Nederland

4 maart 2017 - Nederland, Texas, Verenigde Staten

Deze keer hebben we een bezoekje gebracht aan Nederland in Texas. Telt nu 17.422 inwoners. Op 24-12-1897 is het op de kaart geplaatst. Arthur Stilwell, eigenaar van de Port Arthur Townsite Compagny, heeft voor aanleg van het spoor van Kansas City tot Lake Sabine gezorgd. Hierbij werd hij door Nederland gefinancierd. Vandaar de naam Nederland. Hij hoopte dat Nederlanders naar Texas verhuisden. Sommige vonden werk bij het spoor of boerderij of in een andere plaats. In 1901 was er volop werk te vinden bij de oliewinning op Spinletop, waar we ook al eerder een rondwandeling hebben gemaakt.

We gaan natuurlijk eerst de oer Hollandse molen bekijken. We werden gevraagd of we niet bij het festival dat over enkele weken plaats vond wilden blijven. Dat doen we dus niet. We zien Delfs blauw, de klompen en de tulpen. Foto van Koning Willem Alexander en de Koningin Maxima. Een lintje, Orde van Oranje van Nassau. We kregen Napoleon snoepjes aangeboden. Jan is de molen gaan bekijken.

Daarna hebben we het er langs gelegen kleine Franse museum bekeken. Acadian House. Fransen die een kolonie in de 17 eeuw hebben gesticht in Nova Scotia noemde zich Acadia  (nu is het zelfs een provincie in N.S., waar we begonnen zijn met onze reis) en de Fransen die door oorlogen gedwongen werden om te verhuizen zijn o.a terecht gekomen in Zuid Louisiana, enkele wonen in Nederland. De La Maison des Acadiennes, het museum, is in 1976 gereed gekomen. Een rollerbaan was er, dus ideaal voor mij. We kregen alles van een mevrouw uitgelegd. Leuk om te zien. We herkennen veel dingen. Daarna zijn we door het historische downtown gelopen. Een muur was leuk beschilderd. Je kunt hier gewoon bij de bank voorrijden en zonder uit te stappen je geld pinnen. Er zijn 12 rijen waar je dit kunt doen. Zoals ook bij afhaalrestaurants. Lopen doet men hier bijna niet. Heb al heel vaak van mensen te horen gekregen dat ik voor hun een inspiratiebron ben, gevraagd waarom, ze zien dat het me moeite kost om me te bewegen, maar ik doe het toch, en vele Amerikanen doen alles met hun auto.  Dit even terzijde. Toen we terug kwamen bij de camper die we bij de molen hadden geparkeerd, zagen we dat er ondertussen gebeld was en de zoon met zijn kinderen ook waren gekomen en ze wilden met ons kennismaken en op de foto. We worden nog beroemd!  Tex Ritter was een beroemde cowboy die hier gewoond heeft. In 1974 gestorven en is 69 jaar geworden. Getrouwd in 1941 met een actrice. Samen hebben ze in een speelfilm gespeeld: Cowboy from Sundown. Hij had een wit paard, White Flash, ze waren één. Ze hebben meer dan 50 films samen gedaan. Op 25 jarige leeftijd is het paard gestorven. Tex vertelde: There was a lot of affecton between us. In 1952 zong hij “High Noon”. De molen staat in het Tex Ritter Park.

Daarop volgend zijn we doorgereden naar Port Arthur. Hier hebben we overnacht.

De volgende dag hebben we het Buu Mon Buddist Temple bekeken. De tuin waar boedha beelden in stonden was mooi om te zien. Echter de tuin had een onderhoudsbeurt nodig. Er was een mooie vijver bij. Port Arthur is een stad wat aan het aftakelen is. We durfden de camper er niet alleen achter te laten. Volop olieindustrie.

Op Pleasure Island hebben we in de buurt van het Logan Music Park van de zon genoten. Er was een prachtig speelterrein voor de kinderen bij een kasteel waarin ze zich kunnen uitleven. Heb een scootmobieltocht gemaakt over de Sleevee Rd, een weg tussen Sabine Lake en de South Area in. Er was een park aangelegd met prachtige villa’s. Daarna nog een tochtje langs Sabina Neches kanaal waar grote zeeschepen langs vaarden naar de North Spoll Area. Dit was een prachtige route langs water met riet en vele vogels. Vissers die probeerden hun maaltijd bij elkaar te vangen. Ik was de enigste blanke die daar op een scootmobiel rondreed. De mensen waren heel vriendelijk. Werd gevraagd of ze een foto van me mochten knippen en er werd een gebed gedaan. Daarna terug naar onze slaapplek.

BLITTERSWIJCK, WIJ DENKEN AAN JULLIE.

1. Bram en Trienke:
    10 maart 2017
    Ik wist niet dat jullie op het eind van de reis toch heimwee hebben aan Nederland.
  2. Carla Hoedemaekers:
    10 maart 2017
    Ja, jullie zijn de Nederlandse attractie als jullie in Nederland in Texas zijn. Leuk toch, die extra aandacht. Misschien worden jullie foto's in de toekomst nog ergens gepresenteerd. Geniet ervan.
  3. Christa Bonfert:
    11 maart 2017
    Ihr Lieben! Wie schön, Ihr habt Eure Heimat in der Ferne besucht. Es gibt auch ein Nederland auf dem Weg zum Rocky Mountain National Park, eine hübsche kleine Siedlung in den Bergen.
    Ich Kämpfe noch mit dem Jetlag. Alles Liebe, Christa.
  4. Annette en Richard:
    12 maart 2017
    En.. Toch geen heimwee gekregen naar je eigen kleine kikkerlandje?
    Wat een mooi verhaal weer en wat een prachtige reis maken jullie zeg.