Calgary

3 juli 2016 - Calgary, Canada

“Callgirly”zou Christa zeggen! We zien en voelen dat het weer om gaat slaan. Af en toe verschijnen donkere wolken. We hebben nog de hele tijd zo’n mazzel gehad! Als het regent en onweert gebeurt dat ‘snachts! Terwijl ik mijn blog aan het bijwerken ben, is Jan wat kleinigheden aan de camper aan het verrichten o.a. piepende scharnieren van de badkamerdeur, horgaas dat wat stroef loopt en de waterpomp verwisseld. We wisten dat hij slecht was. Hij heeft het weer keurig opgelost en om 10.00 uur waren we alweer op pad. Eerst de Horseshoe Canyon bezichtigd, ligt aan Hwy 9. Een duidelijk voorbeeld wat de Batlands zijn. De kloof is 3 km lang en heeft de vorm van een hoefijzer. De heuvels aan weerzijde aan beide kanten zijn opgebouwd uit verschillende zeer oude lagen. Erosie veroorzaakt door gletsjers uit de IJstijd heeft de resten van de dino’s en planten aan het licht gebracht. Het lijkt wel op een maanlandschap, het bevat veel skeletten, versteend hout en andere fossielen. De Red Deer River stroomt er langs. Normaal stroomt er water door, maar het is al een heel lang erg droog. Je kunt er helikoptervluchten maken.Daarna langs ja knikkers en gele koolzaadvelden naar de grootste stad van Alberta, Calgary. Het Heritage Park Historical Village bekeken. Het vertelt de geschiedenis van West Canada van 1860 tot 1950. Leuk is het om met de stoomtrein een ritje te maken, alleen mijn rollator mag niet mee. Dus ik kan niet ergens anders uitstappen om het e.e.a. te bekijken. Jammer! Zeer hoge trappen om in de wagon te komen. Maar het is gelukt! Ook was er een paddlewheel boat, de helling was te steil, om er te komen. Maar het dorp is de moeite waard om te bekijken. Mooi vond ik o.a.het schooltje, kerk, smederij, houtzagerij, het gebouw is helemaal van hout gemaakt, zelfs is er geen spijker aan te pas gekomen! De winkeltjes, de apotheek. Paard en wagen rijden rond. Oude auto’s, mensen in kostuums staan je te woord en geven je uitleg. De mounty laat zijn kantoor zien en de cellen. Ook liepen er 2 jonge Amish gezinnen rond. Valt meteen op door o.a. aparte kledij .Ze hebben hele andere levensgewoontes. We hebben in  een saloon genoten van chocomelk met slagroom en een overheerlijk warme cinneman roll. Wat een portie! Met zijn 2en eentje soldaat maken was net te doen. Jammer dat om 17.00 uur de poorten werden gesloten. We hebben nog kort een blik geworpen in het automobielmuseum. Wat een juweeltjes staan er. Het weer is nog steeds lekker, dus we rijden 5 minuten en vinden een plekje aan het Glenmore Reservoir. Benen hoog en nog uren genoten van de zonnestralen en het kijken naar mensen. Op het parkeerterrein hoorde we van een piloot dat aan de andere kant van de stad een hurricane gaande was. In de avond werden de donkere wolken nog zwart-rood van kleur en rare wolkenformaties werden er gevormd. Dacht meteen dat is het noorderlicht!  Bleek dat er een thunderstorm met hevige wind en hagelbuien opkomst was. Midden in de nacht zaten we ineens rechtop in bed zo schrokken we van de geluiden om ons heen. Gelukkig geen schade aan overgehouden. Een deel van de volgende dag was het stralend weer en hebben we downtown bezichtigd. We liepen langs Family of Man, metalen figuren van 6,5 m hoog, die op de Expo (Britten)in 1967 dienst hebben gedaan. Ze vertegenwoordigen Goodwill and Friendship. Deze keer konden we wel Devonian Gardens, dit is een overdekte tuin op de 4de verdieping van een groot warenhuis, bekijken. Vind de skyline van deze stad erg mooi. Vervolgens naar het Inglewood Bird Sanctuary en met rolstoel hebben we een kleine wandeling gemaakt. Jammer dat er donkere wolken overkomen en deze keer dreef hij niet over. Snel terug naar de camper en we zijn goed en wel binnen en het begint te plensen. Ideaal om de administratie bij te werken. En dan is het zonnetje er weer en heb in het mooie  Central Memorial Park een stukje gelopen, langs gras- en bloemenvelden, fonteinen en standbeelden. Zwervers zijn hier volop te vinden. Op de achtergornd de wolkenkrabbers, en er is er weer eentje in aanbouw.’s Avonds was het even paniek, Jan was zijn telefoon kwijt, had hem aan de oplader staan. En zo komt alles weer goed. De volgende dag was het Olympisch stadion aan de beurt waar in 1988 de Winter Spelen hebben plaatsgevonden. Nu worden er veel buitenactiviteiten voor de jeugd georganiseerd.Er wordt veel gebruik van gemaakt. In Cochrane hebben we bij de winkel Samim ontmoet. Een leuke jongeman die 18 jaren in Nederland gewoond heeft en is geëmigreerd naar Calgary om zijn lief te trouwen. Hij woont nu 5 jaar hier en heeft 2 princessen. Hij vind het geweldig om Nederlands te spreken en hij was ons al aan het volgen waar we naar toe zouden gaan. Daarna 2 husky’s, oh wat zijn ze lief. Eentje heeft 1 blauw en een bruin oog. Heel apart! Jammer dat het nu regent. Maar we gaan op bezoek bij Bill en Diane.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Daniel:
    10 juli 2016
    Jammie jammie Truus, wat een kajoekel ! Ziet er lekker uit ! Heb je toch niet alleen opgegeten ?! Trouwens wat sta je leuk op die foto....we zien dat jullie echt genieten van alles !!!!!!
    Groetjes, Niël en Marjon.
  2. Christa Bonfert:
    10 juli 2016
    Bei deli Müller findet Ihr alle Herrlichkeiten, wie bei Edeka in Deutschland. Im Internet findet Ihr die Adresse. Ich freue mich mit Euch an Eurer Tour. Alles Liebe, von Christa.
  3. Christa Bonfert:
    10 juli 2016
    In Callgirlie gibt es ein Europäisches Lebensmittelgeschäft mit Brot, Wiener schnitzel, Leberwurst, Nescaffee, knorrsuppen und so weiter, fragt das Internet nach der Adresse, es heißt deli Müller
    Ich wünsche Euch alles Liebe für die weiteren Entdeckungen. Viel Glück, Eure Christa.
  4. Carla Hoedemaekers:
    10 juli 2016
    Je straalt helemaal Truus, jullie genieten, dat zien we aan de geweldige foto's. Fijn!

Groetjes uit Kessel.
  5. Truus:
    12 juli 2016
    Hier weer een beetje nieuws van uit Blitterswijck dit is geen fijn bericht onze kranten bezorger i s overleden aan een hersen infarct Toon Rijbroek hij was nog maar 61jaar dus Jan en Truus geniet er maar lekker van zo te aan Truus doen jullie dat ookik lees jullie verhalen en geniet dan mee gr Tr Fr