John Day Fossil Beds

30 augustus 2016 - Mountain Home, Idaho, Verenigde Staten

In Oregon kwamen we aan bij de Cascade Locks. Klein stukje westwaarts over Hwy 84 en daarna historic Oregon US 30 route de Falls. Enorme drukte. Bij de Horsetail Falls hadden we geluk, een invalide parkeerplaats was nog vrij. De waterval ligt langs de weg en is erg mooi. De weg wordt steeds smaller en blij dat we geen truck tegen kwamen. Besloten om de Columbia River Gorge te gaan volgen, hwy 84 E, het is een schitterende weg. De zon zorgt voor kleurrijke beelden. Rotsen, glooiende bergen met de rivier.

Eerst hebben we in Bonneville the Locks & Dam bekeken. De moeite waard. Voordat we op het terrein konden rijden kregen we inspectie, alles was oké dus ook wij mochten met onze camper het terrein oprijden. In 1937 werd het eerste gedeelte gebouwd in opdracht van Franklin D. Roosevelt, maar tijdens de WO !! werd  een 2de elektriciteitscentrale gebouwd. Ook hadden ze hier een Fish ladder, waar we volop joekels van zalmen en andere soorten vissen hebben zien zwemmen, o.a. de Lamprey. Het lijkt op een aal en heeft een mond met 7 grilvormige porien waar hij zich mee vast kan zuigen aan een glad oppervlakte. Ze leven gemiddeldel 7 jaar. Je kon het onder water zien via een raam, maar ook van bovenaf. Daarna even bijtanken aan de waterkant, want de temperaturen bljven boven de 30 graden uitkomen. Vandaag staat er wel een stevige wind.

Via Hood River naar The Dallas. Wat een prachtige omgeving. We hadden al eerder besloten om onze route aan te passen. We zijn bang dat we in de winter toch verschillende NP niet meer voor ons toegankelijk zullen zijn. Dus vanaf nu klopt de routekaaart in de blog niet meer!

Naar Biggs en hier naar het zuiden richting Condon. Weg 206. Onderweg komen we langs 100den windmolens. De volgende dag zijn we naar Cottonwood Canyon State Park gereden. Absoluut geen spijt van dat we anders zijn gaan rijden. Het is een zeer goede weg en een schitterende omgeving. Mijn fototoestel maakt overuren! De Mt Hood met zijn besneeuwde top zien we telkens weer opduiken.

Via Fosill naar John Day Fosill Beds NM. Het bestaat uit 3 units, die verspreid liggen in de omgeving. Vandaag is Clamo Unit aan de beurt. Hier heeft men zeer veel fossielen gevonden. Heel lang geleden, 46 miljoen jaar, zijn deze pilaren ontstaan tijdens de uitbarsting van vulkanen die modderstromen veroorzaakten en alles in de omgeving kapot maakte en onder een dikke laag bedekte, hierdoor is door de jaren heen een uniek en fascinerende fossielen collectie ontstaan. Een schitterende rotsformaties met bloeiende kleine gele bloemen. Het is erg heet, rond 35 graden. Dus we zoeken al snel verkoeling bij John Day River. Eerst de was weer eens gedaan, binnen 2 uur was alles al droog. Daarna dezelfde weg terug, 218, naar Fossil, was geen straf, kan alleen maar zeggen wat is het hier mooi! Onderweg kwamen we veel elk en herten tegen. Mooi slaapplekje gevonden en onder  genot van pilsje en rosé naar het krekelgezang geluisterd. Wist niet dat dit gebied zo veel te bieden had.

De volgende dag hebben we de Painted Hills Unit bekeken, met zijn zeer kleurrijke bergen. Schitterend! Het is bijna niet te beschrijven. Rangers waren bezig met een rolstoelpad aan te leggen, een hardboard over en door de kleurrijke bergen en ik mocht het als 1ste een klein stukje uitproberen. Geslaagd! Daarna zijn we langs de John Day River naar de Sheep Rock Unit gereden. Het is zinderent warm. Rond 35 graden. Je komt ogen tekort, zo afwisselend en mooi is het landschap. Het Sheep Rock Unit Hebben we o.a. Cathedraal Rock en Blue Basin bekeken. In het Thomas Condon Paleontology Center kreeg je een goed beeld van al het werk wat ze er verricht hebben en nu vindt men nog fosielen. Hoe het vroeger uit heeft gezien en hoe de toekomst eruit gaat zien. Een laboratorium was aanwezig. Een prachtige film werd er vertoont. En wat was het lekker om even af te kunnen koelen in deze ruimte. We rijden verder en zien vele herten, vossen en vogels onderweg.

1. Fons:
    2 september 2016
    Na al dat moois nu afwijkingen van de geplande route, ik denk dan.......ook leuk, wie weet wat voor interessante dingen je nu tegemoet rijdt.
  2. Carla Hoedemaekers:
    3 september 2016
    Fantastische foto's, wat een futuristische indrukken zien we!
    Geniet ervan, geweldig hoor.
  3. Bram en Trienke:
    3 september 2016
    Hele mooie foto,s, en vooral de dieren erbij, geweldig. Nog veel plezier.
  4. Hub Achten:
    4 september 2016
    Wat een schitterende reisverhalen en fantastische mooie foto's. Nog heel veel reisplezier en een voorspoedige trip.