Yellowstone NP

4 september 2016 - Evanston, Wyoming, Verenigde Staten

Inmiddels zijn we in de Staat Wyoming beland. In 1872 werd hier het 1ste Nationale Park van de wereld geopend. Het wegennet van Yellowstone NP vertoont een 8, en toegangswegen zijn in het noorden, oosten, zuiden en westen. Wij maken gebruik van de Westelijke ingang. Al snel zien we rookontwikkeling en er blijkt een bosbrand te zijn. De weg is gedeeltelijk afgezet en er is een stopverbod. Later bleek dat dit een gecontroleerde brand was. De Lodgepole Pines dragen dennenappels die zich alleen openen bij zeer hoge temperaturen en daarom zijn deze bosbranden van belang voor het voortbestaan van deze boomsoort. Dit verklaart waarom de bomen in bossen met Lodgepole Pines zo allemaal van gelijke leeftijd ( en dikte) zijn en dus gemakkelijk gebruikt konden worden om (lodges) mee te bouwen. Alleen wel een flinke rookontwikkeling die je mijlen ver zag en kon ruiken.Langs de rivier de Gibbon zien we elken. De  Gibbon Falls bekeken, daarna Beryl Spring en Monument Geyser Basin. Stukje verder de Artist Painpots.  Met prachtige kleuren van de poelen.

Door naar Norris. Dit kon ik me nog goed herinneren. 5 jaar geleden kon ik hier beter uit de voeten dan nu. Overal borrelt het en komt stoom of kokend water uit de grond en het heeft een typische geur. Het magma zit hier maar 5 km van het oppervlakte en de bodem stijgt jaarlijks met 1,5 cm. Regen- en smeltwater dat de grond inzakt wordt daar verwarmd en komt dan in scheuren en spleten kokend weer naar boven en verzamelt zich in stroompjes. Afhankelijk van de daar heersende temperaturen ontstaat er een milieu waarin sepcifieke bacteriën, archae en algen zich kunnen handhaven. Bij elk milieu hoort dan ook een eigen kleur. Op basis van de kleur is te zien welke temperatuur er heerst en met de bergen op de achtergrond is dit een bijzondere plek. Langs mooie weiden rijden we verder naar het noorden

De volgende dag hebben we Mammoth Hot Springs aangedaan.Hier komt heet water uit de grond en de mineralen die achterblijven na de verdamping hebben travertin-terrassen gevormd. Ook hier is weer de kleur afhankelijk van de temperatuur van het water. Je kunt goed zien als er geen water meer stroomt, de terassen wit/grijs zijn. Via een mooi boardwalk was het voor mij ook goed toegankelijk. Kan bijna geen afscheid nemen van dit “pallet met levende kleuren”, werkelijk schitterend. Onderweg zien we Bull Elk met zijn kudde en weer midden in Gardiner een kudde die op het grasveld voor een gebouw zaten uit te rusten. Verder naar Tower, onderweg zijn we nog verschillende watervallen tegengekomen. Jan heeft alles vastgelegd. Een kleine afsteker gemaakt naar Petrified Tree, dit is een versteende boom die zelfs nog overeind staat. Richting Cayon Village, we zien nog de restanten van de bosbrand die in 1988 is geweest, 35% van het bosbestand van het park is toen in as gelegd. Heel raar gezicht. De restanten van de Lodgepole Pines staan er nog kaal en deels verbrand overeind, op andere plaatsen lijkt het op een mikado-spel van omgevallen stammen. Daarna volgen weer andere landschappen met weids uitzicht. Veel kudde met bizons gezien. Honderden! Van ver af maar ook opzij lopend van de camper. Het blijft een machtig schouwspel om toe te kijken hoe ze zich gedragen. De mannetjes laten zich goed horen, door hun gebrul. Een mannetje loopt voorop en kijkt of de weg veilig is en wacht dan af totdat de kudde volgt. Duurt dit te lang, dan brult hij en de kudde komt in aktie. De kalveren speels en rennen alle kanten op. We hebben een kudde gezien die ineens op hol sloeg.  Bizons die in het water gingen. Weer anderen die zich in het zand aan het rollen waren, terwijl een coyote voorbij liep. Ongelooflijk. Een Bull klom omhoog en ging een stukje opzij van onze camper staan zodat de kalveren konden passeren. Soms lopen ze ook over de weg en veroorzaken enorme file, zodat een ranger in aktie moet komen om alles weer in goede banen te leiden. Daarna zijn we naar de Upper Falls gegaan, ook nu weer gemakkelijk kunnen parkeren en goed toegankelijk. Wat een pracht gezicht over een diepe kleurrijke canyon met een schitterende waterval. Op een van de pilaren midden in de canyon was een nest met Osprey. Je kon de jonge horen piepen. Daarna weer verder, de temperaturen zijn stukken lager als gisteren, toen liep ik nog in een topje rond. Nu heb ik een vest nodig. Daarna waren de Sulphur Caldron en Mud Volcano aan de beurt. Jan had het zo gezien, het stinkt! Via Yellowstone Lake naar het Westen. Wat een indrukken, een pracht dag. Maar toen begon een rood lampje te branden in de camper en dat is geen goed teken.

De volgende dag hebben we dieselcleaner gebruikt en hopen dat hiermee het probleem opgelost is. We gaan de route verder vervolgen in het park. Tussen Madison en Old Faithfull liggen vele geiservelden. Met fantastische kleuren. Zo heb je Lower, met Fountain Pain Pot verschillende soorten warmwaterbronnen. Midway met zijn enorme Excelsior geiser krater en grootste warm waterbron en de Upper Geiser Basin. Er tussenin ligt Biscuit Basin, wat ik erg mooi vond door de mineralen. Om het geheel af te sluiten hebben we de Old Faithful geiser bezocht, die elke 90 minuten voor een waar spektakel zorgt. We zaten met 100den mensen te wachten en wat een gezicht toen hij begon te spuiten. Het is een geweldig park met zijn geisers, mudpotten en andere vulkanische verschijnselen. En de dieren die we allemaal gezien hebben: 2 nesten osprey, trompet zwanen,  green-winged teal, dit zijn allemaal gevogelte en coyote, marmot, mule deer, bull elk en BIZONS. We hebben 3 dagen in het park door gebracht. Het lampje is de volgende dag uitgegaan, Jan vertelt later dat er nog 2 andere rode lampen hadden gebrand, maar dat kon ik niet zien. Ben blij toe, dat ik dat niet geweten heb. Deze waren bij dag 3 weer uit gegaan. Hopelijk blijft het zo. Jan was bang dat de katalisator kapot was. Via Lewis Lake met zijn waterval door gereden langs een prachtige canyon met herfstkleuren door het Grand Teton NP met zijn schitterende met sneeuwbedekte bergen en kudde bizons naar Jackson.

1. Daniel:
    10 september 2016
    Met weemoed denken wij terug aan dit prachtige park. Echt een van de highlights met die geweldig mooie kleuren de dieren. Zeker nu we jullie reisverslag lezen en jullie mooie foto's zien.
    Liefs van ons.
  2. Bram en Trienke:
    10 september 2016
    Mooie foto's ga zo door, wij genieten wel.
  3. Cisca Ingenpass:
    10 september 2016
    Wat een prachtige fotos jullie zien nog eens wat ga zo door groetjes
  4. Carla Hoedemaekers:
    11 september 2016
    Wat een prachtige geiservelden en warmwaterbronnen.
    Inderdaad Truus, mooie kleuren. Zo afwisselend is dit landschap.
    Hopelijk is er niks aan de hand met de camper.
  5. Jan en Tineke:
    11 september 2016
    Hebben de foto,s via de diashow een paar keer langs laten komen ,
    fantastisch .
    groeten uit Pompei .
  6. Piet en Mariet:
    12 september 2016
    Prachtige plaatjes!
  7. Annette en Richard:
    12 oktober 2016
    Mooi hoor wij genieten mee hier!!!