Craters of the Moon

2 september 2016 - Island Park, Idaho, Verenigde Staten

De volgende dag hebben we in John Day het Kam Wah Chung State Heritage Site bezocht. Gaat over ruim 1000 Chinezen die geëmigreerd zijn i.v.m. Gold Rush. We kregen van een ranger een persoonlijke rondleiding door het gebouw. Zeer indrukwekkend!

In Unitly hebben we als enigste aan Lake gestaan waar we weer de was hebben gedaan en buiten hebben laten drogen. Ranger vond het prima. Bij deze hoge temperturen is de was binnen een mum van tijd droog.

Muurschilderingen zijn ook in de plaats Vale te zien. Prachtig. In een pub hebben we een hapje gegeten met een lekker weizen

Via Ontario de Hwy 84 gevolgd, wij willen even een stuk opschieten. Het zijn enorme afstanden. De staat Idaho hebben we inmiddels bereikt. En de klok is  1 uur verzet.De plaatsen Boise, Mountain Home rijden we doorheen. Daarna rijden we een binnenweg, 20, door weer een ander, deze keer prairielandschap naar Craters of the Moon NM. Ondertussen heeft Jan 1 remlicht succesvol gerepareerd, wij werden er op geattendeerd door een voorbijganger. Later blijkt dat door de “hobbels”in de weg dat het probleem zich weer opnieuw voordoet.

Het Visitor Center hebben we bezocht met een prachtige film werd het een en ander uitgelegd. Hier ligt Great Rift, waar de Snake River doorkruist , een serie van vulkanen die tot uitbarsting zijn gekomen en de magma hebben uitgespuwd die een oceaan van lava heeft gevormd. Daarna met de camper een 7 mile loop road gevolgd waar we verschillende trails hebben gelopen. Prachtig en bizar landschap met 2 soorten vormen van lava, de vloeibare vorm kun je goed zien in de North Crater Flow, lijkt op tandpasta en de dikkere vorm van lava, lijkt op stukken gebroken rubber. We zien sintelhellingen, touwlava,basaltrotsen, lavatunnels en kratertjes in allerlei vormen. Fijn dat er borden bij staan met uitleg wat je zoal te zien krijgen. Zo was er ook een boom die meer dan 2000 jaar oud is en tot 1954 vormde er nog blad aan de boom. Andere bomen die de wortels aan de takken hadden hangen waar normaal de bladeren moeten zijn! De Nasa Apollo Astronauten hebben in 1969 hier de basis van de vulkanische geology opgedaan.En toch groeien en bloeien hier bloemen, planten en bomen. De temperatuur in de zomer van de zwarte grond kan 65 graden bedragen. Bloemen zoals  de dwarf buckwheat heeft een wortelstelsel onder de grond met een diameter van 1 meter. De wilde ui zie je hier ook bloeien. Zelfs dieren, eekhoorntjes schieten voorbij.Gelukkig gaat de zon af en toe weg, anders konden we hier niet vanwege de hitte lopen.

Onderweg naar Rexburg zijn we nog veel dieren tegen gekomen, herten, kraanvogels en roofvogels, eentje had een vis gevangen. We gaan nu naar het noorden en volgen een mooie toeristische route via Warm River langs Mesa Falls naar Yellowstone NP.

P.s. Met de foto’s plaatsen gaat het soms verkeerd, kijk op de blog onder album, daar staan de juiste foto’s bij het betreffende thema.

1. Maria:
    6 september 2016
    Mooie foto,s ! Groetjes Maria
  2. Carla Hoedemaekers:
    7 september 2016
    Indrukwekkend die lava. Nooit geweten dat er 2 soorten vormen zijn.
    Af en toe de remlichten in de gaten houden met zo'n ruig landschap hoort er effe bij. Technisch inzicht komt goed van pas!