Drumheller

30 juni 2016 - Drumheller, Canada

Vandaag gaan we het Dinosaur PP bezoeken. Het ligt in de Badlands. Je kunt er 5 trails lopen. We hebben zelf met de camper de Public Scenic Loop Road gedaan van ca. 3 km. Gelukkig was het heel rustig, want we hebben overal even stil gestaan en op ons gemakje foto’s genomen. Schitterend park. Bloeiende cactussen.Terecht dat het tot de Unesco World Heritage Site staat vermeld. Je kunt het park van bovenaf bekijken en dan naar beneden rijden en krijg je weer een heel ander beeld. Je ziet kleine hoodoos, dit zijn rotsen die tot paddestoelen zijn gevormd door 1000den jaren van wind en regen. Pas op voor slangen! Veel skeletten van Dinosaurussen zijn er gevonden en fossielen. In Drumheller werden we uitgenodigd in de camper van Betty en Mike om een glaasje te komen drinken. We hebben gezellig gekletst. Daags erna hebben we met de camper 2 trails gevolgd, de Hoodoo en de Dinosaurtrail. Schitterend! In Rosedale heeft Jan over de Suspension Bridge gelopen. Ik heb fijn toegekeken. Daarna het ghosttown Wayne bekeken. Je komt er door over 11 eenbaansbruggen te rijden met een houten dek binnen een afstand van 11 km. Staat vermeld in het Guiness Book of World Records. Vroeger, 1911, waren hier 139 koolmijnen te vinden en 3000 werkende mensen met 30 verschillende spraken. In 1979 zijn de laatste kolen gedolven. Nu wonen er nog maar 27 mensen! Hier staat het Rosedeer Hotel met the Last Change Saloon. De speelfilm Shanghai Noon met Jackie Chan werd hier gedeeltelijk opgenomen. Vervolgens zijn we naar de hoodoos gereden. Met zijn bizarre rotsformaties 5 tot 7 meter hoog en hebben er miljoenen jaren over gedaan om hun huidige gedaante te krijgen. Via trappen kon je er kort bij komen. Jan heeft dit gedaan en ik heb beneden alles bewonderd. Het is weer een hete dag. Bij de andere route hebben we een heel klein kerkje bezichtigd, er kunnen maar 6 mensen binnen. Daarna de geweldige Horsethief Canyon bekeken. WAUW! Wat een uitzicht. Vroeger was dit de schuilplaats van paarden- en veedieven, vandaar de naam. Het  is hier zo mooi, dat we besluiten om een paar dagen hier te blijven. Het is vandaag 1-7 Canada Day! We werden vanmiddag in downtown verrast met een lekkere maaltijd en live muziek. Gezellig. Er was vanalles te doen voor jong en oud. Daarna heerlijk een paar uur bijgekomen in een park met zeer vrije prairiehondjes omringd door een prachtig omgeving. De volgende dag hebben we eerst de rustige Farmersmarkt en het Visitor Centre bezocht waar de grootste Dino van de wereld staat. Dit was alvast een voorproefje. Daarna na het Midland PP met het daarin gelegen Royal Tyrell Museum. Onze show your card van de ANWB kwam zelfs hier goed van pas. Het was erg druk. Rijen mensen stonden zelfs buiten te wachten! Met de camper moest je beneden parkeren en je werd met een shuttle bij de ingang afgezet. Er zijn 9 permanente tentoonstellingen en hier krijg je een indruk over het leven, zowel flora en fauna op aarde tot 3,9 miljard geleden. De topper is Dinosaur Hall, waar bijna 40 complete skeletten van levensgrote dinosaurussen te zien zijn. Het is een must om het gezien te hebben, alleen zeer vermoeiend. Kinderen gooiden met de namen van de zeer veel verschillende soorten dino’s rond. Daarna bijtanken, stoeltjes buiten en bij een  temperatuur rond 25 graden was het goed toefen langs de Red Deer River. We hebben voor de 3de nacht geslapen op dezelfde plek met uitzicht op de gekleurde rotsen die door de Batlands loopt. De witte lagen zijn zandsteen, de grijs tot bruine kleuren zijn siltsteen en kleisteen en de rood-oronje lagen zijn ijzerzandsteen. De dunne zwarte lagen zijn kolenaders. Krijg er geen genoeg van. Zo mooi.

1. Ben Broekhuizen:
    5 juli 2016
    Beste Jan en Truus, ik verlekker mij al lang over jullie avonturen. Nu ben ik zelf zover dat ik de USA met eigen camper door wil. Mag ik met jullie in contact komen? Hopelijk kunnen jullie mijn email adres zelf wel zien?
  2. Carla Hoedemaekers:
    5 juli 2016
    Oh wat een wonderlijke wereld waarin jullie rond reizen.
    De uitgesleten zeer hoge rotsen met enorme uitzichten. Wauwwww!!!
    Prachtige foto's, allemaal spectaculair.

En dan die dinogeschiedenis!! 3,9 miljard jaar geschiedenis zien, niet te bevatten zo overweldigend om te horen.

Groetjes Wim, Carla en Erik en Ruud
  3. Bram en Trienke:
    5 juli 2016
    Weer een mooi verhaal,bedankt.
  4. Henny en Mia:
    6 juli 2016
    Wat een geweldige reis maken jullie geniet er maar lekker van