Arches NP

11 september 2016 - Moab, Utah, Verenigde Staten

In Moab stond opzij van een tankstation een auto in brand. Geen veilige plek! Gelukkig goed afgelopen.

We hebben gedeelte van 2 dagdelen in dit park doorgebracht. Vele natuurlijke bogen zijn gevormd door water, ijs en extreme temperaturen. Het is heet, 35 graden. Ze adviseren 4 liter water p.p. mee te nemen en overal kun je drinkwater krijgen. Er loopt vanaf het Visitor Centre een 30 km lange weg door het park met wandelpaden. Weldra zie je de rood oplichtende stenen zuilen met orgelpijpen. Kale, loodrechte rotswanden rijzen op boven de kleine zijdalen. Verderop zijn in de verte de eerste vensters in de rotsblokken zichtbaar. In de Devils Garden, een trail die Jan gedeeltelijk gevolgd heeft met Archen. We zien rotsbogen, rotszuilen, spitsen, sokkels en andere sculpturen, formaties die voortdurend van kleur veranderen naarmate de zon haar baan langs de hemel bestrijkt. Er zijn maar 2 plaatsen waar ik uit de voeten kan, bij de Lower Delicate Arch Viewpoint. Schitterend zie je de vrijstaande Arch hoog boven je liggen op de imposante rotsklippen. En bij de Balanced Rock, een druppelvormige blok zandsteen hangt dreigend over de weg met een gewicht van 3500 ton,even niezen en de steen valt misschien toch omlaag? Op sommige plaatsen heb je een schitterend uitzicht bv Park Avenue en bij de Courthouse Towers, dit is een smalle kloof met hoog oprijzende steile rotswanden van rode zandsteen, het lijkt op wolkenkrabbers. Bij de Window Section, hier liggen 8 gigantische bogen en talrijke kleine vensters, doorgangen, spitsen en transen geboetseerd. Ook bekend als de bril, die 2 bogen naast elkaar staan, maar gescheiden door een afstand. Een grote “neus”scheidt de spectaculaire bogen. De Double Arch is een prachtig gezicht. Een gedeelte hebben we in de namiddag bezocht en een ander gedeelte in de morgenuren.

We drinken veel water en eten salades. Dit park wordt druk door het toerisme bezocht. Ook hier weer volop aantaal. Verschillende bogen zie ik nu voor het eerst terwijl ik de foto’s aan het bekijken ben. Knap werk verricht hoor Jan.

1. Herman en Margo:
    Schitterende foto's
    Mooi verhaal!
  2. Toni en Franz:
    18 september 2016
    Ik geloof dat het dit park was waar Toni zei dat ze nu uiteindelijk weer iets groens wilde zien!
    Verder veel plezier.
    Toni en Franz
  3. Bram en Trienke:
    18 september 2016
    Hele mooie foto's. Bedankt.