ranch bezichtigd. Een bustour van 90 minuten en een klein stukje van de grootste ranch van Texas gezien. Richard King werd kapitein op een stoomschip dat over de Rio Grande vaarde en kocht 2 stukken grond bij de Santa Gertrudis Creek. In 1853 werd de legendarische King Ranch gebouwd. Vanuit Mexico werden longhorn koeien naar de ranch gebracht. Toen hij gestorven is heeft zijn vrouw Robert Justus Kleberg als manager aangesteld, die later met haar dochter Gertrudis King getrouwd is. Rond 1900 werd het spoor aangelegd en het stadje Kingsville verrees. Toen hebben ze besloten om een nieuw soort rund, de Santa Gertrudis en Quarter paarden naar de ranch te brengen. We kunnen het vee nog steeds op de ranch bewonderen. De paarden hebben verschillende kleuren bruin tot zwart en de koeien vooral de longhorns hebben enorme hoorns. De ibissen zitten op de koeien om hun te zuiveren van het ongedierte. Elk dier is gebrandmerkt met de golvende W. Veel katoen-en graanvelden. Enorme weilanden met hier en daar bomen. Veel andere dieren leven er, o.a. roofvogels, herten en krokodillen. Een klein dorpje met kerk en schooltje was op het terrein aanwezig. En natuurlijk de villa in een prachtige Spaanse stijl opgetrokken. Weaver cottage van binnen bekeken met veel verschillende brandmerkensymbolen en een weefgetouw. Jammer dat de gids moeilijk voor ons te verstaan was door zijn accent. We reden langs de Santa Gertrudis Ranch uit 1853 .Elly en Jack troffen hier kennissen, hoe klein is de wereld! Mooie sanddollars oorbellen Elly!

Het museum lag in het centrum, jammer dat er geen foto’s en video gemaakt mocht worden. Het was zeer leerzaam. De film verduidelijkt het geheel. Wat vonden we de jachtauto bijzonder. De prachtige foto’s die tegen de muren hingen met de cowboys en de koeien en de paarden. Op de bovenverdieping, alleen via trappen te bereiken, waren zadels en geweren te zien.

Op advies van Chuck hebben we ook nog het John E. Conner Museum bezocht. Ook al de moeite waard. Ligt tegenover de kleine universiteit. Het is een historisch, cultureel museum. Ook hier hebben we onze namen in het boek achter gelaten. Indrukwekkend vond ik de verscheidenheid van geweien van verschillende dieren.

Buiten was nog de paal te zien waar vroeger het paard aan vast gemaakt werd en op de achtergrond een  moderne plek waar nu de fietsen gestald kunnen worden.

1. Bram en Trienke:
    22 januari 2017
    Pas maar op met dat eten, ik zie alleen maar Big BBQ in jullie verhalen, straks past Jan niet meer achter het stuur, ha ha.
    Geniet er maar lekker van.
  2. Carla Hoedemaekers:
    23 januari 2017
    Het doet me denken aan de cowboywereld van vroeger waar jullie nu vertoeven. Interessant hoor! Lekker genieten samen met Elly en Jack.
    Groetjes Wim Carla en Erik en Ruud.