De kennebunks, Portland en Acadia NP

13 april 2011 - Saco, Maine, Verenigde Staten

Voordat ik het vergeet willen wij alle mensen bedanken voor de lieve reacties die we tot nu toe hebben mogen ontvangen. Ontroerend dat zovelen met ons mee genieten. Opvallend is dat de wegen hier erg slecht onderhouden zijn. We kunnen ons voorstellen dat er Amerikanen zijn die moeite hebben dat er zoveel geld naar defensie gaat. De binennwegen volgend komen we langs meertjes waar het ijs nog op ligt. De prachtige ligging van de kleurrijke houten huizen is een lust voor het oog. Kan er maar geen genoeg van krijgen. Hier en daar zie je een sneeuwscooter staan. Bij sommige huizen ligt er nog een wal sneeuw voor de deur. Tot nu toe hebben we overdag stralend weer, net zoals bij jullie, maar niet zo warm. 's Nachts koelt het flink af. We hebben al veel foto's en videoschotjes gemaakt. Hopelijk lukt het t.z.t. wat op de site te zetten. We koken zelf en slapen schrik niet 10 tot 12 uur, veelal bij de Walmart. De campgrouns zijn nog closed. Voor water en w.c. hebben we nog altijd een goede oplossing kunnen vinden dankzij de hulpvaardigheid en vriendelijkheid van de mensen.In de Welcom Visitors Centrum, deze liggen aan de Interstate bij binnekomst van de State, krijg je duidelijke uitleg over alles. Elke dag krijgen we wel kreten te horen: Amazing, Enjoy, Have a great time, Lucky Guys !!!. Maar we hebben ons voorwerk uitstekend gedaan, al zeg ik het zelf. In de steden, rijden we meestal zo naar datgene wat we willen gaan bezichtigen. En vaak geluk met parkeren. De gehandicaptenkaart werkt hier ook! Jan vindt het ontspannend rijden. In de streek de kennebunks heeft George Bush zijn huis gebouwd. Ligt aan de Atlantische Oceaan en natuurlijk helemaal afgeschermd. Het heeft prachtige stranden. Zelf vond ik het romantische Wedding Cake House uit 1826 erg mooi. Er is een legende aan verbonden. Een andere havenstad is Portland. Er staan stevige Victoriaanse gebouwen langs de vele straten. De City Hall uit 1909 is een ingetogen renaissanceachtig gebouw. Ook hier zie je meerder moderne gebouwen zij aan zij staan naast enkele oudere.  Het Acadia NP. Dit is een ruig, ongerept paradijs. Het ligt op Mt Desert Island. Golven slaan tegen de kust en in de binnelanden liggen uitgetsrekte bossen. Dit natuurreservaat wordt zeer druk bezocht. Het wordt gekenmerkt door pijnbomen en sparren, heldere meren en een kustlijn met schitterende inhammen, een erfenis van de ijstijd, compleet met een echte fjord en zandstranden. De Oark Loop Road is een route van 43 km die de roze granieten bergen beklimt en afdaalt naar uitzichtspunten. De vuurtoren 1858 biedt schitterende uitzichten over de oceaan. Thunder Hole, het meedogenloze beuken van de golven tegen de kliffen van het eiland heeft ervoor gezorgd voor dit natuurverschijnsel. Als het vloed wordt en er staat een harde wind, wordt de lucht in de spleet samengeperst en met een enorme knal uitgestoten. Wat is het hier mooi zeg.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wim en Carla:
    13 april 2011
    Ha Jan en Truus,

Geweldig zoveel moois, teveel om op te noemen wat jullie allemaal zien. Een paradijs op aarde, zo komt het bij me over.
    Jullie vrijheid is heelijk en zo te zien rusten jullie ook lekker uit,
    n.l. tussen de 10 en 12 uur slapen! Geniet, we genieten een beetje mee!

Groetjes uit Kessel,
    Wim en Carla en Erik en Ruud
  2. Erica:
    13 april 2011
    Ik vind het erg leuk om jullie te volgen via het webblog. Ook vind ik het erg leuk om jullie reisverslag te lezen wat jullie hebben hebben gedaan, en hebben meegemaakt. Ik kijk ook regelmatig of jullie alweer wat nieuws hebben geschreven.

Groetjes Erica.
  3. Ad en Hanneke Koets:
    14 april 2011
    Wij vinden het geweldig om jullie reisverslag te lezen, en we zijn heel blij dat alles nu zo goed gaat,na de strubbelingen van de eerste dagen Maar dat jullie 12uur slapen !! dat is te lang
    zo komen jullie niet op tijd terug ????

Groetjes
    Ad en Hanneke
  4. Fons:
    14 april 2011
    Hee stelletje slaapkoppen daar.....
    In ieder geval ben je dan elke ochtend goed uitgerust om zo fijn te genieten. De beschrijving is zodanig dat "zichtbaar"is wat jullie meemaken.
    Ga zo door!
    Liefs Hennie en Fons
  5. Fons:
    Hee stelletje slaapkoppen....
    Gelukkig ben je dan de volgende ochtend goed uitgerust om zo te genieten.
    Jullie reisverslag is zo levendig dat we een beetje mee kunnen kijken wat jullie allemaal zien en beleven.
    Ga zo door,
    Liefs Hennie en Fons
  6. Cisca Ingenpass:
    16 april 2011
    Wat een prachtige verhalen ik geniet er ook van ga zo door...
    groetjes Cisca
  7. Joke Gruntjes:
    17 april 2011
    Hoi Truus en Jan.
    Ik vind het heel indrukwekkend wat jullie meemaken,en die voorbereidingen die jullie gedaan hebben.We leven met jullie mee.Ik probeer ieder weekend te kijken wat jullie meegemaakt hebben.Tof, geniet ervan.

Groetjes uit Horst
  8. Wilbert & Mariëtte:
    17 april 2011
    Hey Jan & Truus,

Geweldig om te lezen hoe jullie bezig zijn met dit avontuur!

Genieten en alleen maar genieten.

Uiteraard in goede gezondheid.

Groetjes,
    Wil & Jet
  9. willy en rieky:
    18 april 2011
    Hoi Jan en Truus.
    Zo te lezen gaat het allemaal wel lekker nu.Lekker lang slapen,mooie gebouwen bekijken,mooie natuur.Wie zou dat niet willen meemaken.Maar heb je geen last van orkanen of flinke stormen?Wij zouden niet willen dat jullie wegwaaien (grapje).Geniet er maar van en tot ziens,al duurt dat nog een tijdje. Groetjes vanuit Venray. Willy en Rieky.
  10. germy en frank:
    18 april 2011
    Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar wat gezellig saampjes, geniet er maar lekker van, maar dat lukt wel zo te zien.
    Mooi weer?
    Ik ben jaloers op jullie LekkeRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR.
    Tot de volgende brief.......................
    HOYE WARRRRRRRRRRR
  11. willem,anja en nils:
    19 april 2011
    Hoi buurtjes,

Fijn om jullie zo te kunnen volgen! Zo lijken jullie toch een beetje dichtbij. In Blitterswijck is het lente. De bloembollen bloeien en de rodondendrons beginnen.Tot mails. Lieve groeten van ons drietjes.
  12. Piet en Marij Hermans:
    19 april 2011
    Hoi Jan en Truus,

Zo te lezen genieten jullie volop van jullie droomreis.
    Wij uit Venray genieten van jullie reisverslag.
    Geniet samen lekker van deze droomreis.
    We denken aan jullie.

Groetjes en liefs uit Venray
  13. Ellyvan dijck:
    20 april 2011
    hallo Truus en Jan
    wat,n verhaal wat jully zoal beleven .Met historie, natuur en strandmet schitterrende uit zichten.met aallerlei weer zelfs nog
    sneeuw.maar dat alles geeft een lekker slaap,en heb begrepen dat
    jully iedere keeruitgerust aan een nieuwavontuur beginnen.
    zo houden jully het noglang vol.
    Ik heb met Petra gesproken met boyke gaat het prima, en heeft
    het naar zijn zin ,ook met Lambert kan hij goed overweg,,t is zelfs
    zo als Lambert en petra elkaar aanhalen begint hij jaloers te grommen. Mooi toch!!!
    nog twee daagjes en dan gaan wij daar eens kijken,ik hoop wel
    dat we ,t weer mee hebben,. hier is het momenteel 25gr.
    met ,n strlende zon. hier is nog alles op z,n ouds
    Veel genoegen en groetjes van Elly
  14. Chris en Martina:
    21 april 2011
    Hoi Truus en Jan
    Wat een prachtig reisverslag om jullie te kunnen volgen.
    Dat is vakantie puur!!!!
    Wij wensen jullie een fijne droomreis verder.
    Groetjes uit Venray
    Chris, Martina, Peter en Nellie
  15. Chris en Martina:
    24 april 2011
    Hoi Truus en Jan
    Wij wensen jullie een vrolijk Pasen vanuit Venray toe.
    Met spanning volgen wij jullie reis!!!!
    Veel liefs Chris en Martina
  16. Ad en Hanneke Koets:
    Hallo Jan en Truus
    Wij wensen jullie goede Paasdagen toe,
    en een heel goed verder verloop van de reis
    Geniet er maar van
    Groetjes
    Ad en Hanneke
  17. Frits de Swart Tienray:
    25 april 2011
    Hopelijk is alles goed met jullie. Het is er hartstikke mooi dat zie ik wel, maar om alles te zien moet ik de hele dag aan de computer zitten en dat kan ik niet.
    Veel plezier.
    Gr. Frits en Nel.
  18. Jan en Ria Pluk:
    Hoi vakantiegangers.
    Geweldig, wat een vakantie. Wij hebben het paasweekend ook gekampeerd, in onze auto. Het was heerlijk en ging allemaal heel goed. Tent was heel snel opgezet en ook snel weer opgeruimd. Maar ons uitje is helemaal niets vergeleken bij jullie avonturen. Wij vinden het ook heel leuk om jullie te volgen en de verhalen te lezen. Geniet, en slaap lekker.
    Jan en Ria
  19. Theo en Marianne Bos: