Beaumont

2 maart 2017 - Beaumont, Verenigde Staten

Deze keer bezochten we het interessante Gladys City Boomtown. Het is een openluchtmuseum dat op het terrein van de Lamar Universiteit ligt. We bekijken eerst  de olieboortoren en de Lucas Gusher Monument, dit is een 18 meter hoge zalmkleurige granieten zuil, waar een afbeelding op elke kant van de obelisk staat van fases van de onderzoeken, boren, ontdekken en productie. Er staat op geschreven: The Gusher Monument memorializes the birthplace of a great industry and the beginning of one the most romantic eras of American historiy, the glamourous boom days of oildom.

Ineens wordt de lucht met het gekrijs van vogels doorboord. De boom ziet zwart van de vogels. Even later verhuizen ze naar andere bomen. In 1975 is het dorpje via foto’s anno 1901 nagebouwd toen hier olie werd gevonden. Via een kort filmpje werd het uit de doeken gedaan. Er is 2 x een olieboom geweest. Olie werd gevonden op Spindletop Hill.  Op 10-01-1901 rond 10.30 uur, de grond begon te trillen, zoals bij een aardbeving. De aarde begon te spuwen, modder, gas, rotsen en uiteindelijk een 15 cm wolk van ruwe olie spoot 70 meter de lucht in. De Oostenrijkse mijningenieur F. Lucas leverde 100.000 vaten olie per dag. De boom die volgde heette: Petroleum Age, hierdoor veranderde er heel veel. Rond 1955 waren de hoogtijden voorbij. Alles, originele voorwerpen, wat in de houten gebouwen staan, zijn geschonken door museums en dateren rond 1890 en 1900. Zo hebben we kapper, vele mensen gingen er naar toe voor de nieuwtjes, ook werden hier tanden getrokken en als men ’s nachts geen slaapplek kon vinden, kon men altijd in de stoel slapen. Drukkerij, deze is nu nog in gebruik door de universiteit die krantjes uitgeeft. Postkantoor, je kunt brieven en ansichtkaarten zien die toen geschreven en verstuurd zijn. Saloon, kledingzaak, general winkel, fotozaak, apotheek, smederij en nog andere  houten gebouwen bekeken. En natuurlijk de olieboortorens en alles wat daarbij komt kijken. We zien van cypressen gemaakt grote houten olievat. Hier werd ook voor de 1ste keer gebruik gemaakt van metalen tanks om olie in op te slaan, gemaakt door Walkenshaw and Co. In dit gebouw staan ook de Ford Model A die door Patillo Higgins en de uit 1929 Fageol olietruck door Gulf Oil. Toen er olie werd gevonden kwamen er oliemaatschappijen, die de oliebronnen samenvoegden. Pijpleidingen werden aangelegd naar de raffinaderijen. Eerst 1901 GULF, 1902 Texaco en daarna Mobiel. Kolen werden vervangen door olie te denken aan locomotieven, schepen, brouwerijen. In 1901 kwam ook de 1ste massaproductie van de autoindustrie op gang. Olie heeft de hele wereld veranderd! Het was heel erg mooi. Alles was goed rolstoelvriendelijk. We waren moe van alle indrukken die we opgedaan hadden.

Besloten om naar downtown te rijden en bij River Front Park aan de Nechs River hebben we heerlijk uitgerust. Opzij lag een hefbrug en een groot marineschip.

Tegen de avond hebben we gebruik gemaakt van All you can eat buffet, pizza, pasta, salades en TOETJES!. Wat je hier wel niet allemaal ziet rondlopen!  Mensen staan tot buiten te wachten. Het was wel lekker voor één keer.

De volgende dag was het ‘s morgens ijskoud, 15 graden. Wat een verschil met de afgelopen tijd. Maar het is zonnig en strak blauwe lucht en al snel liepen de tempertauren weer omhoog.

De komende dagen gaan we verschillende museums bekijken. Het Edison Museum. Even zoeken, want het ligt verscholen achter een gloednieuw gebouw. Het is een kleine ruimte met displays. Thomas Edison zei: “Genius is one percent inspiration and ninetynine percent perspiration”. De uitvinder van de gloeilamp. Maar we hebben ook kunnen luisteren naar zijn 1ste plaat die hij gemaakt heeft en naar zijn 1ste bewegende beelden. Edison heeft 1093 Amerikaanse patents verkregen, in 1 jaar waren het er maar liefst 141. Wat een meesterlijk brein had die man.

Daarna zijn we naar het vlakbij gelegen Fire Museum gelopen. Buiten stond een standbeeld van een waterzuil. Binnenin was het prachtig. Veel oude brandweerauto’s, oudste dateerde uit 1881. Op displays kon je er over lezen. Attributen die men nodig had konden we volop bekijken. Brandweermannen kwamen een praatje maken. Kregen een presentje aangeboden. Jan is nog naar de bovenste verdieping gegaan en heeft nog over verschillende Europese landen, zoals Nederland, het een en ander te horen en te zien gekregen. Jan heeft even voor brandweerman gespeeld. Hij is bij de vrijwillige brandweer geweest, dus hij weet van wanten. Er was ook een brandweerhond. Bob, het was een zwart-witte fox terrier en als het alarm afging dat er brand was zat hij als eerste in de brandweerauto en tijdens het blussen hield hij de slang in zijn mond. Hij werd ook wel “The Old Man” genoemd, omdat hij ’s middags een dutje deed op zijn speciale stoel in de brandweerauto.

P.s. Voor alle foto’s kilk op bovenstaand mapje “foto”s”.

1. Daniel:
    7 maart 2017
    Hallo Truus en Jan, koud ...... . ? 15 graden.....wij zouden ze wel willen hebben.....of is het 15 graden fahrenheit ?? (Haha)
    Heerlijk om te lezen hoe jullie genieten !
    Lieve groetjes, Niël en Marjon.
  2. Bram en Trienke:
    8 maart 2017
    Ik hoor het wel, jullie gaan terug in de tijd. Sentimentele dingen opzoeken. Ja,ja jullie worden ook ouder, ha ha.