Mississippi

28 maart 2017 - Biloxi, Mississippi, Verenigde Staten

Na New Orleans in Louisiana hebben we de staat Mississippi bereikt. Eerst hebben we Bayou Sauvage National Wildlife Refuge bekeken. Via een mooie boardwalk waar we het dieren- en plantenrijk hebben kunnen bewonderen. Vele vogels rusten hier even uit om dan weer verder te trekken. De laatste dagen hebben muggen en andere kleine bijtertjes zich goed op ons uitgeleefd, aangezien we onder de jeukbulten zitten.

Verder gereden en toen schrokken we, we reden door het gebied waar nog niet zo lang gelden een hurricane heeft plaatsgevonden. De gevolgen zijn nog te zien. Ingestorte huizen en andere gebouwen. Bergen afval langs de weg.

Bij een fort, wat gesloten was, hebben we uren van de zon genoten. Een boot met rangers kwam terug en vroeg of we fish wilden hebben. 3 grote vissen werden voor ons schoon gemaakt en we hebben er verschillende avonden van kunnen genieten. Verschillende porties hebben we in de diepvries gedaan.

De dagen erop was het strandweer. Eindeloze witte schone kunstmatige stranden, waar bijna niemand te zien was. Weer een wasje gedaan. We hebben verschillende tochtjes met scootmobiel en fiets gemaakt. Via Waveland, Bay Sant Louis, Pass Christian. Long Beach, Gulfport naar Biloxi. Prachtige stranden met mooie gelegen huizen.

Billoxi  kent 44.000 inwoners en is in 1699 gesticht. Het kent veel casino’s. In het centrum staan de Victoriaanse huizen. Old Library, 1924 en Magnolia Hotel, 1847 en City Hall, 1905 waren mooi om te zien. We hebben een rondwandeling door de stad gemaakt. De orkaan Carmille heeft in 1969 hier hevig toegeslagen. Windsnelheden van 325 km per uur. Een vloedgolf van 6,5 meter. In 2005 hurricane Katrina, dit was de ergste! Men kan op vele plaatsen zien hoe hoog het water gestaan heeft. ONGELOOFLIJK! Het Zuid-Oostelijk gebied van de USA heeft heel vaak te kampen met natuurrampen! In het mooie visitor Center was een zeer indrukwekkende film te zien, van voor, tijdens en na de grote ramp. Ongelooflijk dat een casino-hotel gewoon verplaatst is door de wind en het water.

We ontmoeten Annelies weer. Ook nu hebben we een paar gezellige dagen op de prachtige plek bij het casino met uitzicht op de Golf overnacht. Annelies heeft heel veel verteld en het was een eyeopener voor ons, wat een verschil met Nederland. Op 24-3 is gelukkig voor vele minder bedeelde Amerikanen beslist dat Obama care voorlopig toch blijft bestaan!

We maken verschillende tochtjes met scootmobiel en fiets, zo komen we ook terecht in gebieden waar je nu nog de gevolgen kunt zien van de hurricane. Huizen die tot ¾ onder water hebben gestaan. Veel terreinen liggen nog braak. Wegen zijn ze opnieuw aan het aanleggen.

Ook zijn we door een natuurpark gereden met magnolia bomen prachtig bloeiende grote bloemen die lekker ruiken. We zien alligators en schildpadden. Eentje kruipt langzaam over de weg. Komt een auto aan en ben met mijn scootmobiel er voor gaan staan. De automobilist begreep het gelukkig. De schildpad wilde onder mijn voetengedeelte kruipen maar kwam een beetje vast te zitten, kroop gelukkig weer achteruit en toen via de voorkant van mijn wiel weer verder naar de kant van de weg.

Vroeger leefde men van de visvangst. Tegenwoordig van de casino’s, die vanaf 1992 legaal zijn. Het Davis Bayou Area hebben we bezichtigd. Eerst het Visitor Center waar we meteen met een ranger een rondleiding door het park kregen met veel uitleg. Daarna hebben we de film bekeken. Vervolgens in het park water kunnen tanken en meteen weer een wasje gedaan. Door het warme weer is het zo droog. Vandaag hebben we voorlopig afscheid genomen van Annelies en we missen haar schaterlach nu al.

1. Frank:
    29 maart 2017
    Hoi Truus en Jan,
    Hoewel ik zeker niet een van fanatiekste reageerder ben, lees ik af en toe zeker waar jullie nu uithangen. Jaloersmakend is het zeker. Het wakkert weer reisgevoelens bij mij aan! Tot snel!
  2. Jack en Elly:
    29 maart 2017
    Het blijft maar genieten!! Wij volgen jullie trouw, zo veel is bekend, en wij zien alles voor ons! OOk jullie camper... en nog steeds 's avonds Mexican Train??? Blijf goed een oog houden op het weer, vooral het komende weekend ! Koop ook maar "Deep Woods Off", dat is een goede spray tegen muggen want jullie gaan van nu af muggen gebieden in! Hier in Mesa is het heerlijk weer. Bijna alle sinaasappels zijn nu geplukt en mensen beginnen naar huis te gaan. Wij nog niet!! Wij gaan komende week ook weer een week met de camper weg , eerst naar Catalina State Park bij Tucson, dan naar de Chiracahua Mountains. Heb je geen last van de vochtigheid? Geniet Hugs!!
  3. Truus:
    31 maart 2017
    Nou nog is proberen het valt steeds weg ,ik heb jullie verhalen even door gelezen nou nou wat krijgen jullie veel te zien en mooie foto,s wat zullen jullie het druk krijgen als je weer thius zijn ,of komen jullie uberhaup nog terug .even weer iets droevigs af gelopen nacht is Huub Achten overleden het houd hier niet op het is te hopen dat het voorlopig rustig mag blijven .geniet er nog van voordat je terug komen .gr Tr Fr
  4. Annette en Richard:
    31 maart 2017
    Wat een belevenissen en ontmoetingen je bent jullie toch. Heerlijk om te lezen.
    GENIET GENIET EN GENIET
    Groeten en knuffels