Fjord du Saguenay

3 juni 2016 - Saguenay, Canada

Als we opstaan is het al 20 graden. Rte 132 East volgen we verder tot Riviere du Loup, en niet zoals op mijn landkaart te zien is tot Trois Pistoles, daar de ferry alleen in de zomer vaart. Zodoende hebben we Parc des Chutes bezocht, 1 van de 8 watervallen die deze regio rijk is, met een.30 meter verval. Met een enorm geraas dendert hij omlaag en de schuimende kolkende massa vervolgt zijn weg .Wat een onverwachts cadeautje. Dit konden we gelukkig helemaal met de camper bereiken, daar het centrum voor mij niet te lopen is qua helling. Oversteek van 1 uur naar Saint Simeon terwijl het regende. Gelukkig was er een lift op de ferry. Toch buiten beschut op het dek gezeten. 2 prachtige huskyhonden hielden me even gezelschap. Ook een vriendelijke man Bill ontmoet uit Alberta, was met Diane 2 maanden onderweg o.a. om oud tantes en omes te gaan bezoeken en tevens de omgeving gaan verkennen. We werden hartelijk uitgenodigd om t.z.t. bij hun aan te komen. Blog gegevens uitgewisseld. Hij heeft een foto van ons gemaakt en dat gaat op zijn blog in Canada rond. Daarna rte 170 gevolgd, via Petit Saguenay, een lieflijke plaatsje. Hier hebben we een kijkje genomen in de fjord, die bijna 100 km lang is. Het water is op plaatsen 276 m diep en de rotswanden 350 m de hoogte inschieten tot de door gletsjers uitgeslepen plateaulandschappen. Het is een prachtig gezicht. Hier komen ook verschillende soorten walvissen voor (juli tot december). Nog even van de zon genoten, oppassen is erg fel. Door naar Chicoutini. In La Baie werden we verrast met “Kerstbeelden”  in allerlei uitvoeringen en dat in juni!  De volgende morgen hebben we in Jonquiere in het National Exposition Centre 4 tentoonstellingen bezichtigd. Joëlle Morosoli maakt heel aparte bewegende kunstvoorwerpen wat met techniek te maken heeft . Jayanta Guha, maakt foto’s over de gehele wereld maar dan heel vroeg in de morgen en ze speelt met licht en kleuren. Jean Soucy schildert doeken met extreme vormen en kleuren. We waren beide weg van Yolande Bernier. We kregen een persoonlijke rondleiding langs haar werken en veel te horen en met andere ogen naar de schilderijen te kijken. Zeer leerzaam. Daarna zijn we langs Lac St Jean gereden. Hier komen veel bosbessen voor. De bodem is er rijk aan en levert 4,5 miljoen kg per jaar! Ze hebben er overheerlijke rijk gevulde flappen. Dat is absoluut geen straf!  Val-Jalbert is een voormalig spookstadje dat deels gerestaureerd is. Je kon met een tram doorheen rijden, echter veel historische gebouwen zijn gesloten en we vonden $ 38 pp toch wel wat veel. Besloten om nu lekker van het mooie weer te genieten en hebben we een schitterende plek gevonden in Roberval, Pointe Bleue. Hier hebben we de rest van de middag doorgebracht  bij temperatuur van zeker 25 graden en ’s avonds zijn we terug gereden naar Alma waar we overnacht hebben. We zijn via het noorden rte 172 terecht gekomen in Ste Fuigence. Hier heb ik een wandeling gemaakt over het golvende boardwalk langs het water bij 20 graden. Ste Rose du nord is de moeite waard. We zien soms de brede blauwe rivier de Saguenay die omzoomd is met grillige kliffen. Jan heeft een kleine wandeling door het N.P. gemaakt. Toen we in Tadoussac aankwamen begon het te regenen. Jammer. Toch hebben we de Petite Capelle van de Jezuïeten bezocht, (Chapelle des Indies)  het is de oudste houten kapel van Canada. Ze waren het aan het restaureren. Dateert van 1647, Aan de overkant staat het modaine Tadoussac hotel, hier is de film New Hampshire opgenomen. Gratis ferry overtocht naar Baie Ste Catharine, dit is de doorgaande weg zuidwaarts. Hier komen witte dolfijnen, dwergwalvissen en tot 16 m lange bultruggen voor. Rte 137, vervolgens 362. Bergachtig, met afdalingen van 17%. We hebben onderweg toch nog een hert gezien i.p.v. walvissen. Baie Saint Paul ligt schitterend in een smal rivierdal aan de St. Lawrencerivier. Het is een inspirerende omgeving voor de vele kunstenaars We hebben er rondgewandeld en van de mooie beelden mogen genieten. Het is vandaag zo zonnig dat we wederom een paar uurtjes aan de rivier hebben doorgebracht. Onderweg naar Sainte Anne de Beaupre zijn we onze 1ste beer tegen gekomen, moeder met kleintje. Schitterend. Jammer van de wazige foto, te ver weg. Bedevaartsoord met de indrukwekkende basiliek hebben we bekeken. Er vond net een begrafenis plaats. Nu komen we voor ons op bekend terrein, 5 jaar geleden zijn we hier ook geweest. Nog even langs het Parc de la Chute Montmorency gereden. Jan heeft prachtige foto’s van de 83 m hoge waterval gemaakt. Om de dag af te sluiten zijn we nog naar de CAA in Quebec gereden en hebben tourbooks en maps over alle staten van Canada gehaald. Als je lid van de ANWB bent kun je ze gratis ophalen. Een vriendelijk Nicole heeft ons zeer goed geholpen.

1. Carla Hoedemaekers:
    5 juni 2016
    Weer een prachtig verhaal met geweldige foto's erbij.
    Super en dank je wel!

Groetjes uit Kessel
  2. Carla Hoedemaekers:
    5 juni 2016
    Weer een prachtig verhaal en geweldige foto's.
    Super!

Groetjes uit Kessel
  3. Hennie:
    5 juni 2016
    Wat een geluk met het mooie weer! Zomers, terwijl jullie bang waren , dat het nog koud zou zijn.
    Blitse groetjes, Hennie
  4. Bram en Trienke:
    5 juni 2016
    Mooi en nieuw verhaal, ga zo door dan genieten wij ook wel.
  5. Truus:
    5 juni 2016
    Hoi Jan en Truus nou ik zit lekker buiten zonder onweer en regen ik heb jullie reis verhalen !weer gelezen wat geweldi wat jullie allemaal te zien krijgen ik geniet er van als ik de foto,s zie ik wens jullie heel veel plezier en dat je mooi weer mag hebbengr Tr Fr
  6. Brigitte und Willi:
    6 juni 2016
    Hallo Truus en Jan
    Schön von euch zu lesen. Was für tolle Bilder ! Wir verfolgen eure Reise mit großem Interesse. Wir wünschen euch weiterhin viele tolle Erlebnisse und hoffen, dass wir uns unterwegs einmal wieder sehen.
    Liebe Grüße
    Brigitte und Willi
  7. Maria:
    7 juni 2016
    Heerlijk toch om dit allemaal mee te mogen maken. Blijf genieten van al dit moois.
  8. Piet en Mariet:
    7 juni 2016
    Lekker genieten van zon en cultuur!