Alabama

30 maart 2017 - Mobile, Alabama, Verenigde Staten

We zijn naar Mobile gereden. Dit ligt in de staat Alabama, the heart of the Dixie, de Dixie verwijst naar de afscheiding van de zuidelijke staten tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. Het wordt ook wel eens Yellowhamer genoemd. Mobile is de enigste zeehaven in Alabama. Ligt aan de gelijknamige rivier. Telt 200.000 inwoners. De Mobillians waren leden van een indianenstam die vroeger in dit gebied leefden. Toen de Fransen begin 17de eeuw een stad stichtten op dit stuk land, vernoemden zij het naar de oorspronkelijke bewoners. De stad wordt vaak vergeleken met New Orleans, deze is tegenwoordig de hoofdstad van Mardi Gras. Maar dit carnaval is in Mobile ontstaan en dit vieren ze nog steeds. De 1ste parade was op 25-2-1868.  Ook delen de steden een rijk koloniale geschiedenis.

We hebben bij de Bay City Convention de auto geparkeerd, hier werd een boottentoonstelling gehouden. In het Visitor Center hebben we een promotiefilm van de stad bekeken. Onderweg in het park zaten 5 politiemensen op paard. Oesterschelpen die beschildert zijn staan op vele plekken eveneens parkeermeters. Ze vragen om geen geld aan daklozen te geven, maar hier in te stoppen en dat wordt voor de daklozen gebruikt. Veel smeedijzerwerk, balkonnetjes. Erg mooi.

Een juriste sprak Jan aan. You are toerist? Ze vertelde o.a. wat over haar werk, 12 mensen moeten bepalen of iemand schuldig is of niet. Een man is buiten op een valse piano aan het spelen en op de achtergrond hangen schilderijen. In een ander parkje voor de kerk zit een man op de bank en hij speelt een deuntje op zijn trompet.  Tussen 1835-1850 is de cathedraal gebouwd. Mooi plafond van binnen. We zijn verschillende weggetjes ingelopen en toen terug naar de camper. Het is warm.

Net buiten de stad zien we USS Alabama Battleship Memorial Park, waar een  groot oorlogschip ligt. Dienst gedaan tijdens W.O.II, Koreaanse en Vietnamese oorlog, Operatie Desert Storm, Irak Freedom en Afghanistan. Stukje verder hebben we aan het water gestaan om lekker uit te waaien. Al snel kwamen er vissers. Hele gezellig.

Onderweg naar Daphne zagen we een boardwalk langs het water waar alligators in zwommen, de Gator Allley Boardwalk. Alleen veel muggen, heb hier last van en reageer hier sterk op. De volgende dag is het erg benauwd.

We besluiten om met de camper een 12 mile trail te maken door Mobile. Soms smalle eenrichtingsstraatjes met veel laaghangende bomen. Maar het is schitterend. Je hebt 8 National Geregistreerde Historische Districten met diverse types en stijlen van woningen. De Old Dauphin Way is het grootste met 2000 gebouwen. Begindatum 1820. De meeste gebouwen dragen schilden, Mobile Historic Development Commision, de gebouwen zijn dan ouder dan 75 jaar. Op het schild staan 6 vlaggen: Frans, Engels, Spaans, Republiek van Alabama, Confederate States of America en United States of America.  Daar tussendoor liggen parken en kerken.We hebben een klein stukje gelopen in het gebied met allemaal prachtige historische huizen. De ene nog mooier dan de andere. Apart houtsnijwerk voor de afwerking. Prachtige live oaks. Toen we klaar waren met onze route begon het hard te regenen en koelde het gelukkig af.

P.s. We zien dat het in Nederland 23 graden is, mensen geniet er lekker van.

1. Annette en Richard:
    31 maart 2017
    Wat een verschrikkelijk afwisselend landschap is t toch!!
    Zowel met landschap als 't weer!!
    Groetjes van ons allemaal!!
  2. Truus:
    31 maart 2017
    Hoi Jan en Truus heb een tijdje niks van mij laten horen ,maar nu heb ik jullie verhalen even door gelezen maar geweldig wat jullie allemaal te zien krijgen ,en wat een mooie foto,s ,Jan het word toch tijdt dat je weer terug komt anders kennen we jou niet meer zo bruin en ook wel heel slank geworden nen Truus ook ,jongens wat hebben jullie veel te vertellen als je weer terug zijn alweer even een slecht bericht Huub Achten is afgelopen nacht over leden het houd hier niet op het i s niet leuk om zo iets te moeten laten weten
  3. VeerleG:
    31 maart 2017
    Hoi Truus en Jan, wanneer ik tijd vind, lees ik jullie verhalen. De foto's bekijk ik altijd. Tjonge gaan jullie nog ooit wennen in NL. Al zo lang onderweg en eigenlijk altijd zomerse temperaturen. Blijven genieten maar he. Liefs Veerle
  4. Carla Hoedemaekers:
    31 maart 2017
    Prachtig die verschillende type huizen, zo indrukwekkend!
  5. Bram en Trienke:
    1 april 2017
    Leuke huisjes, echt het oude koloniale eraan. Moeten ze wel bewaren.
    Kon je die politie te paard niet van voren nemen, of durfde je niet, ha ha.