Iowa en Minnesota

12 mei 2011 - Albert Lea, Minnesota, Verenigde Staten

We hebben de staat Iowa achter ons gelaten en zijn in Minnesota beland. Onderweg komen we gevarieerd landschap tegen. Eerst rotsachtig en later glooiend. Grote farms met heel veel grond en
grote landbouwwerktuigen. De rivier de Mississippi stroomde letterlijk over. Je zag dat er al heel veel regen was gevallen. Op 10 mei hebben we de hele dag in Decorah aan een riviertje geluierd. Om 9.00 uur was het al 75F =24C en om 20.30 uur 85F = 30C. Jan heeft een stuk gefietst en ik ben daarna een stuk gaan wandelen langs de rivier die al meanderend door het landschap glijdt. Wat is het hier mooi. Sta nog steeds verbaasd over de kleurenpracht van de vogels en de geluiden die ze maken. We staan op een schitterende plek met bloeiende paardenbloemen en lila-blauw-paarse bosviooltjes. Nog steeds hebben we geen gebruik gemaakt van radio, tv, e-raeder-mp 3 speler. We zitten nog zo vol van alle indrukken die we opdoen. Om me heen spelen eekhoorntjes, moeder met jong tikkertje. Ze hebben het er druk mee. Wat is het hier vredig. De volgende dag was het benauwd, en gelukkig was de temperatuur al gezakt tot 25 graden. In Mason City hebben we het Lime Creek Nature Center bekeken. We kregen gezelschap van een schoolbus met kids. De rancher gaf ons uitleg over koudbloedige dieren en je mocht ze aanraken. Jakkes. Nog een korte trail gemaakt aangezien het begon te regenen. Heerlijk! Overal zie je dieren met jongen lopen. In Albert Lea hebben we gebruikt gemaakt van de laundery. Een jonge slanke getatoueerde man heeft ons uitleg gegeven. De was was zo gepiept. Kleine wasjes die ik tussen door op de hand, het is toch zo droog. De volgende dag regende het pijpestelen en verder getrokken naar Blue Earth. Het is inmiddels weer droog. Hier staat schuin voor mij the Jolly Green Giant, je kunt het vergelijken met de Hulk. Het plaatsje heeft zijn naam te danken aan de Indiaanse naam "Mahkota", vanwege de blauw-grijze kleigond in de rivier die door het plaatsje heen stroomt. We gaan nu richting Fairground en hier mag je 48 uur staan met voorzieningen.

1. Jan en Ria Pluk:
    Hoi Truus en Jan,
    Ik zit echt met jullie mee te genieten. Leuk allemaal die verhalen. Maar dat kost je toch ook ontzettend veel tijd om dat steeds allemaal te typen? Ook leuke foto's, die geven wel goed weer hoe geweldig mooi en indrukwekkend het allemaal is. Jullie zien er ook goed uit, je kunt zien dat jullie genieten. Houden zo,
    Groetjes Jan en Ria
  2. Wim en Carla:
    Ha Jan en Truus,

Lekker relax verder, dat proef ik uit jullie nieuwe bericht.
    Fijn, jullie zijn nog volop bezig alle indrukken te verwerken, ik kan me voorstellen dat er nog even geen tijd is voor t.v. enz.
    Alles onthouden lukt nooit, vandaar dat de computer een uitkomst biedt.

Heel veel groetjes uit het droge Kessel (nog steeds geen regen)
    Wim. Carla Erik en Ruud
  3. Erica:
    13 mei 2011
    Ik heb weer met jullie meegenoten met het lezen van jullie reisverslag, erg leuk. De foto's die jullie hebben gemaakt vind ik ook erg mooi, en indrukwekkend. Zo kunnen we meegenieten van de omgeving waar jullie verblijven, en zien we hoe mooi het er is. Ik wacht alweer op jullie volgende verslag van de reis. Ik wens jullie een prettig weekend.

Groetjes Erica.
  4. Fons:
    15 mei 2011
    Het is wel fijn dat ik af en toe op de bijgevoegde landkaart kan kijken waar jullie zitten, want mijn kennis van Amerika en Canada is erg bedroevend. Zo leer ik nog een heleboel over de topografie van Amerika en Canada. Als jullie het hebben over plensbuien, zijn wij erg jaloers, want hier is het gortdroog en valt er slechts af en toe een spetter. Vandaag komen Wim en Carla op bezoek, dus we zullen het nog wel over jullie avonturen hebben. We denken aan jullie en tot het volgende bericht, groetjes Hennie en Fons.
  5. Pierre en Marie-Rose:
    15 mei 2011
    Hoi Truus en Jan
    Fijn dat met jullie alles zo goed verloopt,wij zijn met de voorbereiding bezig om naar handicamp te gaan en hopen twee
    weken in Groesbeek te blijven, daarna gaan we tot juli richting
    het zuiden. groetjes Pierre Ingrid en Marie-Rose
  6. El Jans:
    16 mei 2011
    Hallo Truus en Jan
    Vandaag had ik gezwommen in de Roekenbosch en dacht aan Truus. Thuis gekomen meer dan een uur de verhalen gelezen, echt geweldig en met de foto's erbij krijg je een completer plaatje.
    Geniet met volle teugen samen en pluk de dag!!
    Hartelijk groet van Bert en El Jans
  7. Manita en Bart:
    17 mei 2011
    Hoi Jan en Truus,

Ik volg jullie verhalen en bekijk jullie foto's. In een woord: geweldig! Geniet ervan, maar dat is niet zo moeilijk als ik het zo allemaal zie.
  8. Cisca Ingenpass:
    18 mei 2011
    Hallo Truus en Jan
    Ik geniet van jullie prachtige verhalen ,en fotos
    groetjes Cisca
  9. Ellyvan dijck:
    20 mei 2011
    Hallo Truus en Jan
    Ik heb jully verhaal nog niet helemaal gelezen ,maar wel dat jully
    meer van Amerika zien, dan dat wij hebbengezien .Wij doen het ook in 12 dagen.Maareen ding is zeker we hebben genoten.NewYorkis prachtig om te zien, met al die hoge gebouwen, en gwanded over Broadway, tims sqare maar na drie dagen heb ik ,t wel gezien in de stad. ,Ntochje naar het vrijheidsbeeld met de sky Line op manhatten is ,n verademing. Daarna zijn we naar Orlando gevlogen voor Walt Disney te bekijken, wat hebben we gelachen samen met de kinderen.WE zijn in Movie waeld geweest,de dag er na wilde we naar Kennedy Spaewaerld die was gesloten er zou die dag ,n raket naar demaan worden geschoten ,toen wilde we dat weleens van dichtbij zien, maar twee uur later hoorde we dat er een techice storing was nu is ze weg he'!! Daarna zijn we met ,n big car naar Miami beach gereden .Vol op glitter en glammer met twee zwembaden ,en een over heerlijk warm strand en de stad was prachtig ik mmoet zeggen de kinderen zij n goed naa hun trekken gekomen en het was gezellig onder elkaar. De vliegreis terug vind ik lang omdat ik geen oog dicht doe.Nou Truus en Jan jully gaan nog steeds volgens het schema ,ik moet eens de tijd nemen om het verslag helemaal telezen, jlly zien nog eens wat van de wereld geniet er lekker van. TOt weer horens Elly.