Huron Lake

16 juni 2016 - Sault Sainte Marie, Canada

Via het noorden verder getrokken. In Guelph hebben we bij de Universiteit 15 kunstobjecten bezichtigd die buiten in de tuin stonden opgesteld. Een moeder met jong dier was aan het knabbelen van het gras. Leuk gezicht. Ook vonden er net de Bull uitreikingen plaats, mensen in zwarte toga’s  gehuld, een groot boeket rode rozen met een joekel van een lint erom heen en familie die heel netjes uitgedost waren hadden feest. Denk meteen aan onze petekinderen! Verder gereden en bij toeval kwamen we uit bij arboretum, behoort ook bij de campus. Hier hebben we een kleine wandeling gemaakt. Prachtig! Heb 1 uur gezeten en heb een fantastisch schouwspel met 4 soorten eekhoorntjes gezien. Kwamen er mensen verstopten ze zich snel, waren ze weg en ze speelden en aten ze weer verder. Terwijl ik stil zittend op mijn rollator mee mocht genieten. Het was bij een voederplaats voor vogels. Die zaten boven te pikken en de zaden vielen op de grond, waar anderen van mee konden genieten. Wat een kleuren van bloemen en struiken die heel goed tot zijn recht kwamen door de goede lichtinval. Aan de Georgian Bay ligt het plaatsje Penetanguishene. Het is een Abenaki Indian woord en het betekent “place of the rolling white sands.” Wij merken allebei dat de sfeer anders is. Drinkende mensen, toch  beter oppassen. Voor mij is het centrum niet te lopen, te steil. Wel aan de haven, hier lekker aan de waterkant gezeten en genoten van het uitzicht en het schitterend weer. En ineens zien we 2 roofvogels die een buit hadden gevangen en aan het oppeuzelen waren. Wat een mooie afsluiting van de dag. De volgende dag door naar Parry Sound. De temperatuur heeft inmiddels ruim 30 graden bereikt. Dus aan het water van Georgina Bay was het goed toefen. Cruiseschlp lag aangemeerd, watervliegtuig ging voor ons landen. Stukje verderop hoorde je het fluiten van een trein, 4 locs met zeer veel wagons. Voor ons in het water was een bever goene struikjes door het water aan het vervoeren en een burcht aan het bouwen. Er was veel te beleven. Er gaat geen dag voorbij dat we geen bezoek van mensen krijgen en met ons willen kennismaken. Daags erna grote was gedaan en verkoeling gezocht bij Big Lake, weg 529, en heb een zwarte beer gezien. Hij schrok zo van ons dat hij meteen rechtsomkeer maakte. We hebben in Sudbury overnacht. Via de Trans-Canadian verder noordwaarts. Het is volop zomer, wordt weer een hete dag vandaag. Onderweg zien we veel bloemen, lupinen in overvloed. Afwisselend met meren en moerasgebieden. Het is niet eentonig, zoals sommige mensen beweerden. Rustig op de weg en gelukkig niet veel gaten. Wederom verkoeling gezocht aan Lake Huron. In gezelschap van eenden met jonkies. Onderweg naar Sault Ste. Marie nog aparte vogels in de wei. In Downtown is de plaats om gezien te worden. Vele auto’s en motoren komen in allerlei uitvoeringen langs rijden. Men stopt en gaat een praatje maken. Dit is de plaats om elkaar te ontmoeten. We hebben in de buurt van de sluizen overnacht met uitzicht op de ’s avonds kleurrijke verlichte brug naar USA. Het kanaal, 1895, scheidt Lake Huron met Lake Superior. Hier was vroeger de langste sluis, en de eerste van de wereld die elektrische bedient werd. Je kunt fijn flaneren langs de St. Marys River, sommige werpen een hengeltje uit en hopen dat ze whitefish vangen. Deze vis wordt gerookt en gedroogd voor de wintermaanden gebruikt. We hoorden dat in de winter -40 graden kan worden!.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Maria:
    19 juni 2016
    Tjonge, wat is het toch allemaal mooi! Kei leuk.! Er is zo veel te lezen dat ik niet allemaal meer bij kan houden. Maar het blijft leuk om te lezen.
  2. Truus:
    23 juni 2016
    Nou Jan en Truus wat zien jullie veel en worden jullie moe er van om zoveel te gaan bezichtigen? Hier is het 3ogr en zit buiten ,omjullie even een berichtje te sturen .Van middag word Ger Lemmen ge cremeerd die is afgelopenZaterdag overleden. Dat is geen fijn bericht als je op vacantie bent,maar dat hoord ook bij het leven ,Ger heeft nou rust,jammer ze was nog te jong om te gaaan ik wens jullie nog heel veel reis plezier ,en kom weer goed huis gr Tr Fr t