Beaumont III

3 maart 2017 - Beaumont, Verenigde Staten

In Art Museum zijn wisselende tentoonstellingen te zien. Hier kunnen beginnende kunstenaars experimenteren en leren hoe ze het beste hun werken aan het publiek kunnen tonen. Al 30 jaar zijn er competities tussen scholen voor kunst en worden de beste stukken hier tentoongesteld. Het niveau groeit enorm volgens Sandra Laurette. Toen wij er rondliepen waren kunstenaars bezig om wanden te beschilderen. Deze keer waren er doeken van Joey Blazek te bewonderen. Bekend om zijn schilderijen van de Golf Kust. Er is ook moderne kunst te zien.

Langs dit museum lag Tyrrell Historica Library, Windows to the Past, Doors to the Future. In 1974 is deze bibliotheek bedoelt als depot van historische boeken, researchwerk en registers van personen, stamboek, tot stand gekomen. Het is gevestigd in een prachtig  gebouw in Romaans-Gotische stijl waar eerst de First Baptist Church gevestigd was van 1903 tot 1923.  W.C. Tyrrell heeft het gebouw gekocht en aan de stad geschonken om er een bibliotheek van te maken, ter nagedachtenis aan zijn vrouw Helen. De publieke bib heeft dienst gedaan van 1926 tot 1974. Er is een nieuwe bibliotheek gebouwd en het oude prachtige pand dient nu als historisch bibliotheek. De man die ons uitleg gaf was erg verward. Aan de muur hingen munten waaronder van de presidenten van de Verenigde Staten: Martin van Buuren 1837-1841.

Het gebouw dat er langs ligt is het Julie Rogers Theatre for the Performing Arts, dit is een mooi gebouw met prachtige bloemen eromheen, o.a. duizendschoon. Een mooie grote boom staat maakt het plaatje compleet.

Ook zijn we naar de Saint Anthony Cathedral Basilica gereden. Het ligt allemaal kort bijelkaar. Als je goed kunt lopen is dit goed te voet te doen. Van buiten is het een gewone kerk, maar als je binnen komt wordt je wel even stil. Gelukkig was ook hier een rollerbaan. Rode bekleding op de banken. Marmeren vloeren met mozaïektegeltjes. Gebrandschilderde ramen, prachtig beschilderde plafonds en muren met fresco’s. Mooie kruisweg. Geïnspireerd op een basiliek in Italië. Wordt ookwel the Little Vatican of Texas genoemd.  In 2006 heeft Paus Benedickt XVI  deze kerk uitgeroepen tot Cathedral Basilicia. Absoluut geen spijt van dat we de cathedraal bezocht hadden. Blessed trip werd ons toegewenst. Kan nooit geen kwaad.  Buiten stond een prachtige motor met een zwart kruis erop. Zou deze van de priester zijn?

P.s. Voor foto's klik onder kopje "Foto".

1. Annette en Richard:
    9 maart 2017
    Hoi Jan en truus ik kan me best voorstellen dat jullie op z'n tijd alle indrukken moeten verwerken jullie zien en beleven zo veel. Fantastisch om te allemaal mee te mogen lezen. Gr.annette en Richard rick Tim en niels hogenboom dikke knuffel van ons allemaal
  2. Bram en Trienke:
    10 maart 2017
    Zo jullie zijn dus overgestapt op cultuur ipv natuur, echt wat anders.
    Veel plezier en geniet ervan.