City Quebec

4 juni 2016 - Quebec, Canada

Zal over de plaatsen die we reeds eerder bezocht hebben 5 jaar geleden niet meer zo uitvoerig beschrijven, anders val ik in herhaling. Zie vorig verslag. Zaterdagmorgen hebben we al vroeg de stad bezichtigd. Bij Place de l,Hotel de Ville, straat “des Jardins”, waren verschillende ruime gehandicaptenplaatsen waar we als enigste gebruik van hebben gemaakt. Bij toeval kwamen we hier uit. Ideale ligging om Vieux (oud) Quebec te bekijken. We vinden het een mooi vestigingsstadje met prachtige oude gebouwen en standbeelden. Gezellige winkels met zelfs kerstspullen! Wat we zoal in de Upper Town bezocht hebben die omringd is door een stadsmuur: Het prachtige Fairmont, Le Chateau Frontenac op de foto met 3 portiers, het zonnige Dufferin Terrace, waar een artieste zong, “Halleluja”, in het gras bloeide uitbundig schoenlappersleer. “De moedertjes waren bij ons”.  Artillery Park Heritage Site. Hoog op de heuvel waar seringen bloemen bloeiden pronkte the Citadel.  Battlefields Park, en met een planten versierd “maple leaf” patroon bij het Place Royal, The cathedral of the Holy Trinity, en natuurlijk de imposante Basillique Catherdrale Notre Dame. En het binnenterrein van Laval Univeristy.  De Lower Town hebben we overgeslagen, wel van bovenaf een indruk op kunnen doen. Dit bij stralend weer en 26 C. Heerlijk. Vervolgens mooie weg 138 E naar Batiscan. Veel motorbikes. Aan de St. Laurent uren genoten van het gekabbel van het water en af en toe kwamen mensen een praatje maken. Daags erna zijn we naar Trois Rivieres gereden. Onderweg een eekhoorntje die de weg overstak balancerend over een elektriciteitsdraad, boven in de lucht, terwijl de auto’s onder hem doorreden. Wat een acrobaat. Het bedevaartsplaatsje Shrine of Notre Dame du Cap, hebben we de kruisweg gelopen met grote houten beelden, langs de rivier bij een temp van 16 graden. Later regenachtig. Regelmatig zie je mooie rustplaatsen waar je water kunt tanken en toiletten aanwezig zijn.