Gulf Shores

3 april 2017 - Gulf Shores, Alabama, Verenigde Staten

Helaas krijgen we weer slecht nieuws te horen vanuit ons dorpje. We wensen de nabestaanden heel veel sterkte.

We krijgen bericht van Seabridge dat de boot die voor onze tocht gepland was uitgevallen is en we kregen 3 andere opties aangeboden. De vliegtickets zijn al eerder besteld, maar daar kregen we een tijdje terug bericht van dat de vluchttijden veranderd waren. Maar dat is geen probleem. We hebben voor ons de zo gunstige mogelijke nieuwe boottocht geboekt bij een andere rederij. We horen dat de procedure voor de aflevering van de camper in de haven ook veranderd is, vanwege de veiligheid mag er maar 1 persoon de haven in. Escortservice blijft van kracht. Tevens een hotelkamer voor straks in Baltimore geboekt. Ook het vervoer van zee- naar luchthaven is geregeld.

We gaan weer verder met onze trip. Het is stralend weer en we rijden een scenic route 89 via Point Clear naar de Gulf Shores. We staan veel aan de Mobile Bay o.a. Mullet Point Park, genoemd vanwege deze populaire vissoort. Het park is in 1975 voor publiek geopend en valt onder Baldwin Country Parks.  We genieten van het water en vele vissers en bootjes.

De volgende dagen hebben het Weeks Bay National Estuarine Research Reserve verschillende keren bezocht. Uitgebreid uitleg gekregen door een ranger. Dit is de plek waar zoet en zout water bij elkaar komen, de Magnolia en Fish Rivers komen uit in de zee. Het kent verschillende type Wetlands: marshes, dat zijn velden die in het water liggen met cordgrass en black needlerush. Swamps, waar de bomen in het water groeien en de bayous. Elk type heeft zijn eigen planten en diersoort. Er was een tentoonstelling en buiten hebben we de boardwalk gelopen. Verschillende varensoorten, zoals Virgina chain- netted chain en de ryoal ferns. Ook kregen we een plattegrond mee naar een ander gedeelte over de brug waar 8 soorten vleesetende planten te zien waren met trompetachtige bladeren en kleurrijke bloemen die de insecten proberen te lokken. Schitterend. Kan bijna geen afscheid ervan nemen. Veel foto’s gemaakt.

Het is drukkend warm, besloten om de baai op te zoeken. Wasje gedaan en heerlijk aan de waterkant genoten. Veel aantaal. O.a. ook door George en Tom. We werden spontaan uitgenodigd om te komen dineren die avond. Wat een gastvrijheid! Door Lynette en vriendin Gail werden we hartelijk welkom geheten in hun prachtig huis op palen gelegen aan het water. Met eigen pier en boot. Zelfs een lift was er, gelukkig, zodoende kon ik gemakkelijk het pasgebouwde huis binnenkomen. We hebben een zeer gezellige avond gehad en lekker kunnen keuvelen. Het eten was voortreffelijk! Jammie. Wat werden we weer in de watten gelegd. We werden uitgenodigd om te blijven slapen. Dit hebben we gedaan. Jammer dat het de volgende morgen pijpestelen regende. Ze hadden het voorspelt en deze keer is het ook uitgekomen.

We gaan weer verder op pad. Een boom is ontwortelt. Opvallend is dat het afwateren van de weg zeer slecht geregeld is. We hebben in Gulf Shores een Mall bekeken, meerdere mensen waren op hetzelfde idee gekomen, dus het was druk. Ook het Visitor Center een bezoekje gebracht. In dit gebied komen 4 soorten zeeschildpadden voor. Van mei tot september komen de vrouwtjes uit het water om hun eieren te leggen, 60 tot 200 net zo groot als een pingpongbal. Met hun poten graven ze een diep gat. Na 60 tot 75 dagen komen de eieren uit en graven de jongen zich naar boven en proberen het water te bereiken. Maar 1 op de 1000 schildpadjes overleven het. In een parkje aan de lagoon op een schommelbank van de reigers genoten.

De volgende dagen was het weer stralend weer en hebben we een fiets/scootmobieltocht gemaakt tussen Little Lagoon en de Gulf of Mexico in. Veel hotels en vakantiewoningen zien we. Aan het hagelwitte strand is het erg druk en het is niet aan ons besteed. De mensen liggen als sardientjes in een blik.

Daarna naar Lake Shelby gereden, dit ligt in Gulf State Park. Een mooi rood-bruin meer waar het goed toeven was. We zien de osprey die hier zijn nest heeft. De volgende dag het museum Gulf Shores bekeken.  Mooie bloemen buiten. Over de visserij, tentoonstelling over Miss Sunny, time Capsule die in 2057 geopend wordt. Video over hurricane Ivan op 16-9-2004. Daarna zijn we naar de Staat Florida gereden.

Graag wil ik een ieder uitnodigen voor HANDICAMP 19-5 t/m 21-5 Camping Starnbosch, Sterrenboschweg 4 te 7722 KG  DALFSEN, Nederland. Open dag: zaterdag 20-5. Kijk voor meer informatie op http://www.handicamp.nl. Wij laten zien dat je met een beperking ook b.v. op reis kunt gaan.

1. Toni en Franz:
    6 april 2017
    Jullie nog veel plezier voor de laatste weken en een goede terugvlucht. Wij zijn ook weer terug van Namibie, heeft ons weer heel goed bevallen, de helft van de tijd hebben we in het tent op het dak van onze auto geslapen.
  2. Maria:
    Hoi samen
    Nog een hele fijne tijd en dan zie ik jullie weer een keer in Nederland.
    Weet niet precies wanneer julie terug zijn maar zo te lezen over niet al te lange tijd. Tot ziens! By by.
  3. Bram en Trienke:
    6 april 2017
    Prachtige natuurfoto's. Geniet van jullie mooie vakantietrip zolang het nog kan.
    Wij komen zeker op Handicamp.
  4. Ireen Brooks:
    9 april 2017
    Jammer, jullie tijd zit er weer op. Ik heb genoten van de reisverhalen. Ik weet precies waar jullie geweest zijn. Als ik weer eens naar Limburg kom, dan bezoek ik jullie zeker en jullie zijn altijd hier welkom in the Big Easy!
  5. Anny Wijnen:
    13 april 2017
    Hoi wat een belevenis weer en spontane mensen die je uitnodigen voor te eten en slapen ( denk dat ze hier niet zo spontaan zijn )
    Wat is het jaar voor jullie omgevlogen daar . wanneer zijn jullie weer in Nederland hoop dat de terugreis goed verloopt jammer dat er maar een persoon er in de haven bij mag zijn . Geniet nog maar zolang als het kan . groetjes uit de Melderse