Icefields Parkway

11 juni 2011 - High River, Canada

De Icefields Parkway wordt beschreven als een van de mooiste panoramaroutes van Noord-Amerika. Het is 230 km lange weg tussen Lake Louise en Jasper langs de hoofdkam van de Rocky Mountains. Het ene meer rijgt zich aan het andere, waarin de bergen zich weerspiegelen. Bruisende watervallen storten langs de steile bergflanken naar beneden. Er zijn met bloemen bezaaide hoogvlaktes te zien en niet te vergeten de talloze dieren. Over de rug van de bergketen, die reikt van Alaska tot in Mexico, loopt zigzaggewijs de continentale waterscheiding die de stroomgebieden scheidt van de rivieren die uitmonden in de Grote Oceaan, in de Atlantische Oceaan en in de Noordpoolzee. Men zegt dat je de weg in 4 uur kunt doen. Wij hebben er 2 dagen over gedaan en volop genoten van de schoonheid van de natuur. Heb ondertussen vele verhalen gelezen en eentje wil ik jullie deelgenoot van maken, omdat ik het zo mooi vindt.

The Story of a Nation. The grizzly bears stops and looks toward the sound. Sniffing the air, he searches the dim, early morning horizon. That sweet smell of spring pervades the Cool Rocky Mountain air. In the distance, Mount Victoria and Mount Lefroy mark the Continental Divide. Soon, newly sprouted wildflowers will greet the hikers who pass this way.

De volgende morgen waren we nog maar net op pad of we zagen verschillende elken, de een had nog een mooier gewei dan de andere. Een coyote stak de weg over. Het kon maar niet op. Vervolgens hebben we de 14 km doodlopende weg naar Hotte Miette Springs gevolgd. Eerst kwamen we langs een waterval. op sommige plaatsen waren de rotswanden gedeeltelijk naar beneden gekomen, dus oppassen geblazen. Mooie uitzichtpunten. Eerst hebben we een kijkje genomen in het zwembad of het voor mij toegankelijk was. No problem. $ 6 pp. We kregen een aparte omkleedruimte en een rolstoel en zelfs handdoeken aangereikt. Wat een service. Het water was 54 C en is afgekoeld tot 40 graden. Wat nog erg heet voor mij aanvoelde. Zwemmen, m.n. baantjes trekken dat kan niet, te heet! We hebben zo'n 2 uur onze lichamen laten vertroetelen en met vele mensen gesproken. Een vrouwtje zei nadat ze naar onze verhalen geluisterend had, jullie hebben de schatkamer van het dierenrijk hier mogen zien!                                                              Jan kon bijna geen afscheid nemen van het hete bad. Daarna nog lekker buiten in de zon gelegen en van de berggeiten die rondom het zwembad liepen en de rondom liggende bergen genoten. Daarna zijn we doorgereden naar de noordelijke Rockies, naar Hinton. Wederom een paar uurtjes van de zon genoten. Nog een Black Bear gezien. Wel oppassen voor de herten die ineens de weg oversteken. De volgende morgen waren we om 8.00 uur al lopend over de houten vlonders een trail aan het maken op zoek naar bevers. Wel veel burchten gezien, maar geen bever. Eng lopen voor mij, omdat het wat schuin en af en toe hellend afliep. Vervolgens hebben we Gateway to Alaska genomen, Hwy 40. In het begin slecht weg met vele gaten. Veel bossen en herten en nog eens bossen gezien. Af en toe olie en gaswinning. In Grande Cache hebben we een bezoek aan de school gebracht omdat we hier konden internetten. Vele quads gezien. Weer ons laten vertroetelen door de zon. In Grande Prairie na boodschappen gedaan te hebben hebben we geslapen.

1. Wim en Carla:
    12 juni 2011
    Hallo,

Geniet maar lekker verder!

Groetjes Wim en Carla
  2. Ad en Hanneke Koets:
    13 juni 2011
    Hallo Jan en Truus
    We zijn wel een beetje laat om jullie een fijne Pinksteren te wensen We zitten heerlijk van jullie reis verslagen te genieten,en de mooie foto's Wij hebben van middag een strandwandeling gemaakt in Westkapelle en van avond gaan we lekker naar de Wok
    Genieten jullie er nog maar lekker van, want de tijd gaat zo snel

Groetjes

Ad en Hanneke