Jarden Metis

30 mei 2016 - Grand-Métis, Canada

Het heeft de hele nacht geregend. Onderweg naar Grand Metis komen we langs het optrekje van Donald ranch! Imposant. Ook langs sommige huizen waar ze garage verkoop hielden. We merken dat het landschap toch verandert, het “ruwe” wordt minder. De bedoeling was om de tuinen te gaan bezichtigen, maar het giet wederom. Even gewacht en jawel het klaart op. Regenjassen aan en gewapend met paraplu op stap. Het is een pracht van een tuin, jammer dat er volop muggen zijn. Meer dan 3000 soorten bomen, bloemen en struiken, veel varen soorten! Een goed lopend pad gaat al slingerend door het bos heen. De vroegbloeiers laten hun kleuren in volle glorie zien. Klein soort eekhoorntjes zitten hier. Vogels zingen hun lied. Lord Mount Stephen heeft in 1918 hier een huis laten bouwen en dat hij aan zijn nicht Elsie Redford  heeft nagelaten. Zij hield van tuinieren en heeft hier iets prachtigs van gemaakt. Het huis is nu als museum ingericht. Heeft een mooi interieur. Een film hebben we gezien van de familie en achterkleinkind neemt nu de zaak over. De Gouveneur heeft hier ook rond gelopen. Wat een raar weer, nu is het zelfs warm. Verder gereden en we kwamen door Ste. Flavy, hier staan heel veel houtsculpturen langs de weg, een nog mooier dan het andere. Ook is in deze plaatsen een gratis “loospunt” en schoon water verkrijgbaar. Afval kan gedumpt worden. Ideaal deze plekken. Het water van de Baai van Lawrence blijft in beweging en er is telkens zoveel te zien. Geslapen t.o. NP du Bic, bij theater.